Badania bezpieczeństwa wózka zaczynają się już w komputerze projektanta zespołu opracowującego konstrukcję urządzenia. Drugim elementem są działania edukacyjne producenta lub właściciela floty wózków, a trzecim jest organizacja pracy, która znacząco wpływa nie tylko na stan urządzeń, ale i na kondycję operatorów wózków.
Znaczenie ludzkiego błędu potwierdzają badania przeprowadzone przez firmę STILL, z których wynika, że do najczęstszych wypadków śmiertelnych podczas używania wózków widłowych dochodziło w wyniku wywrotki (32,30%), najechania lub przejechania (19,79%) oraz przygniecenia (18,50%). Główną przyczyną był zwykle błąd operatora spowodowany pośpiechem, brakiem umiejętności obsługi pojazdu czy brawurą.
Dlatego taki nacisk producenci kładą na jakość, wygodę i bezpieczeństwo operatorów swoich urządzeń.
Dzieli się ono na czynne i bierne i obejmuje takie elementy konstrukcyjne oraz cechy wózka, które mają za zadanie zmniejszenie skutków niebezpiecznych zdarzeń dla wszystkich osób w nim uczestniczących. Są to np. pasy bezpieczeństwa, wzmocniona konstrukcja kabiny czy kształty zewnętrznych i wewnętrznych elementów wózka. Natomiast bezpieczeństwo czynne obejmuje elementy wyposażenia, układy sterowania i regulacji, takie jak kamery na wózku zmniejszające martwe pole, układy stabilizujące trakcję jazdy, systemy amortyzacji drgań...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!