Komfort operatora a bezpieczeństwo

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

W branżach, w których wykorzystywane są urządzenia transportu bliskiego, takie jak dźwigi, suwnice, dźwigi, windy i wózki jezdniowe podnośnikowe, odnotowano w 2012 r. 128 zgłoszonych wypadków przy pracy. Niestety 88 z nich przypada na wózki jezdniowe i taki trend w statystyce wypadków w Polsce utrzymuje się od dziesięciu lat, mimo że zaostrzają się przepisy, a użytkowany sprzęt jest coraz nowocześniejszy i bezpieczniejszy. A ponieważ w ubiegłym roku 4% z ogólnej liczby wypadków badanych przez PIP zdarzyło się z udziałem wózków, w roku 2013 wdrożono zaostrzone kontrole inspekcji, które dały efekt w postaci 20-proc. spadku liczby wypadków. Pozostaje pytanie, co stanie się po zmniejszeniu intensywności kontroli?

Badania bezpieczeństwa wózka zaczynają się już w komputerze projektanta zespołu opracowującego konstrukcję urządzenia. Drugim elementem są działania edukacyjne producenta lub właściciela floty wózków, a trzecim jest organizacja pracy, która znacząco wpływa nie tylko na stan urządzeń, ale i na kondycję operatorów wózków. 
Znaczenie ludzkiego błędu potwierdzają badania przeprowadzone przez firmę STILL, z których wynika, że do najczęstszych wypadków śmiertelnych podczas używania wózków widłowych dochodziło w wyniku wywrotki (32,30%), najechania lub przejechania (19,79%) oraz przygniecenia (18,50%). Główną przyczyną był zwykle błąd operatora spowodowany pośpiechem, brakiem umiejętności obsługi pojazdu czy brawurą.
Dlatego taki nacisk producenci kładą na jakość, wygodę i bezpieczeństwo operatorów swoich urządzeń.
Dzieli się ono na czynne i bierne i obejmuje takie elementy konstrukcyjne oraz cechy wózka, które mają za zadanie zmniejszenie skutków niebezpiecznych zdarzeń dla wszystkich osób w nim uczestniczących. Są to np. pasy bezpieczeństwa, wzmocniona konstrukcja kabiny czy kształty zewnętrznych i wewnętrznych elementów wózka. Natomiast bezpieczeństwo czynne obejmuje elementy wyposażenia, układy sterowania i regulacji, takie jak kamery na wózku zmniejszające martwe pole, układy stabilizujące trakcję jazdy, systemy amortyzacji drgań...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy