Kontenery (współ)rządzą rynkiem przewozów

MOBILNY MAGAZYNIER

Może i maleje znaczenie Chin w gospodarce światowej, ale nie na rynku kontenerów – od ich produkcji począwszy, po wyznaczanie cen.

Polskim kibicom piłki nożnej kontenery nie kojarzą się najlepiej. Na zbudowanym z nich stadionie w Dosze nasze orły podczas mistrzostw świata wygrały co prawda mecz z Arabią Saudyjską, lecz potem przegrały w fatalnym stylu z Argentyną. Stadion gospodarze już zdemontowali, a kontenery wysłali do Afryki. Było to gestem mającym ocieplić ich PR z powodu wykorzystywania tanich pracowników z ubogich krajów do wznoszenia stadionów.

Jednak rzecz tutaj nie o piłce, lecz o kontenerach w logistyce. Wiadomo, że służą głównie do przewozów towarów, także ich przechowywania – jeżeli tworzy się specyficzna sytuacja. Może mniej znane są inne dane i fakty, w tym np. zalety i wady każdej z formuł w transporcie kontenerowym – SOC czy COC. Także o zmienności cen zakupu kontenerów. A te, jak wspomnieliśmy, wyznaczają pośrednio producenci i porty w Chinach.

Wynalazek McLeana

Ponad 80% towarów w światowym handlu (pod względem wolumenu) jest dziś przewożonych statkami. Przy czym na transport w kontenerach – wynalazek McLeana z początków lat 60 XX w. – przypada 35% wolumenu i ponad 60% łącznej wartości tych towarów. Niewątpliwie nowoczesny transport towarów już by nie mógł egzystować bez kontenerów. System kontenerowy nie powiedział zresztą ostatniego słowa. Podobnie jak kontenery, w których dopiero widać jutrzenkę rozwiązań cyfrowych.

Pro domo sua

W 2005 r. reaktywowany został Polski Związek Producentów Kontenerów z siedzibą w Lęborku, który powołało 15 zakładów...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy