Wśród najczęściej magazynowanych i transportowanych ładunków sypkich są popularne materiały budowlane, np. gips, piasek, żwir i cement, oraz surowce, jak np. sól drogowa, ruda lub żużel. Do ładunków sypkich należą także artykuły spożywcze, np. sól, cukier, mąka, kawa, ale i orzechy czy różne rodzaje ziaren zbóż. Mowa także o materiałach granulowanych oraz ładunkach proszkowych. Przedstawiciele firmy Schrage podkreślają, że istotnymi parametrami ładunku sypkiego, z punktu widzenia warunków składowania, za- i wyładunku oraz transportowania, są: gęstość nasypowa, kąt samozsypu, frakcja uziarnienia, skład granulometryczny, kształt ziaren, kohezja (odporność na rozdzielanie na części), adhezja (skłonność do łączenia się ze sobą powierzchniowych warstw). Ładunki sypkie, z uwagi na ich właściwości, często składowane są w silosach lub bunkrach. Do za- oraz wyładunku typowych materiałów sypkich można stosować np. śluzy łopatkowe lub zasuwy, w przypadku ładunków ciężkich (zespolonych) stosuje się zazwyczaj dna z listwami przechylnymi.
Taka specyfika…
– Projektując magazyn pod materiały sypkie, należy przede wszystkim ustalić, w jakiej formie i w jakiej postaci będą one składowane. Decyzja o sposobie pakowania – luzem, w workach, big-bagach (worki o dużej pojemności) lub innych opakowaniach, jak kartony, pojemniki itd., deter...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!