W piątek, 14 października br. w Pomorskim Parku Naukowo Technologicznym w Gdyni odbyła się 16. edycja Forum Gospodarki Morskiej.
Wzięło w nim udział blisko 600 uczestników, w tym przedstawiciele administracji rządowej, wśród nich minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister Zbigniew Brzezicki.
Szesnasty raz spotykamy się w Gdyni, by rozmawiać o ważnych wyzwaniach i ważnych zagadnieniach, które stoją przed polską gospodarką i polskimi firmami w obszarze szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Bardzo się cieszymy, że są wśród nas ministrowie z utworzonego resortu gospodarki morskiej. Myślę, że to dobry prognostyk tego, jak ważny w strategii i działalności państwa jest ten właśnie obszar. Bardzo się cieszę, że wspólnie z panem prezesem Sławomirem Kalickim, który odpowiada za część programową forum, przygotowujemy jego program tak, aby najlepiej odpowiadał państwa zainteresowaniom. Jestem przekonany, że państwa udział i duża frekwencja w dzisiejszym spotkaniu to dowód tego, że te tematy są wybierane właściwie, a okazja do wysłuchania wystąpień, dyskusji i formułowanie wniosków w sposób praktyczny przekładają się na pastwa działalność gospodarczą - powiedział witając gości Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Forum, którego motywem przewodnim było pytanie Czy gospodarka morska może być lokomotywą rozwoju krajów Unii Europejskiej? - miało formę otwartych paneli dyskusyjnych, a zaangażowani do rozmów praktycy biznesu z poszczególnych branż morskich, a także przedsiębiorcy i naukowcy, zapewnili rzeczowy charakter dyskusji przy jednoczesnej swobodnej wymianie poglądów i pomysłów. Nie zabrakło również rzeczowych prezentacji, które stanowiły zalążek późniejszych dyskusji.
Otwierające Forum wystąpienie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marka Gróbarczyka, a także długa i rzeczowa dyskusja następująca po nim, pokazała, jak ważnym dla wszystkich związanych z gospodarką morska w Polsce jest takie spotkanie jak Forum Gospodarki Morskiej Gdynia.
Bez rozwoju gospodarki morskiej i przemysłu stoczniowego nie będzie reindustrializacji kraju. Żegluga w oparciu o rodzimych armatorów, nie tylko tych państwowych, stanowi domknięcie funkcjonowania przemysłu stoczniowego. Naszym celem jest skoordynowanie działań, tak aby większość tego, co możemy zrobić było wykonane w kraju, oczywiście w oparciu o warunki rynkowe. Odtworzenie floty czy budowa nowych jednostek powinna głównie opierać się o rodzime stocznie. Gdyby wszystko w gospodarce morskiej działało dobrze, nasze ministerstwo nie byłoby potrzebne. Rolą naszego ministerstwa jest natomiast wysłuchiwanie bolączek przedsiębiorców i dlatego najważniejsze były dziś dla mnie wypowiedzi krytyczne, nawet te wygłoszone z zarzutem - stwierdził minister Gróbarczyk.
Innowacyjna gospodarka morska oraz konkurs filmowy
Tradycyjnie podczas Forum wręczono statuetki konkursie Innowacyjna Gospodarka Morska, którego Laureatami konkursu Innowacyjna Gospodarka Morska zostali:
Nowym elementem podczas Forum było wręczenie nagród w konkursie na scenariusz i realizację filmu promującego gospodarkę morską ze szczególnym uwzględnieniem naszego regionu. Wyróżnienie oraz nagrodę w wysokości 1500 złotych zdobył Pan Andrzej Mańkowski, zaś I nagrodę – 15000 złotych – zdobył Jakub Maj, absolwent Gdyńskiej Szkoły Filmowej, za film „Koncert”.
Panele dyskusyjne
W trakcie panelu Przemysły Morskie zaprezentowano doświadczenia krajów unijnych w realizacji strategii „Blue Growth", a także osiągnięcia krajowe w tym zakresie wraz z możliwościami dalszego rozwoju programu w Polsce. Zaproszeni goście skupili się również na Ustawie stoczniowej, budzącej w branży wiele nadziei, ale i też wątpliwości. Liderem panelu był Jerzy Czuczman, Prezes Towarzystwa Okrętowców Polskich KORAB, dyrektor biura związku pracodawców Forum Okrętowe a gośćmi panelu byli:
Dyskusje podczas panelu Logistyka Morska, którego liderem był Marek Tarczyński, Przewodniczący Rady Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, prezes zarządu w firmie Terramar, poświęcone zostały nowemu Unijnemu Kodeksowi Celnemu, obowiązkowej weryfikacji wagi kontenerów w eksporcie (VGM), unijnym przepisom o pracy delegowanej i sprawom krajowym, takim jak zmiany przepisów podatkowych, czy powołanie Krajowej Administracji Skarbowej. Moderatorem dyskusji podczas panelu był prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski z Akademii Morskiej w Gdyni, zaś gośćmi panelu byli:
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem