Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

30 kwietnia 2020

NR 6 (Grudzień 2018)

Dziesięć na dziesięć. Relacja z 10. edycji kongresu Modern Warehouse

0 25

Blisko trzystu uczestników wjechało z jubileuszową edycją Ogólnopolskiego Kongresu Magazynowania i Logistyki Modern Warehouse na dziesiąte piętro logistycznego wtajemniczenia. W towarzystwie gościa specjalnego, dwudziestu dwóch prelegentów, dwudziestu dwóch panelistów w dyskusjach, sześciu zdobywców medali KMW Logisys CUP, trzech najlepszych start-upów konkursu LOG UP – Logistics Start-up Bank, dwóch Mistrzów Świata – dwa listopadowe dni upłynęły zdecydowanie za szybko.

Otwierający kongres panel jubileuszowy, będący okazją do weryfikacji zmian, jakie zaszły na przestrzeni tych dziesięciu lat w branży logistycznej, rozpoczęty został wykładem gościa specjalnego edycji, dr Aleksandry Przegalińskiej – badaczki rozwoju nowych technologii, sztucznej inteligencji i technologii ubieralnych. Jego tematem było zastosowanie uczenia maszynowego w logistyce i botyka, której rozszerzeniem była prezentacja kolejnego z prelegentów, Piotra Kaczmarka. Dyrektor rozwoju w firmie Pirxon opowiadał o robotyzacji procesów biznesowych (RPA) na konkretnych przykładach, m.in. firm logistycznych. Bartek Tulejko, partner M4 Real Estate, zaprezentował aplikację mobilną Log-hub, na żywo tworząc raporty analizujące dane zebrane z łańcucha dostaw. Panel jubileuszowy zamknął Bartosz Jacyna, menedżer projektów strategicznych Logisys, którego prezentacja była refleksją nad wynikami kolejnego badania Panelu Polskich Menedżerów Logistyki.

Automatyzacja procesów źródłem sukcesów?

Kwestię automatyzacji procesów w logistyce poruszyli w kolejnym panelu praktycy. Jerzy Sobieszczuk, dyrektor łańcucha dostaw regionu Polski i Węgier Lantmannen Unibake Poland, podzielił się swoimi wrażeniami z placu budowy kolejnego magazynu automatycznego przedsiębiorstwa. Marcin Domarecki, PL Branch, shipping line manager Avon Distribution Polska, opowiedział, jak w centrum dystrybucji w Garwolinie dzięki projektowi „One Warehouse” udało się przygotować na pakowanie czegoś, co może być wszystkim, a tylko konsultantka wie, co zamówi… Jak włączyć największy w Polsce automatyczny magazyn wysokiego składowania w istniejące procesy logistyczne? Dominik Tylczyński, dyrektor Działu Consultingu IT Inteco Business Solutions (Grupa Amica), projekt integracji systemu WMS z ERP w Amice ma za sobą. Podzielił się spostrzeżeniami z jego realizacji z uczestnikami kongresu i czytelnikami bieżącego wydania „Nowoczesnego Magazynu” (patrz str. 62–64). Philipp Striebel, partner manager DACH and Eastern Europe AutoStore System, zasypał uczestników ciekawymi realizacjami z wykorzystaniem systemu AutoStore z takich firm, jak  XXL Sport & Villmark, Catch of the day, Lufthansa, Brack czy Puma. 

Podsumowaniem panelu była dyskusja moderowana przez Bartosza Jacynę i Łukasza Musialskiego z Logisys, w której uczestniczyli Marcin Domarecki z Avon, dr inż. Andrzej Bobiński (prezes Logifact-Systems), Mikołaj Ruta (dyrektor R&D WDX), Mariusz Puto (general manager Mantis Polska) i Dariusz Szymański (prezes Logisystem).

Tegoroczny kongres był bogatszy o nową formułę prezentacji produktów i usług dla logistyki – scenę dostawców. Poprowadził ją Artur Olejniczak, project manager Instytutu Logistyki i Magazynowania, a swoje pięć minut miały takie firmy, jak Cushman & Wakefield Polska, Colian Logistic, Eco Light LED Technology, HIT Kody Kreskowe, Logisystem, Koncept-L, Mantis Polska i PROVOST Polska.

 

Nowy magazyn w nowych realiach rynkowych

Podczas kolejnego panelu przybliżyliśmy kwestię rynku powierzchni magazynowych w konfrontacji z indywidualnymi oczekiwaniami biznesowymi. Na jakie powierzchnie magazynowe jest popyt i dokąd zmierza rynek? Piotr Bzowski, leasing and development director P3 Logistic Parks Poland, zaprezentował realizacje magazynowe z Eurpy dla Lamborghini i Ducati, VF Corporation, DHL, Ingram Micro i Faurecii. 
Z kolei Stefan van Hoof, managing director Clipper Logistics, z perspektywy użytkownika wynajmowanej powierzchni opowiedział o swoich oczekiwaniach i ich realizacji przez dewelopera.

Łukasz Musialski, konsultant logistyczny z Logisys, w swojej prelekcji starał się wyjaśnić, dlaczego projektując własny magazyn, warto skupić się w większej mierze na własnych potrzebach zamiast bezwiednie powielać nowoczesne rozwiązania stosowane przez inne firmy. Każdy biznes wymaga dopasowanych do siebie rozwiązań, a wybór najlepszej technologii często określany jest przez specyfikę towaru, w związku z czym automatyzacja jest dobrym rozwiązaniem dla każdego w różnym stopniu. Bieżący temat utworzenia Polskiej Strefy Inwestycji w miejsce funkcjonujących Specjalnych Stref Ekonomicznych, wpływu nowych przepisów na lokalizowanie magazynów podjęty został przez Piotra Folwarcznego, senior managera Działu Doradztwa Podatkowego i Działu Doradztwa Biznesowego i Zarządzania Innowacjami Crido. Uczestnicy kongresu mieli wówczas okazję dowiedzieć się więcej o korzyściach, jakie za sobą niosą, oraz warunkach, które spełnić musi inwestycja, by mogła zostać zwolniona z części podatku dochodowego. O zasadności lokowania magazynów w miejscach preferencyjnych dyskutowano również podczas podsumowującej panel dyskusji moderowanej przez Artura Olejniczaka, w której uczestniczyli Piotr Folwarczny, Piotr Bzowski, Marek Dobrzycki (managing director Panattoni Europe), Kamil Szymański (associate director w Dziale Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych Savills), Monika Duda (partner M4 Real Estate) i Andrzej Bekierski, (business development manager Raben Logistics Polska).

Wisienką na torcie pierwszego dnia kongresu była wyprawa na 10 piętro Airport Hotel Okęcie i wyśmienita zabawa w klubie Aviator. Jubileuszowy wieczór nie odbyłby się bez Ogólnopolskiego Turnieju Piłkarzyków Logistyków KWM Logisys CUP. W siódmej jego odsłonie wystartowało dwanaście drużyn, emocje tradycyjnie sięgały zenitu, a na podium w tym roku stanęły drużyny E-SZOP, Automaty, SEGRO. O pokaz barmański flair w wykonaniu mistrzów świata – Marka Posłusznego i Tomasza Małka – zadbało P3 Logistic Parks.  W doskonałej atmosferze uczestnicy nabrali oddechu przed kolejnym dniem kongresu.

Marek Dobrzycki, managing director Panattoni Europe

Tegoroczny kongres Modern Warehouse oddał panujące trendy rynku obiektów przemysłowych i sektora logistycznego. Potwierdził zapotrzebowanie na nowoczesne powierzchnie magazynowe, na które popyt generuje w dużej mierze e-commerce. Stale rozwijający się handel internetowy, a także ograniczony dostęp do kadry zawodowej spowodowały, czy nawet wymusiły, trend automatyzacji i robotyzacji w branży, co również odzwierciedlały ciekawe panele i dyskusje podczas tegorocznego wydarzenia. Jako deweloper powierzchni przemysłowych już dzisiaj potwierdzamy uczestnictwo w przyszłorocznej edycji kongresu. 

 

Mariusz Puto, general manager Mantis Polska

Tegoroczny jubileuszowy kongres Modern Warehouse był dla naszej firmy i dla mnie bardzo ważnym wydarzeniem. Po pierwsze dlatego, że miałem możliwość zaprezentowania, wspólnie z naszym klientem – firmą 3LP – dwóch wdrożeń automatyki magazynowej oraz integracji z WMS Mantis. Prezentacja cieszyła się sporym zainteresowaniem, zarówno podczas samej konferencji, jak i w kolejnych dniach w mediach społecznościowych. Po drugie, miałem dużą satysfakcję, mogąc jako uczestnik jury i partner konkursu LOG UP pogratulować osobiście laureatom nagrodzonych projektów. Korzystając z okazji, chciałbym jeszcze raz podziękować organizatorom za ich wysiłek i zaangażowanie w organizację tego wydarzenia.

 

Katarzyna Stawiarska, koordynator ds. marketingu operacyjnego WDX 

W kongresie Modern Warehouse bierzemy udział już od pierwszej jego edycji. Nawet nie spostrzegliśmy, że od tamtej pory minęło już 10 lat, a w roku bieżącym kongres świętował swój jubileusz, na którym również nie mogło zabraknąć WDX S.A. Kongres Modern Warehouse to jedno z największych wydarzeń dedykowanych branży logistycznej, skupiające przedstawicieli wiodących na rynku firm oraz pasjonatów tematyki logistycznej. Każdego roku tematy wystąpień oraz udział wybitnych specjalistów w swoich dziedzinach owocują wydarzeniem naukowym o wysokim poziomie merytorycznym, stanowiąc idealną okazję do przeprowadzenia wielu konstruktywnych dyskusji oraz wymiany myśli i doświadczeń. Jest to również okazja do nawiązywania oraz podtrzymywania dobrych relacji biznesowych, które obecnie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania na rynku. Chciałabym wyjątkowo serdecznie podziękować organizatorom wydarzenia, a także firmom, które zaprezentowały najnowsze osiągnięcia i zdobycze techniczne dla rynku logistycznego.

 

Karolina Kulawik, key account manager Colian Logistic

Dziesiąta jubileuszowa edycja Kongresu Modern Warehouse, która odbyła się w Hotelu Airport Okęcie w Warszawie, została precyzyjnie przygotowana przez organizatorów pod względem zagadnień merytorycznych związanych z branżą logistyczną. Jakość przygotowanych prelekcji oraz paneli dyskusyjnych z pewnością usatysfakcjonowała zgromadzonych uczestników kongresu. Nam uczestnictwo w kongresie dało możliwość wymiany doświadczeń oraz zaprezentowania świadczonych przez spółkę Colian Logistic usług logistyki kontraktowej. Podczas kongresu niejednokrotnie zwracano uwagę na istotę indywidualnego podejścia do projektowania rozwiązań logistycznych, co w perspektywie outsourcingu przynosi wymierne korzyści dla każdej ze stron. Dziękujemy za możliwość wymiany informacji z wieloma uczestnikami kongresu oraz zapraszamy do udziału w kolejnych edycjach. 

 

E-commerce wzywa do transformacji

Drugi dzień kongresu Modern Warehouse rozpoczął cykl prelekcji dotyczących logistyki w branży e-commerce. Arkadiusz Kawa z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu w swoim wystąpieniu przedstawił wnioski z prowadzonych badań na temat zwrotów w e-commerce w ujęciu logistycznym. W dobie internetu, kiedy co dziesiąty towar kupiony zostaje online, warto skupić się na zarządzaniu i polityce zwrotów, które mogą okazać się korzystne dla biznesu. Tworzy to nowe wyzwania dla logistyki i motywuje do stosowania innowacyjnych rozwiązań w tym zakresie. 

Kolejni prelegenci skupili się na zagadnieniu logistyki w e-commerce z praktycznej strony i omawiali rozwiązania stosowane w reprezentowanych przez nich firmach. O włączeniu internetowego kanału sprzedaży w strategię logistyki opowiedziała Joanna Obłękowska, supply chain planning & transport manager JYSK. Mariusz Puto oraz Damian Krzympiec poruszyli temat integracji systemu WMS i automatyki magazynowej oraz kwestię ich integracji w handlu internetowym. O współpracy z kurierami mówił Piotr Sędziak, dyrektor ds. operacyjnych oraz prokurent w firmie ABC Data. Przybliżył on uczestnikom kongresu metody wysyłki towaru do klienta oraz dominacji dostawy kurierskiej i transportu drogowego w e-commerce. Późniejsza dyskusja poprowadzona przez Arkadiusza Kawę była także okazją do pochylenia się nad tematem alternatywnych metod dostawy towaru, takich jak m.in. automatyczne skrytki pocztowe. Swoje opinie na temat transformacji magazynu przez e-commerce wyrazili w rozmowie Joanna Obłękowska, Piotr Sędziak, Adrian Sasiela (commercial manager PROVOST Polska), Mariusz Jaromin (business development manager Global E-commerce Vector Market DB Schenker) oraz Krzysztof Cofała (kierownik magazynu Auto Partner). 

Panel zamknęło wystąpienie Radosława Śliwki, dyrektora ds. rozwoju SMATR Project, który zaprezentował wyniki badania dotyczącego powodów niepowodzenia w realizacji projektów logistycznych. Zgodnie z prezentowanymi danymi średnio połowa wdrażanych projektów kończy się niepowodzeniem z powodu niechęci pracowników do zmian, a także nieprzygotowaniem kadry menedżerskiej i brakiem efektywnej komunikacji.

 

Finał konkursu LOG UP

Tegoroczną edycję kongresu Modern Warehouse uatrakcyjnił także finał pierwszej edycji konkursu LOG UP – Logistic Start-up Bank. Do konkursu, którego partnerem była firma Mantis Polska, a organizatorami Forum Media Polska i firma Appgration, zgłosiło się kilkadziesiąt firm. Do drugiego etapu konkursu zakwalifikowano 19, do trzeciego – 10. Spośród najlepszych dziesięciu uczestników Kapituła Konkursu w składzie Michał Pajdak (prezes zarządu Appgration, przewodniczący Kapituły Konkursowej), Mariusz Puto (general manager Mantis Polska), Artur Olejniczak (project manager, Instytut Logistyki i Magazynowania), Mateusz Staniszewski (dyrektor Centrum Dystrybucyjnego Wola Krzysztoporska w Kaufland Markety Polska), Piotr Sędziak (dyrektor operacyjny/prokurent ABC Data, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów), Szymon Górski (dyrektor Działu Logistyki Volkswagen Group Polska), Arkadiusz Kawa (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu), Jacek Żak (Politechnika Poznańska), Bartosz Jacyna (menedżer projektów strategicznych Logisys, HUB logistics), Anna Frąckowiak (redaktor naczelna „Nowoczesnego Magazynu”) i Magdalena Libiszewska (redaktor naczelna magazynu „Logistyka a Jakość”) wybrała trzy najlepsze projekty. Na podium znalazły się start-upy NotiNote z lokalizatorem notiOne, EFENTO T.P. Szydłowski, K. Zaręba za projekt systemu monitorowania temperatury i rejestracji przesyłek Efento Transport i zwycięska firma PapuKurier z projektem systemu automatyzacji procesu dostaw w restauracjach Papu.io. Konkurs LOG UP podsumowany został dyskusją na temat start-upów, ich szans oraz znaczenia na rynku. Wschodzące przedsiębiorstwa są wyjątkowo elastyczne i nastawione na klienta, co sprawia, że stają się one atrakcyjnym partnerem biznesowym dla międzynarodowych korporacji.

Logistyka otwarta na pracownika

Ostatni panel kończący dziesiątą edycję kongresu Modern Warehouse, dotyczył kwestii kadrowych i relacji z pracownikami. Poruszone zostały tematy m.in. związków zawodowych i umiejętnej komunikacji z nimi, budowania i zarządzania międzynarodowymi zespołami pracowników oraz efektywnej kooperacji między działami firm. O swoich doświadczeniach ze współpracy ze związkami zawodowymi opowiadał Szymon Górski, dyrektor logistyki Volkswagen Group Polska, którego receptą na sukces w tym polu jest konstruktywna rozmowa i dążenie do porozumienia. Z psychologicznego punktu widzenia o relacjach oraz współpracy międzydziałowej mówił konsultant zarządzania Wojciech Busiel, który zwrócił uwagę na rolę elementów „miękkich” dla organizacji i zarządzania procesami oraz znaczeniu efektywnej komunikacji w firmie.  Skupił się on na analizie etapów procesu zmiany – o tym, jak jest ona postrzegana i przyjmowana przez pracowników, oraz co zrobić, by nowe rozwiązania zostały wdrożone w płynniejszy sposób. Jak skutecznie zatrudniać i wprowadzać do zespołu pracowników z Ukrainy? Swoją wiedzą na ten temat podzielili się Anna Dąbrowska, senior HR biznes parter DB Schenker, i Robert Dąbski, szef obsługi logistycznej DB Schenker.

Na 11. edycji kongresu Modern Warehouse spotykamy się w tym samym miejscu – Airport Hotel Okęcie – i dokładnie za rok: 13–14 listopada 2019 r. Do zobaczenia!  

 

Wojciech Zoń, dyrektor Działu Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych Savills

Chciałbym pogratulować organizatorom świetnego przygotowania jubileuszowej, dziesiątej edycji kongresu Modern Warehouse. Wydarzenie to, jak zwykle, było znakomitą okazją do spotkań z przedstawicielami branży logistycznej, rozmów o najnowszych trendach oraz nawiązania relacji i kontaktów biznesowych. 

W tym roku w szczególności cenna była wiedza wystawców i prelegentów dotycząca nowoczesnych technologii stosowanych w logistyce. Zmiany w tym obszarze następują tak szybko, że spotkania ze specjalistami w tej dziedzinie są niezbędne, by pozostawać na bi...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy