Dołącz do czytelników
Brak wyników

WYDARZENIA

20 maja 2020

NR 3 (Czerwiec 2018)

Magazynować nowocześnie. Relacja z targów MODERNLOG 2018

0 116

Międzynarodowe Targi Logistyki, Magazynowania i Transportu MODERNLOG to jedna z najmłodszych imprez w wystawowym kalendarzu. Pierwsza edycja odbyła się przed rokiem, tegoroczna (5–8 czerwca) była drugą z kolei. Podobnie jak rok wcześniej dominowały automatyka i nowe technologie.

Targi MODERNLOG w swym założeniu są połączeniem nowoczesności i innowacyjności z logistyką oraz szeroko pojmowanym przemysłem. Organizowane są w towarzystwie ITM Polska, które są największą imprezą branży przemysłowej w Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla dyrektor targów MODERNLOG, Mateusz Nowakowski, informując, że blisko połowa uczestników ITM Polska to firmy zagraniczne, a obecność w tym gronie przedstawicieli branży logistycznej może stanowić swoiste koło napędowe do ich dalszego rozwoju. 

Na MODERNLOG 2018 dominowały systemy automatyczne, ułatwiające pracę, np. pomagające zapewnić maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni magazynowej, tak w poziomie, jak i w pionie. Na rynku jest coraz więcej takich rozwiązań, dotyczących nie tylko samego składowania towarów, ale także monitorowania obiektów magazynowych czy obsługi zatrudnionych w nich pracowników. Inwestowanie w nie może się szybko zwrócić w postaci niższych kosztów eksploatacji magazynu. 

AGV i nie tylko 

Wózki autonomiczne (AGV) coraz śmielej wkraczają w przestrzeń magazynową. Ich stosowanie eliminuje pracę ludzi, zwiększa bezpieczeństwo. Po zastosowaniu odpowiedniej infrastruktury, np. w postaci podajników, mogą zastąpić wózki widłowe. WObit zaprezentował roboty samojezdne z rodziny MOBOT. CubeRunner holuje wózki transportowe o masie do 200 kg (mogą przewozić palety, kuwety lub drobne detale). Zasilany jest przez dwa akumulatory umieszczone w kasecie pozwalającej na ich szybką wymianę. Sterowany jest z poziomu panelu operatorskiego umieszczonego w punkcie bazowym, z którym komunikuje się przez Wi-Fi. FlatRunner automatycznie holuje wózki transportowe o masie do 500 kg. Oferta obejmuje też wersje z możliwością jazdy dwustronnej oraz wykonywania obrotu wokół własnej osi.

Podobne rozwiązania znalazły się na stoisku firm Logis oraz ISL – Innowacyjne Systemy Logistyczne. W pierwszym przypadku to autonomiczne wózki marki Grenzebach, 
w drugim maszyny marki Astor.  

Inne nowoczesne rozwiązania pokazano na stoisku integratora, LUCA Logistic Solutions. Jest wśród nich eLocation, opierający się na nowej technologii pozycjonowania wewnętrznego, a umożliwiający dokładną lokalizację (2D/3D) obiektów (wózków widłowych, pojazdów, kontenerów lub pracowników) w dużych, zamkniętych halach. – Informacje te są przetwarzane, analizowane i przekazywane do odpowiednich programów, w różnych procesach produkcyjnych, logistycznych – mówi Bogusław Gnat z LUCA Logistic Solutions, podkreślając m.in. prostą infrastrukturę, niskie zużycie baterii oraz pełną integrację systemu z innymi rozwiązaniami logistycznymi LUCA.

Elementem inteligentnych systemów magazynowych mogą być też rękawice ProGlove. Vanessa Hofman z ProGlove wyjaśnia, że można przy ich pomocy skanować towary i identyfikować narzędzia. – Automatycznie rozpoznają przedmioty trzymane przez pracownika i sygnalizują, jeśli są to niewłaściwe podzespoły lub są montowane w nieodpowiedniej kolejności. Wbudowane sensory mogą też pokazać napięcie czy ostrzec przed zbyt wysoką temperaturą – tłumaczy. Rozwiązanie znalazło już zastosowanie przy produkcji aut Škoda. – Inteligentna rękawica ProGlove pozwala im pracować szybciej, wydajniej i praktycznie bezbłędnie. Idealnie nadaje się do produkcji seryjnej i jest już stałym elementem naszego wyposażenia – mówi Jiri Cee ze ŠKODA Logistics.

Automaty i… rurki

Automatyzacja pomaga eliminować błędy i zwiększa liczbę cykli. Dotyczy to również obsługi regałów. Na stoisku Cassioli Polska znalazły się automatyczne rozwiązania regałowe oparte na transporterach iSAT, mające pozytywnie wpływać na wydajność pracy w magazynie, a z drugiej strony zwiększyć gęstość składowania. Mogą pracować w różnych konfiguracjach, zarówno w systemie LIFO, jak i FIFO. W przypadku systemu półautomatycznego flota satelitów iSAT może być obsługiwana przez wózki widłowe, operatorzy odkładają lub odbierają jednostki ładunkowe na końcach kanałów magazynowych bez dostępu do korytarzy.

W systemie całkowicie automatycznym flota satelitów iSAT może być zarządzana przez układnicę. 

Firma ISL pokazała natomiast automatyczny regał obrotowy Rotomat, dostarczający towar bezpośrednio do rąk operatora, wykorzystując najkrótszą drogę transportową. Potrafi zmniejszyć powierzchnię magazynu nawet o 80%, gwarantując odpowiedni nadzór nad asortymentem i integrację z ERP. Rotomat jest przeznaczony zarówno do składowania drobnych części, jak i bardzo ciężkich produktów. Kontrola dostępu i identyfikacja towaru sprawiają, że regały obrotowe są polecane s...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy