Dołącz do czytelników
Brak wyników

W BRANŻY

10 marca 2020

NR 5 (Październik 2019)

Logistyka podnosząca poprzeczkę
Relacja z Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych w Centrum dystrybucyjnym lPP

0 58

Zgodnie z oceną wystawioną przez blisko 80 uczestników Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wizyta w Centrum Dystrybucyjnym LPP w Pruszczu Gdańskim, która odbyła się 10 września 2019 r., to strzał w dziesiątkę. Inżynierska wiedza i profesjonalizm prowadzących, duża dawka ciekawych i merytorycznych informacji, szczera, praktyczna i otwarta komunikacja na temat procesów i projektów – to część ich opinii.
 

Zaczęliśmy od strategii, w której, choć liczby są ważne, nie można zapomnieć o wartościach. LPP napędza FAST. Co to jest? Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki LPP, rozszyfrował dla uczestników znaczenie skrótu.

Fire-fuelled: Rozpala nas wewnętrzny ogień. Jesteśmy pełni energii. Naszą pasją jest nasz biznes, nasze marki i nasi klienci.

Ambition-driven: Ambicja napędza nas w działaniu. Szukamy wciąż nowych wyzwań i dążymy do tego, by być najlepsi. Mamy odwagę sięgać po więcej. Spodziewamy się niespodziewanego.

Socially-responsible: Jesteśmy odpowiedzialni za to, co robimy. Dbamy o nasze bliższe i dalsze otoczenie. Wspieramy pracowników i partnerów. Wsłuchujemy się w ich potrzeby, by działać w zgodzie z naturą.

Team-oriented: Jako zespół jesteśmy największą siłą. Zdanie każdego członka naszego zespołu jest tak samo ważne. Traktujemy wszystkich tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani. Uczciwość, szacunek, sprawiedliwość i tolerancja to nasze drogowskazy do działania.

Jak FAST wpisany w kulturę organizacyjną przekłada się na wyniki polskiego producenta odzieży? Ponad 1700 sklepów stacjonarnych wszystkich marek zlokalizowanych dziś już w 24 krajach w 2018 r. zanotowało przychody na poziomie ponad 8 mld PLN (wzrost o 14% r/r). Największy udział w sprzedaży firmy ma flagowa marka Reserved (44%), następnie Cropp (12%), House (11%), a Mohito i Sinsay po 10%. – Cel na 2019 r. to dwucyfrowy wzrost sprzedaży, wynikający zarówno ze wzrostu powierzchni, z dodatniej sprzedaży w sklepach porównywalnych wszystkich marek oraz z szybkiego rozwoju e-commerce – mówił Piotr Dopierała. A e-commerce w 2018 r. stanowił 9% przychodów grupy. W tym roku przychody ze sprzedaży internetowej planowane są na miliard złotych, ich wzrost na poziomie 12%. W 2021 r. firma chce osiągnąć aż 20% udział sprzedaży online w całości przychodów spółki. By zrealizować ten cel, do końca roku LPP planuje udostępnić swoją ofertę przez internet w każdym kraju członkowskim UE oraz na Ukrainie. – Przyszłość detalu to omnichannel, czyli wzajemne przenikanie się kanałów online i offline, gdzie salony stacjonarne wspierają sprzedaż internetową, z kolei sklepy online ułatwiają dotarcie z ofertą do szerszego grona klientów. Inwestujemy w nowoczesne salony, zachęcające klienta do odwiedzin, w nowoczesną logistykę, zwiększającą szybkość dostaw, oraz w IT, zwiększające komfort zakupów online – wymieniał Piotr Dopierała. Kluczowe elementy w drodze do zapewnienia pełnej funkcjonalności omnichannel to według LPP: zwinna, szybka i efektywna sieć zaopatrzenia i dystrybucji, transparentność łańcucha dostaw, zaawansowane zarzadzanie zapasami, Distributed Order Management, inteligentny magazyn i sklep oraz inwestycje w tzw. fashion tech.

Poza Centrum Dystrybucyjnym w Pruszczu Gdańskim obsługującym salony stacjonarne, które jest w trakcie rozbudowy, LPP w Polsce posiada 46 000 m² powierzchni magazynowej dla e-commerce w Strykowie i 20 000 m² w Gdańsku. Ponadto w Moskwie sklepy stacjonarne obsługuje magazyn o powierzchni 14 000 m², a e-commerce – 8000 m². Na początku października br. oficjalnie zakończony zostanie proces rozruchu magazynu e-commerce w Rumunii (22 000 m²), a już na początku 2020 r. uruchomiony zostanie magazyn e-commerce na Słowacji (25 000 m²). W odleglejszej przyszłości – na początku 2022 r. – spółka planuje otwarcie potężnego centrum dystrybucyjnego do obsługi sklepów stacjonarnych o powierzchni 100 000 m² w Brześciu Kujawskim. Tylko do 2020 r. LPP zamierza na inwestycje w centra logistyczne przeznaczyć pół miliarda złotych, co przy skali 8  milionów sztuk odzieży wysyłanych tygodniowo ma swoje uzasadnienie.

Dynamiczną logistykę odzieży w LPP obsługuje automatyka, a w jej arkana uczestników warsztatów wprowadził Michał Moteka, business process optimization manager LPP. Szczegółowo opowiedział o drodze Centrum Dystrybucyjnego w Pruszczu Gdańskim na przestrzeni dekady od magazynu opartego na procesach manualnych do ich automatyzacji w 70%. Na początku, tj. w 2008 r., CD paletami stało, tj. posiadało 20 000 miejsc paletowych w regałach, by przechowywać średnio 271 000 kartonów. Instalację automatyczną stanowił wówczas Tray Sorter, a proces kompletacji wspierał systemem pick-to-light. W 2012 r. na antresoli zainstalowana została bliźniacza do istniejącego sortera konstrukcja. W 2015 r. DC rozbudowane zostało o dodatkowe 35 500 m² i 400 000 miejsc w miniloadzie. Pojawił się Cross Belt Sorter. Integracja istniejących procesów z nową instalacją automatyki wiązała się z odpowiedzią na pytanie – jak to zrobić w sytuacji, gdy od bieżących procesów wymagane jest utrzymanie wysokich wydajności? Michał Moteka opowiedział o utrzymywaniu dwóch instancji systemów WMS i etapowej przesiadce na nowszą wersję. Intensywny rok 2018 był dla logistyki LPP dużym wyzwaniem. Rosnące zapotrzebowanie salonów wymusiło rozbudowę magazynu automatycznego o dodatkowe 11 alejek – 255 000 lokalizacji. W listopadzie 2018 r. do istniejących instalacji dołączyło 600 m systemu przenośników i integracja z tunelami RFID. Technologia ma na celu zapewnić pełną kontrolę poprawności dostaw i raportowanie niezgodności do dostawców oraz informować o stocku na magazynie.

Obecnie, jak podkreślał Michał Moteka, proces planowania pracy CD zbliżony jest do planowania w systemach produkcyjnych, a nie tych właściwych planowaniu magazynowemu. Obecnie firma LPP kończy rozbudowę swojego Centrum Dystrybucyjnego, które do końca bieżącego roku będzie miało już 86 000 m² powierzchni i wyposażone będzie w aż 16 bram przyjęciowych, 36 bram wysyłkowych, 25 tuneli  RFID, 5 maszyn sortujących o wydajności 46 000 jednostek na godzinę oraz posiadać będzie możliwość jednoczesnego składowania blisko 1 500 000 kartonów, w tym sama pojemność magazynu automatycznego pozwalać będzie na przechowywanie przeszło miliona kartonów.

Z takim technicznym wyposażeniem uczestnicy Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych wyruszyli w grupach, by obejrzeć Centrum Dystrybucyjne pod okiem Pawła Gorczycy, logistics process engineera LPP, i Michała Moteki. RFID – sky is the limit. O wyzwaniach implementacji systemu identyfikacji radiowej, zderzeniu oczekiwań z rzeczywistością i możliwościach systemu RFID w branży odzieżowej opowiedzieli Katarzyna Owczarek, IT project manager LPP, i Piotr Zyziuk, enterprise architect LPP. Od startu projektu w ubiegłym roku do dziś w hard tagi RFID wyposażone zostało ponad 90% produktów. Dla samej marki Reserved wyprodukowano ich 110  milionów szt...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy