Dołącz do czytelników
Brak wyników

W BRANŻY

29 lutego 2020

NR 1 (Luty 2019)

Pionier z 20-letnim stażem
Mierzymy zmiany za pomocą wózka Jungheinrich EFG

0 226

W 1999 r., przed wejściem w nowe millennium, odczuwalny był wielki entuzjazm i zapotrzebowanie na nowinki technologiczne. Trend ten nie ominął także branży intralogistycznej. To właśnie w 1999 r. firma Jungheinrich wprowadziła na rynek nowy, udoskonalony model wózka widłowego EFG, który okazał się prekursorem nowoczesnej obsługi magazynów. Po 20 latach firma Jungheinrich prezentuje szóstą serię tego modelu.
 

Stabilizacja gospodarki i wzrost inwestycji w Polsce oraz przygotowywanie się świata na wejście w nowe tysiąclecie determinowały nowe oczekiwania i potrzeby. Dlatego rok 1999 był wyjątkowy. W Polsce pojawiły się sklepy internetowe z prawdziwego zdarzenia, swoją działalność rozpoczęła jedna z największych platform transakcyjnych online. Zmieniły się oczekiwania wobec łańcucha dostaw. Zwiększyła się liczba przewożonych dóbr. Większą rolę zaczęły odgrywać techniki magazynowe oraz wydajność operacyjna wózków widłowych. Reagując na globalnie zmieniającą się sytuację, firma Jungheinrich zaprezentowała nowy EFG – akumulatorowy dwusilnikowy wózek widłowy z napędem przednim.

Trendy nowego millennium

W latach 90. w Polsce, podobnie jak na innych rynkach rozwijających się, największą popularnością cieszyły się czołowe wózki spalinowe. Brak zaufania do elektrycznych rozwiązań oraz aspekt ekonomiczny, w tym brak konieczności dużych inwestycji w infrastrukturę magazynową w przypadku tych pojazdów, sprawiały, że popyt na nie stale rósł. Pomimo tego trendu firma Jungheinrich zdecydowała się wprowadzić na polski rynek nowy model akumulatorowego czołowego wózka widłowego. EFG z 1999 r. pozwalał na uzyskanie wysokich osiągów w obszarze wydajności oraz gospodarki energetycznej. W urządzeniu zastosowano szereg przełomowych jak na tamte czasy rozwiązań, dzięki którym zmniejszyło się zużycie energii oraz wydłużył czas pracy wózka na jednym ładowaniu. Jednocześnie EFG osiągał prędkość jazdy do 15 km/h przy maksymalnym obciążeniu, co czyniło go liderem w swojej kategorii. Prędkość podnoszenia w nowym modelu wzrosła o 30%. Kolejną innowacją była zamiana hamulców bębnowych na trwalsze wielotarczowe hamulce w kąpieli olejowej. Model z 1999 r. był też prekursorem stosowania rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego – podczas hamowania elektromotorycznego oraz zmiany kierunku jazdy 15% energii było odzyskiwane do akumulatora. EFG posiadał rozwiązania, które znacząco poprawiały efektywność pracy zarówno samego wózka, jak i operatora. Jedną z nowości był wówczas system LISA. Wózek utrzymywał stałą prędkość jazdy niezależnie od kąta nachylenia podłoża. System LISA służył także do ustawienia wszystkich funkcji hydraulicznych wózka. Dodatkowo archiwizował dane serwisowe i monitorował stan techniczny wózka. W EFG z 1999 r. nie brakowało rozwiązań odpowiadających za funkcjonalność i ergonomię. Przykładem jest joystick, który Jungheinrich oferował jako dodatkowe wyposażenie wózka. Umożliwiał on operatorowi obsługę wszystkich funkcji hydraulicznych i jezdnych wózka za pomocą jednej dźwigni. Po koniec lat 90. takie rozwiązanie stanowiło ogromny postęp w zakresie ergonomicznej obsługi wózków widłowych. Wyższy komfort pracy operatora zapewniały też dwukolorowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz na kolumnie kierownicy, większa widoczność przez maszt oraz zastosowany w wózku system curveCONTROL. Zwiększał on bezpieczeństwo operatora i ładunku, uzależniając prędkość jazdy od kąta skrętu kół – im większy kąt skrętu, tym mniejsza prędkość jazdy. 

Prekursor nowych technologii

Pomimo początkowej nieufności rynku wraz ze zmianami zachodzącymi w logistyce wewnątrzmagazynowej i nowymi wyzwaniami, jakie stawiała, akumulatorowe czołowe wózki widłowe zyskiwały na znaczeniu. Firma Jungheinrich wprowadzała na rynek ich nowe, udoskonalone modele. Do 2006 r. wszystkie silniki w tych urządzeniach zostały zamienione na innowacyjne silniki prądu zmiennego. W pojazdach z 2008 r. pojawiała się możliwość bocznej wymiany akumulatora, znanej dotychczas z innych typów wózków widłowych. Kolejnym ważnym krokiem było wprowadzenie rozwiązania Pure Energy, dzięki któremu konsumpcja energii zmniejszyła się o ponad 20%. Przełom zaś stanowiło wprowadzenie technologii litowo-jonowej, w zakresie której Jungheinrich do dziś jest liderem. 

Dwie dekady później 

W 1999 r. spośród wszystkich sprzedanych przez Jungheinrich w Polsce czołowych wózków z przeciwwagą aż 3/4 stanowiły wózki z napędem spalinowym, a 1/4 – wózki elektryczne. Obecnie trend ten odwraca się na korzyść wózków elektrycznych. To pokazuje, jak bardzo na przestrzeni ostatnich dwóch dekad zmieniły się oczekiwania użytkowników. 20 lat po wprowadzeniu na rynek opisywanego wyżej modelu Jungheinrich prezentuje szóstą serię EFG. Podobnie jak 20 lat temu obecna wersja wyznacza nowe standardy jakości w segmencie popularnych „widlaków”, a firma Jungheinrich po raz kolejny udowadnia, że jest liderem w branży. Gospodarka jest stabilna, e-handel to już wiodąca gałąź handlu, co wpływa na wzrost zapotrzebowania na nowe przestrzenie magazynowe oraz ich efektywną obsługę. Nowa propozycja Jungheinrich to produkt klasy premium, który zapewnia wysoką wydajność pracy w magazynach. Innowacyjna szósta seria EFG będzie dostępna w 14 różnych konf...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy