Dołącz do czytelników
Brak wyników

W BRANŻY

12 marca 2020

NR 6 (Grudzień 2019)

To była soczysta edycja kongresu!
Relacja z kongresu Modern Warehouse 2019

0 47

„To były dwa dni naszpikowane ciekawymi dyskusjami oraz dzieleniem się swoją wiedzą w temacie intralogistyki w praktyce” – czytam komentarze po 11. edycji kongresu. Zgadzam się. O to w tym spotkaniu chodzi. Ponad 300 uczestników, 25 prelegentów, 16 studiów przypadków, 3 moderowane dyskusje, 17 panelistów, 7 stolików dyskusyjnych MW Mastermind, 8 prezentacji na scenie dostawców, 23 stoiska partnerów, 16 drużyn w turnieju piłkarzyków KMW Logisys CUP i niezliczona liczba kontaktów biznesowych i wrażeń. Tyle udało się wycisnąć ze zMODERNizowanego, pomarańczowego kongresu!
 

W tegorocznym Modern Warehouse uczestniczyła pokaźna grupa logistyków, którzy dopiero odkryli go na mapie logistycznych wydarzeń, więc zacznę to podsumowanie od jednej z nich. – Kongres Modern Warehouse 2019 był dla mnie wielkim znakiem zapytania. W podróży do Warszawy towarzyszyło mi mnóstwo pytań, które rodziły się w głowie. Dziś, kiedy na wszystkie uzyskałem odpowiedź, śmiało mogę powiedzieć, że kongres na stałe zagości w moim harmonogramie. Profesjonalizm, dbanie o każdy szczegół, merytoryczne przygotowanie prelegentów oraz idealne nawiązanie bloków tematycznych do bieżących problemów sprawiły, że pracując obecnie w firmie Kohl Group Polska, która zajmuje się plastyczną obróbką metali, otworzyłem się na kolejne wyzwania, które niesie ze sobą nowy trend logistyki magazynowej. Dzięki poznanej wiedzy będziemy mogli dostosować się jeszcze lepiej do wymagań naszych klientów i wyjść im naprzeciw – stwierdza Łukasz Misian, kierownik logistyki Kohl Group Polska.

Z kolejnej wiadomości dowiaduję się, że prelegenci pokazali wszystkim uczestnikom, że wiedza i doświadczenie w połączeniu z zaangażowaniem oraz „frajdą, że ich to kręci”, jest szansą na osiąganie świetnych wyników finansowych i interpersonalnych, a organizator, „wykonał kawał dobrej roboty”. W tym miejscu organizator – zespół redakcyjny „Nowoczesnego Magazynu” – pozwoli sobie na komentarz do komentarza. Tworzenie kongresu kręci także organizatora i sprawia mu frajdę! Współpraca ze świetnymi praktykami, których czasami dłużej trzeba namawiać do wystąpienia przed tak dużym i równie doświadczonym gronem uczestników, to czysta satysfakcja. Za nimi stoi sukces kongresu i za to im szczególnie dziękujemy.

W nowej formule 1 – czyli o pierwszym dniu

W tym roku zaprezentowanych w ciągu dwóch dni kongresu zostało aż szesnaście studiów przypadków z magazynów produkcyjnych i centrów dystrybucyjnych w ramach nowej formuły wydarzenia podzielonej tematycznie na dzień projektów zrealizowanych w magazynach produkcyjnych i dzień studiów przypadków z centrów dystrybucyjnych. Nowa formuła została bardzo dobrze oceniona przez uczestników, co oznacza jej kontynuację także w przyszłym roku.

Pierwszego dnia Modern Warehouse dowiedzieliśmy się:

  • jak sprzężone zostały ze sobą logistyka komponentów i logistyka informacji w Nowym Stylu,  
  • jak wrażano SAP EWM w browarach Grupy Żywiec,  
  • jak uporządkowane zostało magazynowanie przy znaczącym zwiększeniu produkcji w zakładzie Kalmar MAU Stargard Cargotec Poland,
  • jak nowe rozwiązania techniczne i technologiczne zostały wpisane w bardzo wymagającą infrastrukturę dwudziestoletniego obiektu magazynowego Jabil Poland,  
  • jak zoptymalizowano i ustandaryzowano pracę magazynu firmy Hempel,  
  • czy magazyn automatyczny okazał się skokiem w przyszłość w obsłudze zamówień konfekcyjnych Ceramiki Paradyż,
  • jak system buforowania i transportu palet z pustymi opakowaniami zwrotnymi z obszaru magazynów zewnętrznych do depaletyzerów uwolnił przestrzeń dla magazynu wyrobu gotowego Carlsberg Polska,
  • dlaczego Grupa Raben do swojego nowego magazynu wybrała wózki VNA.

Pierwszy dzień to także skondensowane do najciekawszych zagadnień wystąpienia ośmiu z partnerów kongresu – firm Damet, Eco Light LED, Elkom Trade, Gebhardt, Koncept-L, PROVOST Polska, STILL Polska i Turck. Strefy pakowania sklepów internetowych i centrów logistycznych, ekonomika zarządzania flotą opakowań rotujących, Auto ID w rzeczywistości z Androidem, optymalizacja procesów logistycznych i magazynowych dzięki RFID, automatyzacja procesów magazynowych na przykładzie firmy ETRA OY, trendy w inralogistyce, realizacja systemu składowania dla Zalando, energooszczędne oświetlenie – to tematy, które zajęły naszą scenę dostawców. Interakcja – jej wymagają dyskusje. To ważny szczegół, który z kolei wymaga ogromnej pracy moderatorów. Zdaje się, że na Modern Warehouse nie było z nią aż tak źle, choć, jak opisuje jeden z nich – potrzeba było trochę krwi. Efektem pracy moderatorów „ze stajni Logisys” – Bartosza Jacyny i Łukasza Musialskiego – jest pięć przykazań objawionych przez sprzedawców wyposażenia magazynowego i automatyki dla kupujących w Polsce. 

Poza krwią był też pot i emocje związane z dziewiątym Ogólnopolskim Turniejem Piłkarzyków Logistyków KMW Logisys CUP, który jako nieodzowny element jaśniał podczas kongresowego wieczoru. Pokaz kuchni molekularnej partnera wieczoru – P3 Logistic Parks – szczęśliwie nieco chłodził gorącą atmosferę.

Nowa formuła – dzień drugi

O poranku dnia drugiego wstała nowość tegorocznego kongresu – sesja MW Mastermind. Choć nie był to blady świt, założyliśmy, że będzie nieobowiązkową częścią programu ze względu na bądź co bądź dość wczesną godzinę spotkania. Przy sześciu stolikach zasiedli eksperci i uczestnicy, którzy chcieli wiedzieć więcej o automatyzacji magazynu, technice magazynowej i transporcie wewnętrznym, inwestycjach w obiekty magazynowe, magazynowaniu on-demand, fulfilmencie czy robieniu kariery w logistyce. Organizatorzy na podstawie ankiet i rozmów wniosek mają jeden – to po niewielkich usprawnieniach będzie obowiązkowa część Modern Warehouse, bo uczestnicy takich rozmów oczekują. Kiedy dwa lata temu LPP po raz pierwszy gościło na kongresie, Sylwester Dmytriwski opowiadał o swoim projekcie przeniesienia logistyki e-commerce z centrum dystrybucji w Pruszczu Gdańskim do pierwszego Fulfillment Center w Strykowie. Dziś działają już cztery takie centra logistyki e-commerce LPP, a niebawem dołączy do nich piąte. To wystąpienie stanowiło doskonały wstęp do tego, jak sprzedaż internetowa zmienia cały biznes przedsiębiorstw i rewolucjonizuje logistykę. 

Dopełnieniem tego obrazu były kolejne wystąpienia:

  • Morele.net, o tym jak nie „wpakować się” w niedopasowaną inwestycję i realnie usprawnić najdroższy z procesów w magazynie e-commerce, czyli pakowanie,
  • Zalando Logistics Operations Polska, o wykorzystaniu zbioru danych do monitorowania operacji magazynowych i efektywnego nimi zarządzania,
  • IKEA Group, o poszukiwaniu synergii pomiędzy dystrybucją do sklepów i e-commerce w jednym magazynie.

Założenia a rzeczywistość – jak wyglądałaby dziś koncepcja działania centrum dystrybucji Volkswagen Group Polska? Inaczej – można by odpowiedzieć jednym słowem. To nie wystarczy uczestnikom Modern Warehouse, więc otrzymali zdecydowanie więcej, bo prezentacja Szymona Górskiego wprowadzała ich w kolejny obszar kongresu – podejmowania strategicznych decyzji dotyczących lokalizacji, planowania struktury obiektu i operacji. Kontynuowali go Marta Cudziło i Krzysztof Niciejewski, którzy krok po kroku przedstawili analizę wyboru lokalizacji dla gigantycznego centrum dystrybucji Leroy Merlin.

Pomiędzy tymi dwoma wystąpieniami pod okiem Artura Olejniczaka rozgorzała dyskusja o oczekiwaniach pracowników magazynowych względem przestrzeni, w której spędzają ponad 30% swojego dnia.

Kongres zamknęły kolejne dwa studia przypadków. Wysoce zautomatyzowane Europejskie Centrum Logistyki i Rozwoju ILS, by sprawnie obsługiwać klientów, nie może pozwolić sobie na awarię. Stąd ogromny nacisk na kwestię Utrzymania Ruchu tych instalacji, a strategię na nią poznali uczestnicy Modern Warehouse. Ze świata techniki magazynowej wskoczyliśmy w wirtualną rzeczywistość przekładania danych na satysfakcję franczyznobiorców i klientów Żabka Polska. Zielona sieć handlowa stawia na digitalizację, która nie omija logistyki, a jednym z jej efektów jest osiągnięcie 90% trafności awizacji.

A skoro o satysfakcji i awizacji mowa… Z informacji zebranych z naszych kongresowych ankiet wynika, że tylko 99% poleciłoby kongres Modern Warehouse, dlatego już dziś zapowiadamy, że w listopadzie 2020 r. zamierzamy odrobić stratę tego jednego procenta. Do zobaczenia. 

Pięć przykazań objawionych przez sprzedawców wyposażenia magazynowego i automatyki dla kupujących w Polsce: 

  1. Traktuj zakupy (inwestycja w wyposażenie) jako działanie projektowe.
  2. Kładź nacisk na analizy na etapie projektowania i korzystaj z konsultantów.
  3. Jeśli musisz kupować – kupuj, ale wózki wypożyczaj.
  4. Daj sobie więcej czasu na przygotowania i nawiązywanie relacji z dostawcami.
  5. Dobrze przemyśl, czego chcesz i po co.

Modern Warehouse 2019 w opiniach uczestników:

Krzysztof Niciejewski senior manager logistyki centralnej Leroy Merlin

Kongres Modern Warehouse to spotkanie praktyków, organizowane zgodnie z potrzebami logistyków i w pełni pokrywające ich oczekiwania. Pierwszy raz uczestniczyłem w formacie tak bardzo otwartym na uczestników i ich bezpośrednią reakcję, aktywność. Panele dyskusyjne, prezentacje w pełni zaspokoiły moje oczekiwania i pozwoliły znaleźć odpowiedź na pytania i wątpliwości, z którymi przyjechałem na kongres. Wpisuję Modern Warehouse w mój kalendarz jako stałe spotkanie ekspertów. W pełni polecam. 


Krzysztof Czarnecki starszy specjalista ds. projektowania rozwiązań logistycznych Rhenus Logistics

Miałem już przyjemność uczestniczyć w poprzednich edycjach Modern Warehouse, ale tegoroczny dobór prelegentów i zakres omawianych tematów były na jeszcze wyższym poziomie. Pojawiło się kilka nowości, co cieszy, bo nikt nie lubi monotonii. Podział eventu na dwie wyraźne części poświęcone tematom produkcyjnym oraz magazynowym był strzałem w dziesiątkę. W mojej opinii spójna tematyka następujących po sobie wystąpień zwiększa zainteresowanie uczestnika, pozwalając mu na ocenę pokrewnych zagadnień przez pryzmat wystąpień różnych prelegentów. Kolejnym ciekawym pomysłem była organizacja sesji krótkich prezentacji dostawców w ramach oficjalnej części programu. Odgórnie narzucona forma wystąpień obejmująca zwięzłą informację o danej firmie oraz wymóg przedstawienia case study jest zdecydowanie tym, co potencjalny nabywca chce usłyszeć. Bardzo udane, godne polecenia wydarzenie. Trzymam kciuki za sukces kolejnych edycji, a łatwo nie będzie, gdyż poprzeczka w tym roku poszybowała w górę. 

Kamil Szymański dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych Savills
Na dynamicznie rozwijającym się rynku nieruchomości magazynowych, w obliczu dążenia sektora e-commerce do skrócenia czasu dostaw i chęci niemal wszystkich najemców optymalizowania procesów produkcyjnych i operacji związanych z magazynowaniem towarów, każdy wypatruje nowinek rynkowych. Kongres Modern Warehouse jest idealnym miejscem do wymiany opinii i pozyskiwania wiedzy w tym zakresie. W tym roku niezwykle ciekawa dyskusja miała miejsce m.in. na panelu dyskusyjnym na temat aktualnych trendów w logistyce, w którym miałem przyjemność wziąć udział. Rynek powierzchni magazynowych niezmiennie od lat przenika się z sektorem logistycznym, co powoduje, że tego typu wydarzenia są niezwykle cenne, zarówno dla nas, jak i dla całej branży.

Jarosław Szulgo dyrektor Działu Badań i Rozwoju Europa Systems
Jestem pod wielkim wrażeniem merytorycznego i organizacyjnego przygotowania kongresu Modern Warehouse. To była duża dawka eksperckiej wiedzy wybitnych prelegentów z obszaru intralogistyki oraz nowych trendów w automatyzacji procesów magazynowych. Miałem przyjemność prowadzić case study na temat naszego wdrożenia w Carlsberg Polska, co przełożyło się na doskonały networking i ciekawe rozmowy o innowacjach w branży. Kongres był też doskonałą okazją do przeglądu...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy