Dołącz do czytelników
Brak wyników

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

24 lutego 2020

NR 1 (Luty 2019)

Cykl artykułów: wózki do zadań specjalnych (cz. 1)
Widlaki… na zimno

0 342

Wózki widłowe i inne środki transportu magazynowego stosowane są zarówno do standardowych aplikacji, jak i do realizacji specyficznych funkcji. Chłodnia czy mroźnia to jedne z najtrudniejszych środowisk pracy dla maszyn wykorzystywanych do obsługi towarów. Temperatury poniżej zera wpływają na żywotność akumulatora, funkcjonowanie elektroniki, nierzadko wymagając specyficznych zabezpieczeń. W magazynach chłodniczych składowanie odbywa się wyjątkowo gęsto, co również muszą wziąć pod uwagę dostawcy wózków.

Producenci widlaków i innych środków transportu magazynowego dostosowują je do pracy w minusowych temperaturach, wyposażając w odpowiednie rozwiązania i funkcjonalności. Zazwyczaj wiaże się to z przygotowaniem specjalnych, tzw. mroźniczych wersji maszyn, w pełni przystosowanych do pracy w pomieszczeniach z temperaturą poniżej -10°C. Niektórzy dostawcy deklarują, że obecnie już większość oferowanych przez nich wózków jest standardowo adaptowana do pracy w temperaturach od -10 do +40°C, jednak szczególne przystosowanie umożliwia im pracę w temperaturach sięgających nawet -30 czy -35°C. Dostawy maszyn UniCarriers przypominają, że bardzo niskie temperatury zmniejszają pojemność akumulatora wózka o ok. 1% na stopień. Mogą również zakłócać pracę elektroniki, sprawić, że olej stanie się gęstszy i bardziej lepki oraz sprawić, że metal (zwłaszcza połączenia spawalnicze) będzie bardziej łamliwy. W każdych warunkach wózek powinien być wydajny, zwrotny i możliwie prosty w obsłudze. Co takie wymagania znaczą dla maszyn eksploatowanych w warunkach wyjątkowo niskich temperatur? 

Olej, baterie i ogumienie

W  Linde MH podkreślają, że większość przeciwwagowych wózków elektrycznych wykorzystywana jest do pracy w pomieszczeniach zamkniętych. Jeżeli zdarza się, że wózki wjeżdżają do chłodni na dłuższy czas lub pracują tam ciągle, zaleca się wybór maszyny w wersji mroźniczej. Najważniejsze zmiany, jakim powinien być poddany tego rodzaju wózek, dotyczą oleju hydraulicznego i zastosowanych smarów oraz połączeń elektrycznych, a w niektórych przypadkach także samych przewodów hydraulicznych. Wszystkie wymienione elementy są dobierane tak, aby pozostawały sprawne i żywotne podczas pracy wtemperaturach do -32°C. Specjaliści z firmy STILL potwierdzają, że odpowiednia eksploatacja widlaka w trudnych warunkach wymaga używania olejów i smarów wytrzymałych na „szokowe” różnice temperatur. Użycie oleju o niewłaściwej lepkości powoduje pogorszenie osiągów wózka podczas pracy w chłodni. Może to sprawić, że odmawia posłuszeństwa hydraulika maszyn. W chłodniach i mroźniach zaleca się stosowanie baterii co najmniej o jedną trzecią większych niż w podobnych tonażowo widlakach pracujących w normalnych warunkach. Powodem jest to, że strata energii podczas pracy w chłodni czy mroźni może być przy wykonywaniu podobnych zadań większa niż w warunkach typowych. Jeśli jest to ciągła praca w tak niskiej temperaturze, bateria nie może być pozostawiona nieruchoma w chłodni na dłuższy czas (nie można dopuścić do tego, aby skroplona para wodna zamarzła w wózku). Nie ma natomiast poważniejszych kłopotów z ogumieniem, typowe opony mogą być stosowane w warunkach pracy chłodni czy mroźni, bowiem jest odporne na temperaturę do -35°C (wyjątek stanowią oblodzone podłogi). Wilgotna i śliska powierzchnia wymaga zastosowania kół z profilowaną oponą, aby zapewnić odpowiednią przyczepność do podłoża. Z kolei w utrzymaniu czystości pomogą opony wykonane z białych, niebrudzących tworzyw. 

Do zastosowań w warunkach chłodniczych, w których niezbędne jest kompletnie zabudowane
stanowisko operatora, Hyster stworzył odizolowany model kabiny (wózki wysokiego składowania R1.4-2.5)

 

A co z elektroniką? 

Warto zwrócić uwagę na zastosowane terminale wózkowe. Nadają się wprawdzie praktycznie do wszystkich zastosowań, także do pracy w warunkach, gdzie panują wyjątkowo niskie temperatury (nominalnie nie powinno być zatem żadnych problemów z ich rozruchem w temperaturze od -20°C.), specjaliści zalecają jednak, aby do pracy terminali w mroźniach stosować inne monitory, a konkretnie takie, które wykonano z hartowanego szkła, odpornego na działanie wyjątkowo niskich temperatur. Do dyspozycji użytkowników są również terminale wózkowe z podgrzewanymi ekranami. Poza ową temperatura otoczenia (oprócz urządzeń standardowych dostępne są modele do pracy w chłodniach i mroźniach) należy wziąć pod uwagę również wilgotność powietrza. Dla wykorzystania terminali w strefach przejścia z chłodni na magazyn załadunkowy należy zaopatrzyć się w sprzęt odporny na kondensację pary wodnej. 
Jeśli urządzenia pracujące na wózku zaopatrzone są w drukarki, należy stosować odpowiednie materiały eksploatacyjne (np. tusze, etykiety, taśmy). Producenci zalecają, aby drukarki etykiet pracujące w warunkach niskich temperatur umieszczać w specjalnych obudowach. Jeśli wśród urządzeń dodatkowych znajdują się klawiatury, powinny mieć hermetyczne obudowy. W specjalnie przygotowanych obudowach (ogrzewane, z termostatami) umieszczane są zazwyczaj skrzynki umożliwiające przekazywanie sygnałów drogą radiową. Poza tym bezprzewodowe sieci radiowe nie wymagają szczególnych warunków eksploatacji, anteny znajdują się na zewnątrz obiektów.

Komfort musi być

Oprócz zadbania o stronę techniczną zaleca się doposażenie wózka w kilka istotnych elementów, które zwiększą komfort pracy operatora. Mowa tu o pełnej kabinie, a więc takiej, która jest wyposażona w szybę przednią, tylną i górną (wraz z wycieraczką) oraz metalowe drzwi z szybami. Kolejną opcję stanowi podgrzewanie kabiny, fotela lub szyb – ogrzane szyby nie parują, dzięki czemu praca operatora jest nie tylko bardziej komfortowa, ale także bezpieczna. Dobierając terminal do wózka pracującego w wyjątkowo niskiej temparaturze, warto też zwrócić uwagę na to, aby klawisze były możliwie jak największe, bo to ułatwi operatorowi wykonywanie poszczególnych czynności. Trzeba bowiem pamiętać, że operator widlaka pracujący w chłodni czy mroźni ma na rękach zazwyczaj grube rękawice ochronne. 

Do wyboru…

Dostawca wózków UniCarriers zapewnia, że widlaki tej marki są zaprojektowane do działania w trudnych warunkach, nie wymagają żadnych modyfikacji dla pracy w chłodni. Jednak przy temperaturach do -35°C, potrzebne będą pewne dostosowania. Wiele wózków widłowych, takich jak wózki z serii Tergo, jest dostępnych ze specjalnie zaprojektowanymi podgrzewanymi kabinami. Nagrzewnice potrafią zapewnić operatorowi ciepło i bezpieczeństwo w arktycznych warunkach chłodni, bez potrzeby stosowania dużej ilości izolacji. 

Sztuka eksploatacji

Konstrukcja maszyn pracujących w chłodniach i mroźniach to jedno, odrębną kwestią jest ich codzienna eksploatacja. Wprawdzie wózki stosowane w chłodniach nie wymagają dodatkowej opieki, jednak podczas codziennej eksploatacji trzeba pamiętać o kilku istotnych sprawach. Ważne, aby na dłużej nie „parkowały” w chłodni ze względu na sublimację elektrolitu w baterii i związaną z tym konieczność częstszego jego uzupełniania. Użytkownik powinien mieć też na uwadze, iż wózki pracujące w chłodniach są w większym stopniu narażone na rdzewienie, niezbędne staje się więc odpowiednie zabezpieczenie elementów podatnych na kor...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy