Wyróżniony w konkursie Logistic Awards Poland model Paperless obejmuje wymianę powiązanych ze sobą szeregu cyfrowych komunikatów EDI oraz zastosowanie etykiety logistycznej GS1 w łańcuchach dostaw.
REKLAMA
Pilotażowe wdrożenie w firmach JMP, Lactalis i Fresh Logistics pokazało liczne korzyści z wdrożenia, które poprawiło sprawność przyjęcia dostawy we Fresh Logistics o 44 % w przeliczeniu na jednego dostawcę. Główną korzyścią okazało się skrócenie czasu realizacji przyjęcia dostaw. Poprawność dokumentacji poprawiła się o około 5 %, a liczba nieterminowych dostaw spadła z ok. 8% do ok. 3%. Z kolei dzięki automatyzacji przyjęć koszty obsługi dostaw po stronie odbiorcy spadły o 38 % – komentuje Dariusz Jadczak, Menedżer ds. RetaiL w GS1 Polska, odpowiedzialny za projekt.
Model Paperless pozwala całkowicie zastąpić papierowe dokumenty w całym łańcuchu dostaw ich wersją cyfrową. Oprócz usprawnienia dostawy i zminimalizowania ryzyka wspomaga realizację celów zrównoważonego rozwoju.
Naszą misją jest wsparcie digitalizacji łańcuchów dostaw przedsiębiorstw działających na polskim rynku. Nagroda za model Paperless, który został wypracowany wspólnie z firmami, jest dowodem na to, że efektywnie wspieramy lokalne przedsiębiorstwa na ich drodze transformacji cyfrowej – podsumowuje dr inż. Elżbieta Hałas, Członkini Zarządu GS1 Polska.
GS1 Polska promuje model Paperless wśród sieci handlowych i producentów oraz ich partnerów - operatorów logistycznych, a także firm spedycyjnych. Uwzględnia dwa modele dystrybucyjne: spedycyjno-transportowy oraz logistykę kontraktową. Model Paperless obejmuje cały obieg dokumentów towarzyszących dostawie, ze szczególnym uwzględnieniem procesu przyjęcia towarów. Standardy komunikacyjne i identyfikacyjne GS1 są powiązane z obiegiem takich dokumentów jak: zamówienie, faktura, list przewozowy, WZ. Docelowo model zakłada wdrożenie elektronicznego dokumentu eCMR.
Plebiscyt Logistics Awards Poland organizuje czasopismo „Logistics Manager” – największe pismo branżowe skierowane do kadry zarządzającej logistyką. To nowa inicjatywa, stworzona w 2022 roku z myślą o zorganizowaniu platformy wymiany opinii. Jest ona skierowana do menedżerów łańcucha dostaw, dając im możliwość śledzenia produktów i usług dla branży logistycznej.
Kontakt:
Marta Szymborska
Menedżer ds. Komunikacji, PR i CSR
e-mail: marta.szymborska@gs1pl.org
tel.: 61 850 49 72
tel. kom.: 887 889 705
GS1 Polska – zarządza Systemem GS1 w Polsce. Jako jedyna upoważniona instytucja przyjmuje firmy i organizacje z Polski i UE do Systemu GS1 i nadaje im uprawnienia do stosowania kodów kreskowych GS1. Wspiera uczestników systemu w efektywnym wdrażaniu standardów GS1, stanowiących zbiór wielobranżowych rozwiązań i narzędzi identyfikacyjnych oraz komunikacyjnych. Opracowuje rozwiązania krajowe oraz bierze aktywny udział w rozwijaniu globalnych standardów i nowych zastosowań.