Dołącz do czytelników
Brak wyników

MOBILNY MAGAZYNIER

30 kwietnia 2020

NR 6 (Grudzień 2018)

Integracja systemów magazynowych Amica. Jak włączyć automatyczny magazyn wysokiego składowania w istniejące procesy logistyczne?

0 122

Od wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowoczesnego magazynu wysokiego składowania, który powstał w ramach Centrum Logistycznego Amica we Wronkach, do jego oficjalnego otwarcia minął niespełna rok. Najwyższy magazyn w Polsce i zarazem jeden z najbardziej medialnych oficjalnie ruszył 8 września 2017 r. Choć sama inwestycja jest bez wątpienia imponująca, Amica od początku zdawała sobie sprawę, że sama konstrukcja, największa nawet, czy sama automatyka, najbardziej nawet nowoczesna, pozostanie w istocie martwa, jeśli nie zostanie sprzężona z systemem WMS zarządzania magazynem oraz zintegrowana z działającym w spółce od ponad 20 lat systemem SAP ERP. Innymi słowy: kluczowym elementem całej inwestycji było włączenie automatycznego magazynu w istniejące procesy logistyczne firmy.

Wracając jeszcze do kilku faktów, które warto na wstępie przytoczyć – w nowym magazynie na łącznej powierzchni 6300 m² mieści się 26 000 miejsc paletowych na 230 000 sztuk urządzeń dużego AGD. Wydajność wynosi 180 palet na godzinę na wejściu oraz 120 palet na wyjściu z magazynu. Na uwagę zasługuje fakt, że magazyn

Amiki we Wronkach jest jedynym tego typu obiektem w Polsce przeznaczonym do składowania dużego sprzętu AGD i jednym z nielicznych w Europie – inwestycja o podobnym przeznaczeniu funkcjonuje jeszcze w Szwajcarii w firmie V-Zug.

Integracja magazynu automatycznego z systemem ERP

Dlaczego w ogóle musimy cokolwiek integrować? Czy zintegrowany system klasy ERP nie powinien móc bezpośrednio zarządzać magazynem automatycznym? Aby odpowiedzieć na to pytanie, spójrzmy na poziomy działania systemu zintegrowanego od poziomu klasycznego systemu ERP, poprzez system WMS, aż po poziom automatyki magazynowej:

Zadaniem systemu ERP jest zarządzanie całością zasobów i procesów przedsiębiorstwa, poczynając od rachunkowości finansowej i zarządczej, poprzez sprzedaż i logistykę, aż po twardy i miękki obszar HR.

System ERP pracuje w szerokiej perspektywie czasowej, od ponad roku, gdzie planuje się budżet firmy, przez miesiące, gdzie zwykle budowany jest plan popytu, po dni i godziny w operacjach logistycznych.

Jednym z obszarów obsługiwanych przez system ERP jest zarządzanie magazynem. Chyba każdy system zintegrowany ma w jakimś zakresie moduł WM. 

Podobnie jest z systemem SAP ERP w Amice. Często jednak zaawansowane funkcje zarządzania magazynem są realizowane przez dedykowane systemy, niezależne od centralnego systemu ERP. Takim systemem jest np. SAP EWM. Rolę tego systemu stanowi kompleksowe zarządzanie magazynem i optymalizacja wykorzystania jego zasobów – egzekwowanie strategii rozmieszczania i pobierania zapasu, przydzielanie zadań do zasobów, rejestrowanie realizacji tych zadań, nadzór nad sytuacjami wyjątkowymi, fizyczna inwentaryzacja. Te funkcje są w istocie bardzo podobne w magazynach obsługiwanych ręcznie i w magazynach automatycznych. 

Sam system WMS nie ingeruje się zwykle z automatyką magazynową. To jest zadanie systemu MFC – Material Flow Control. Tutaj następuje przydzielanie w czasie rzeczywistym zadań do przenośników, układnic czy sorterów w magazynie automatycznym. MFC również nadzoruje realizację tych zadań, ich kolejkowanie i nadawanie priorytetów, a także komunikuje ze sterownikami PLC bezpośrednio sterującymi automatami.

Z powyższego, bardzo krótkiego przeglądu funkcji w pejzażu systemów od ERP, przez WMS, po MFC, widać, że charakter tych funkcji jest bardzo różny na poszczególnych poziomach, różna jest również perspektywa czasowa planowania i realizacji procesów. Stąd też bardzo trudno znaleźć jeden system, który sprawie obsługuje procesy na wszystkich trzech poziomach. Jedynym chyba systemem zintegrowanym mającym tę cechę jest SAP S/4HANA, zawierający w jednym zintegrowanym pakiecie system EWM i MFC.

 

Rys. 1. Poziomy zarządzania w integracji z magazynem automatycznym

Integracja WMS w Amice

Magazyn Amiki we Wronkach prócz części automatycznej obejmuje część płaską, obsługiwaną tradycyjnie przez magazynierów. W związku z tym bardzo ważnym elementem całości inwestycji był wybór dostawcy systemu WMS. Jest to o tyle istotne, że to właśnie tutaj, w części płaskiej magazynu są realizowane najbardziej skomplikowane operacje kompletacji, uzupełniania miejsc pickingowych. Tutaj jest największe pole do optymalizacji procesów magazynowych. Można stwierdzić, że sprawne działanie części płaskiej stanowi warunek efektywnego wykorzystania potężnej części automatycznej magazynu.

 

Rys. 2. Część automatyczna a część płaska w magazynie Amiki

W Amice rozważano dwie możliwości:

  • wykorzystanie modułu SAP WM dostępnego w zintegrowanym systemie ERP Amiki lub
  • implementację systemu zewnętrznego.

SAP WM jest bardzo dobrym, ale prostym modułem systemu SAP ERP. Amika wykorzystuje go z powodzeniem w obszarze składowania komponentów, w tym w magazynie blach. Ten moduł ma jednak swoje ograniczenia i jego implementacja była postrzegana jako zbyt duże ryzyko dla całości projektu. Ostatecznie część WMS powierzono niemieckiej firmie Kardex Mlog, która dostarczyła również całość technologii, oprogramowania MFC i transakcji mobilnych dostępnych na radiowych terminalach danych. Z perspektywy czasu i ponadrocznej pracy produktywnej magazynu uważam, że była to słuszna decyzja – jedna firma dostarczyła całość oprogramowania, które tylko w jednym punkcie integruje się z systemem SAP ERP. 

Scenariusz integracji magazynu wysokiego składowania

Wybór jednej firmy dostarczającej zarówno oprogramowanie WMS, MFC oraz aplikacje mobilne w jednoznaczny sposób wskazał wymagany model integracji. Jestem nim interfejs LE-IDW (ang. Integrated Decentralized Warehouse). W kolejnym artykule przedstawię dostępne w SAP ERP modele integracji magazynów, tutaj odeślę Państwa tylko do dokumentacji SAP Help: https://help.sap...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy