Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak magazynują sieci FMCG?

Baza wiedzy | 23 czerwca 2021 | NR 1
0 51

Sieci handlowe FMCG, niezależnie od wielkości prowadzonych sklepów, otwierają kolejne placówki handlowe. Kluczowy jest rozwój struktury magazynowo-dystrybucyjnej. Na rynku rysuje się kilka rodzajów strategii. 

Znakomita większość detalicznych sieci FMCG postrzega zagadnienia logistyczne jako kompetencje kluczowe i rozwija sieć centrów logistyczno-dystrybucyjnych. Pełnią one funkcję regionalnych magazynów i centrów przeładunkowych. Zwykle sieci dużych marketów są bardziej scentralizowane i składają się z mniejszej liczby dużych magazynów, natomiast sieci mniejszych marketów, dyskontów, sklepów osiedlowych w modelu franczyzowym stawiają na rozproszenie odpowiadające rozwojowi regionalnemu. 


Różne podejścia, ale sieć musi być


Niemal wszystkie sieci polegają na własnej sieci dystrybucyjnej – raczej nie decydują się na zaopatrywanie swoich sklepów bezpośrednio od dostawców. Tworzą strukturę logistyczną – własną lub powierzoną w zarządzanie operatorom logistycznym. Outsourcing magazynowania wybierają np. Auchan i Carrefour. ID Logistics Polska buduje drugi (pierwszy powstał w 2014 r. w Belsku k. Grójca) magazyn dla sieci Auchan. Obiekt o powierzchni blisko  47 tys. m2 buduje w Mszczonowie Point Park. Magazyn centralny Dry sieci Carrefour w Tomaszowie Mazowieckim jest od 15 lat zarządzany przez FM Logistics Polska. Zewnętrzny operator obsługuje też dwa pozostałe magazyny Carrefour: centralny w Distribution Park Będzin (Carrefour właśnie przedłużył umowę najmu tego magazynu na kolejne 10 lat) oraz Fresh w Piotrkowie Trybunalskim. Sieci zlecające obsługę magazynów na zewnątrz podkreślają przede wszystkim optymalizację kosztów i elastyczność oraz płynność dostaw, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu.
Własna sieć pozwala zapewnić odpowiednie standardy przechowywania i konfekcjonowania produktów, niezależność i terminowe dostawy. – Chcąc zapewnić najlepszą jakość i dostępność towarów oraz zwiększyć efektywność operacyjną, budujemy własne zaplecze logistyczne, które pozwoli nam nabywać zdecydowaną większość towarów bezpośrednio od producentów, a nie tak jak dotychczas od dystrybutorów – mówił w 2013 r. Dariusz Kalinowski, prezes zarządu Stokrotki, kiedy firma rozpoczynała duże przedsięwzięcie budowy własnej sieci logistycznej. W tej chwili Stokrotka dysponuje siecią 9 magazynów regionalnych (w Lublinie, Sosnowcu, Białymstoku, Bydgoszczy, Olsztynie, Gdyni, Szczecinie i Wrocławiu) oraz Centrum Dystrybucyjnym w Parku Prologis w Teresinie k. Sochaczewa. Zajmuje tam cały Budynek 2 (27 tys. m2, w tym 5 tys. m2 liczy chłodnia). Natomiast pierwszy magazyn regionalny (w Lublinie), pełniący funkcję głównie punktu przeładunkowego, ma 2800 m2. 
Centrum Dystrybucyjne Stokrotki powstało w wynajętym budynku gotowym, ponieważ sieci zależało na czasie i szybkim otwarciu magazynu dostosowanego do swoich potrzeb. Zwykle jednak centra dystrybucyjne sieci detalicznych rozwijają się na bazie własnych budynków lub budowanych przez deweloperów magazynowych w formule build-to-suit. 

Duże sieci mniejszych marketów na własnych działach


Sieci niewielkich marketów detalicznych – np. Biedronka i Lidl – decydują się na budowę własnych placówek. Centra dystrybucyjne mieszczą się zwykle na atrakcyjnych inwestycyjnie działkach, np. jedno z centrów Biedronki położone jest w Parku Przemysłowo-Technologicznym Maszynowa, gdzie sieć niedawno dokupiła kolejną działkę, Lidl właśnie rozpoczął budowę kolejnego centrum w Bydgoskim Parku Naukowo-Technologicznym. Jak podkreślają sieci, taka formuła daje im niezależność od warunków umów najmu, możliwość dowolnej rozbudowy magazynu oraz doskonalenia powstających obiektów. 
Sieć Biedronki liczy 15 centrów dystrybucyjnych (przy
ok. 2600 sklepach detalicznych). Najnowsze centrum zostało otwarte 22 grudnia 2014 r. w Sosnowcu, obsługuje ponad 170 sklepów w promieniu ok. 40 km. Obiekt o powierzchni magazynowej 
ok. 27 tys. m2 został zbudowany przez firmę Skanska na działce o powierzchni 16 ha, mieszczącej się w atrakcyjnej lokalizacji w pobliżu trasy S1, kupionej od CT Logistics. 
Lidl ma 7 centrów (przy ok. 500 sklepach), ósme jest w budowie. Głównym wykonawcą powstającego centrum jest także Skanska. Powierzchnia magazynu wyniesie ok. 45 tys. m2.
Własną sieć magazynową, złożoną z trzech centrów dystrybucyjnych: w Kopytkowie na Pomorzu (2013 r.), Domasławie k. Wrocławia (2008 r.) oraz Motańcu k. Szczecina (2003 r.) ma także sieć dyskontów Netto, licząca ponad 330 sklepów.

 

Przykład rozwoju sieci wybudowanej w formule BTS

FIRMA: Tesco
DEWELOPER: Prologis

1. Teresin Ambient (wybudowany w roku 2003), powierzchnia 39 tys. m2
Obsługuje sklepy Tesco z centralnej i północnej Polski, obejmuje asortyment Grocery Food i Grocery Non Food (home care, personal care, pet food etc.).
2. Teresin Fresh (wybudowany w roku 2005), powierzchnia 19 tys. m2
Obsługuje sklepy Tesco z centralnej i północnej Polski, obejmuje asortyment Produkty Świeżej Żywności, przechowywany w reżimie chłodniczym +1 i +12°C.
3. Gliwice Ambient/Fresh (wybudowany w roku 2011), powierzchnia 57 tys. m2
Obsługuje sklepy Tesco południowej Polski. Obejmuje asortyment Grocery Food i Grocery Non Food (home care, personal care, pet food etc.). Jest to pierwszy magazyn Tesco w Europie Środkowej zbudowany w standardzie one envelope, zakładającym budowę magazynów Grocery i Fresh Food pod jednym dachem. Produkty Świeżej Żywności przechowywane są w reżimie chłodniczym +1 i +12°C.

 

Build-to-suit, czyli idealne dopasowanie z zaufanym partnerem


Najchętniej wybieraną formułą pozostaje jednak build-to-suit. Taka strategia jest efektywna, bo deweloperzy dysponują gruntami w najlepszych lokalizacjach, i wygodna – nie trzeba prowadzić całego procesu inwestycyjnego. Sieci, które decydują się na taką formułę, dodają też, że zapewnia ona elastyczność, ale i powtarzalne standardy. Przykładowo Żabka Polska wymienia powtarzalność organizacji magazynu, podzielonego na trzy strefy: strefę przeznaczoną na produkty suche, strefę z regulowaną temperaturą oraz mroźnię z temperaturą kontrolowaną do –29°C. Mroźnie wydzielono w Centrach Logistycznych sieci w 2014 r., uniezależniając się tym samym od usług operatorów zewnętrznych, co w ocenie Żabki przekłada się na lepsze zarządzanie produktami.
Przy długich umowach najmu (standardem jest 10 lat) uzyskuje się dobre warunki cenowe. Poza tym deweloper jest z punktu widzenia władz lokalnych dobrym partnerem biznesowym i może uzyskać preferencyjne warunki budowy. Przekonują się o tym m.in. klienci Goodmana, w tym sieć market-Detal, dla której deweloper wybudował 38,1 tys. m2 powierzchni magazynowej oraz 1600 m2 powierzchni biurowej w Krągoli k. Konina. – Znakomita współpraca z lokalnymi władzami przy zabezpieczeniu terenu pod inwestycję pozwoliła na rozpoczęcie budowy zaledwie kilka dni po podpisaniu umowy – mówił Błażej Ciesielczak, dyrektor regionalny Goodman na Europę Środkowo-Wschodnią. 
Klient FMCG to wdzięczny odbiorca formuły build-to-suit, ponieważ zawiera umowy na długi czas i jest klientem perspektywicznym i rozwojowym, szczególnie kiedy w obszarze jego zainteresowań jest przyszłościowy e-commerce. Dobrym przykładem jest, zawarta w październiku 2014 r., umowa MLP Group SA z siecią sklepów Małpka oraz z Dyskontem Czerwona Torebka (trzecim najemcą jest znany podmiot e-commerce Merlin.pl). Umowy zawarto na...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy