Jak magazynują sieci FMCG?

POD LUPĄ

Sieci handlowe FMCG, niezależnie od wielkości prowadzonych sklepów, otwierają kolejne placówki handlowe. Kluczowy jest rozwój struktury magazynowo-dystrybucyjnej. Na rynku rysuje się kilka rodzajów strategii. 

Znakomita większość detalicznych sieci FMCG postrzega zagadnienia logistyczne jako kompetencje kluczowe i rozwija sieć centrów logistyczno-dystrybucyjnych. Pełnią one funkcję regionalnych magazynów i centrów przeładunkowych. Zwykle sieci dużych marketów są bardziej scentralizowane i składają się z mniejszej liczby dużych magazynów, natomiast sieci mniejszych marketów, dyskontów, sklepów osiedlowych w modelu franczyzowym stawiają na rozproszenie odpowiadające rozwojowi regionalnemu. 


Różne podejścia, ale sieć musi być


Niemal wszystkie sieci polegają na własnej sieci dystrybucyjnej – raczej nie decydują się na zaopatrywanie swoich sklepów bezpośrednio od dostawców. Tworzą strukturę logistyczną – własną lub powierzoną w zarządzanie operatorom logistycznym. Outsourcing magazynowania wybierają np. Auchan i Carrefour. ID Logistics Polska buduje drugi (pierwszy powstał w 2014 r. w Belsku k. Grójca) magazyn dla sieci Auchan. Obiekt o powierzchni blisko  47 tys. m2 buduje w Mszczonowie Point Park. Magazyn centralny Dry sieci Carrefour w Tomaszowie Mazowieckim jest od 15 lat zarządzany przez FM Logistics Polska. Zewnętrzny operator obsługuje też dwa pozostałe magazyny Carrefour: centralny w Distribution Park Będzin (Carrefour właśnie przedłużył umowę najmu tego magazynu na kolejne 10 lat) oraz Fresh w Piotrkowie Trybunalskim. Sieci zlecające obsługę magazynów na zewnątrz podkreślają przede wszystkim optymalizację...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy