Lista kandydatów do uzyskania najbardziej prestiżowej nagrody w branży intralogistycznej jest dość krótka. O tytuły IFOY 2019 zawalczy 15 produktów w 6 kategoriach. Są wśród nich zarówno wózki widłowe, jak i roboty czy systemy komputerowe. Po raz pierwszy osobną kategorię przewidziano dla start-upów.
W 2019 r. o nagrody walczą marki: Cargometer, Clark, Combilift, Hubtex, Jungheinrich, Raymond, SAE, STILL, Torwegge i UniCarriers. W powołanej po raz pierwszy w historii IFOY AWARD osobnej kategorii start-upów znalazły się zaś ProGlove i Trône Seating. Wszystkie te produkty wkrótce będą oceniane w ramach drugiej rundy, w której finaliści muszą przejść testy, które odbędą się na początku marca br. w Hanowerze. Eksperci sprawdzą wówczas kluczowe parametry produktów według ustalonej procedury. Ocenę innowacyjności przeprowadzą renomowani naukowcy z Instytutu Fraunhofera, Uniwersytetu w Dreźnie, Politechniki w Monachium, Uniwersytetu im. Helmuta Schmidta w Hamburgu oraz jury składające się z dziennikarzy mediów logistycznych z 19 krajów z Europy, Australii, Brazylii, Rosji i USA. Oceniane będą m.in. wartość innowacji, technologia, design, ergonomia i obsługa, bezpieczeństwo, zgodność z oczekiwaniami klientów, a także ekonomia i ekologia.
– Złotą zasadą serii testów IFOY jest to, że finaliści nie są porównywani ze sobą w swoich kategoriach, ale z konkurencyjnymi wózkami lub maszynami dostępnymi na rynku. Tylko ci kandydaci, którzy przewyższają swoich bezpośrednich konkurentów pod względem innowacyjności, mają szansę na zdobycie trofeum – wyjaśnia Anita Würmser, przewodnicząca jury IFOY.

wózek widłowy o udźwigu 2,5 Clark S25

trójkołowy „elektryk” TX3 od UniCarriers
Wózki widłowe
W kategorii wózków widłowych z przeciwwagą nominowane zostały produkty firm Clark i UniCarriers. Clark S25 to wózek widłowy o udźwigu 2,5 t, napędzany gazem. Według Clarka seria S oferuje niski całkowity koszt posiadania i znacznie wyższy komfort. Po raz pierwszy wykorzystuje aktywne systemy bezpieczeństwa i nowy inteligentny system informacyjny. Ponadto miejsce pracy kierowcy zostało całkowicie przeprojektowane. Kierowcy mogą spodziewać się znacznie większego komfortu, który zapewnia bezproblemową pracę przez całą zmianę.
Druga nominacja trafia do trójkołowego pojazdu TX3 marki UniCarriers. Pojazdy z tej serii mają ładowność od 1,3 do 2,0 t. Maszyny elektryczne charakteryzują się niskim zużyciem energii, przemyślaną ergonomią i wysoką wydajnością obsługi.
Wśród wózków magazynowych o nagrodę powalczą produkty firm Combilift, Hubtex i Jungheinrich. Combi-PPT irlandzkiego producenta Combilift jest solidnym wózkiem paletowym o ładowności przekraczającej 8 t. Wysoko wydajny pojazd, opracowany w celu zastąpienia dużych i nieporęcznych wózków widłowych, ma imponować dobrą ładownością, optymalnym bezpieczeństwem i manewrowością, a także wydajną pracą nawet w najwęższym miejscu w magazynie.
Hubtex wygrał nominację dla elektrycznego wielokierunkowego wózka bocznego MaxX z niższego segmentu cenowego. Przeznaczony jest on do obsługi długich ładunków w wąskich korytarzach. Może być wykorzystywany zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Według producenta 4,5-tonowy MaxX jest dobrą alternatywą dla pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Interesujące szczegóły to: duża kabina, opatentowany układ kierowniczy HX i hydrauliczna regulacja poziomu.
Natomiast firma Jungheinrich wchodzi do finału z ETV 216i. Ten wózek wysokiego składowania jest pierwszym tego typu pojazdem seryjnie wyposażonym w zintegrowaną technologią litowo-jonową. Główne korzyści dla użytkownika to krótkie czasy ładowania, bezobsługowa praca, dłuższa żywotność i całkowicie nowy projekt pojazdu z wyeliminowanym przedziałem baterii.

paletowy wózek boczny Combi-PPT od Combilift

wielokierunkowy wózek boczny Hubtex MaxX

zestaw transportowy STILL LTX 50
Komputery i roboty
Jury nominowało również trzy urządzenia w kategorii „Roboty AGV i intralogistyczne”. Jungheinrich otrzymał nominację dla układnicy miniload STC do automatycznych magazynów drobnicowych. Jest to urządzenie o wysokiej wydajności i lekkiej konstrukcji, które zapewnia najniższe wartości dla wymiarów podejścia i pozwala na oszczędność miejsca w przypadku magazynowania małych części w skrzynkach, tacach i kartonach.
Druga nominacja w tej kategorii trafia do firmy STILL za system złożony z zestawu transportowego STILL LTX 50 i rozwiązania LiftRunner, pozwalający na zautomatyzowane zaopatrywanie linii produkcyjnych. Autonomiczny holownik z hamburskiej firmy łączy w sobie zautomatyzowany transport ze zautomatyzowaną obsługą ładunków w produkcji. Ta kombinacja urządzeń ma imponować wysoką niezawodnością procesu, prostą obsługą i niskimi kosztami wdrożenia. Co ciekawe, ciągnik elektryczny LTX 50 ciągnie między liniami produkcyjnymi przyczepy o masie całkowitej do 5 t z absolutnym zachowaniem szerokości toru.
Nominacja numer trzy została przyznana MANIPULA-TORsten. Dzięki elastycznej modułowości urządzenie może być używane m.in. jako połączenie autonomicznie poruszającego się pojazdu (AGV) i robota. W specyfikacji przeznaczonej na IFOY 2019 został on wyposażony w manipulator i tym samym stał się mobilnym robotem kompletacyjnym o nazwie MANIPULA-TORsten. Zintegrowany indukcyjny system ładowania zwiększa wydajność pojazdu. W kategorii „Oprogramowanie intralogistyczne” nominowane zostały produkty firm Cargometer, Jungheinrich i STILL.
ZoneCONTROL oferowany przez Jungheinirch to modułowe, oparte na systemie radiowym oprogramowanie zwiększające bezpieczeństwo w najbardziej krytycznych punktach magazynu. System składa się z modułu radiowego umieszczonego na wózku oraz nadajników, które są zainstalowane w wybranych lokalizacjach w magazynie. W zależności od odległości od nadajnika, moduł zamontowany w pojeździe uruchamia reakcje, takie jak np. hamowan...
Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem