Oszczędnie, funkcjonalnie i z widokiem na przyszłość

Jak to się robi, czyli projektujemy zautomatyzowane centrum logistyczne

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

Coraz częściej słychać o rynku pracownika, rosnących kosztach pracy, przekładających się także na koszty logistyki magazynowej. Rozwiązanie? Może maszyny? Faktycznie warto by się nad tym zastanowić, kiedy zaopatruje się setki sklepów na terenie całego kraju. Jak dobrać i zwymiarować dostępną na rynku technologię? Jak poukładać klocki na mapie centrum dystrybucyjnego? Na przykładzie jednego z ostatnich wyzwań, z jakim przyszło nam się zmierzyć, chcielibyśmy zgłębić kilka aspektów projektowania rozwiązań automatycznych w intralogistyce.
 

W ramach budowy nowego centrum dystrybucyjnego dla klienta z sektora FMCG, zaopatrującego sieć sklepów o zróżnicowanym asortymencie, zaprojektowany został szeroki wachlarz technik kompletacji i transportu. Realizowane głównie w sposób manualny operacje wewnątrzmagazynowe dla ponad 5 tys. SKU miały zostać zoptymalizowane oraz jeśli byłoby to uzasadnione – zautomatyzowane. Miało być oszczędnie, funkcjonalnie, ale przede wszystkim z widokiem na przyszłość. Na etapie projektu koncepcyjnego analizowanych było kilka alternatyw odpowiednich dla specyfiki produktów, ich rotacji, wolumenu sprzedaży oraz szeregu innych czynników. Efektem szczegółowej analizy danych było określenie m.in. wymaganej powierzchni, kosztów inwestycyjnych i operacyjnych. Po obraniu azymutu opracowana została szczegółowa koncepcja rozwiązań dla obsługi bieżącego i prognozowanego biznesu.

Ciepło – zimno

Najważniejszym czynnikiem, który wpłynął na kształt nowego CD, były zróżnicowane wymagania temperaturowe artykułów. Aby je spełnić, konieczne było wyodrębnienie obszaru ambient, który ze względu na duży udział tzw. produktów suchych będzie największy, oraz chilled i frozen. W praktyce, poza pewnymi obszarami wspólnymi (jak np. składowanie jednostek wysyłkowych), każdy będzie funkcjonować jako osobny magazyn. Każdy z nich ma osobne strefy wejścia i wyjścia towarów. Ich rozmieszczenie w ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy