Polska staje się liderem rozwoju branży e-commerce w Europie. Już ponad 80% internautów kupuje w internecie, a wartość rynku B2C e-commerce jest szacowana na ponad 100 mld zł. Robiąc zakupy w sieci, aż 2/3 polskich konsumentów kupujących online regularnie korzysta z marketplace’ów, czyli platform sprzedażowych.
Polski e-commerce rozwija skrzydła
Od czasu publikacji pierwszego raportu GS1 Polska o e-platformach sprzedażowych (tzw. marketplace’ach) w 2019 roku globalny rynek handlu elektronicznego zmienił się radykalnie za sprawą pandemii. Z badania przeprowadzonego przez GS1 na reprezentatywnej próbie 200 respondentów wiosną 2022 roku wynika, że 43% z nich (15 tysięcy) prowadzi sprzedaż towarów w internecie – na jednej lub wielu platformach marketplace i/lub poprzez własny sklep internetowy. Badanie wykazało, że 83% ankietowanych już prowadzi sprzedaż lub zamierza wejść ze swoją działalnością handlową na Allegro. Na drugim miejscu uplasował się Amazon - 52%, a na trzecim eBay - 26%.
Bez standaryzacji ani rusz
Po pandemii centralizacja detalicznego rynku e-commerce wokół dużych platform takich jak Amazon, Taobao, Tmall, czy też wchodzące na globalny rynek Allegro, stała się faktem. Marketplace'y są dla marek e-commerce tak samo wrogami, jak i przyjaciółmi.
W 2022 rokuwalczą o dominację w każdy możliwy sposób.
– W tej edycji raportu przeanalizowaliśmy nowe wyzwania, jakie stoją przed e-platformami sprzedażowymi. Szczególną uwagę zwracamy na możliwości, jakie daje standaryzacja z wykorzystaniem rozwiązań oferowanych przez GS1, pozwalająca na szybkie znalezienie właściwego wśród milionów produktów. W tej roli sprawdza się numer GTIN od GS1, kojarzony także pod nazwą kodu EAN. To najpowszechniej stosowany i najbardziej rozpoznawany identyfikator produktu – komentuje Magdalena Krasoń-Wałęsiak, Menedżer ds. eCommerce w GS1 Polska.
Pełny raport dostępny jest na stronie GS1 Polska: https://cutt.ly/5ZXQthI