„Używki” w odwrocie?

Analiza rynku używanych wózków widłowych

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

Trudno dokładnie określić rozmiary rynku używanych wózków widłowych w Polsce. Firmy sprzedające wózki rzadko publikują dokładne dane, poza tym „używkami” zajmuje się wiele mniejszych firm, które sprowadzają je z zagranicy, przede wszystkim z Niemiec, Francji, Holandii. Rzeczywistych, precyzyjnych danych handlowych zatem brakuje, można jedynie bazować na informacjach o rejestracji w Urzędzie Dozoru Technicznego. Wynika z nich, że w ostatnich dwóch, trzech latach wózki używane stanowiły nieco mniej niż połowę wszystkich rejestrowanych wózków. 

Przybywa terminali logistycznych i magazynów, a to one w dużej mierze generują popyt na środki transportu wewnętrznego. W sumie eksploatowanych jest już w Polsce blisko 200 000 maszyn. Ostatnio kupujemy ich rekordowo dużo. W ubiegłym roku popyt na wózki z drugiej ręki był nieco wyższy niż rok wcześniej. Nie zmienia to faktu, że w stosunku do kilku lat poprzednich zmieniają się nieco preferencje zakupowe polskich odbiorców. Po dominacji maszyn używanych coraz bardziej interesują się oni nowymi. W ostatnich dwóch latach wzrost zainteresowania nowymi pojazdami potwierdzają też analitycy Oferteo. Według wyników badania preferencji zakupowych z 2015 r, tylko 33% firm poszukiwało nowego sprzętu, teraz wskaźnik ten jest o jedną trzecią wyższy. Nie oznacza to, że amatorów na używane widlaki zaczyna brakować. 

Chętni ciągle są… 

Jeśli chodzi o faktyczne decyzje zakupowe, maszyny z tzw. drugiej ręki są obecnie w mniejszości, jednak z perspektywy Działu Wózków Używanych STILL Polska rynek można opisać jako stabilnie wzrastający. – Na przestrzeni ostatnich lat zwiększaliśmy liczbę sprzedawanych egzemplarzy w średnim tempie wynoszącym ok. 20%, przekraczając poziom 1500 poja- zdów rocznie. Motorem tych wzrostów było uruchomienie w Mrowinie k. Poznania Europejskiego Centrum Odnawiania Wózków Widłowych STILL. W 2018 r. po raz pierwszy zorganizowaliśmy tam Targi Wózków Używanych, podczas których demonstrowaliśmy przebieg procesu odnawiania, a nasi eksperci udzielali porad, m.in. na temat finansowania inwestycji w wózki używane. Wydarzenie odniosło sukces frekwencyjny i – choć miało w założeniu charakter informacyjny – sprzedażowy. Nowych właścicieli znalazło w czasie jego trwania kilkanaście pojazdów – informuje Piotr Piotrowski, dyrektor Działu Usług Flotowych STILL Polska.

Sporą klientelę mają też maszyny używane marki Hyster, bo takie właśnie (pochodzą głównie z floty wynajmu)...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy