Dołącz do czytelników
Brak wyników

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

26 lutego 2020

NR 2 (Kwiecień 2019)

„Używki” w odwrocie?
Analiza rynku używanych wózków widłowych

0 168

Trudno dokładnie określić rozmiary rynku używanych wózków widłowych w Polsce. Firmy sprzedające wózki rzadko publikują dokładne dane, poza tym „używkami” zajmuje się wiele mniejszych firm, które sprowadzają je z zagranicy, przede wszystkim z Niemiec, Francji, Holandii. Rzeczywistych, precyzyjnych danych handlowych zatem brakuje, można jedynie bazować na informacjach o rejestracji w Urzędzie Dozoru Technicznego. Wynika z nich, że w ostatnich dwóch, trzech latach wózki używane stanowiły nieco mniej niż połowę wszystkich rejestrowanych wózków. 

Przybywa terminali logistycznych i magazynów, a to one w dużej mierze generują popyt na środki transportu wewnętrznego. W sumie eksploatowanych jest już w Polsce blisko 200 000 maszyn. Ostatnio kupujemy ich rekordowo dużo. W ubiegłym roku popyt na wózki z drugiej ręki był nieco wyższy niż rok wcześniej. Nie zmienia to faktu, że w stosunku do kilku lat poprzednich zmieniają się nieco preferencje zakupowe polskich odbiorców. Po dominacji maszyn używanych coraz bardziej interesują się oni nowymi. W ostatnich dwóch latach wzrost zainteresowania nowymi pojazdami potwierdzają też analitycy Oferteo. Według wyników badania preferencji zakupowych z 2015 r, tylko 33% firm poszukiwało nowego sprzętu, teraz wskaźnik ten jest o jedną trzecią wyższy. Nie oznacza to, że amatorów na używane widlaki zaczyna brakować. 

Chętni ciągle są… 

Jeśli chodzi o faktyczne decyzje zakupowe, maszyny z tzw. drugiej ręki są obecnie w mniejszości, jednak z perspektywy Działu Wózków Używanych STILL Polska rynek można opisać jako stabilnie wzrastający. – Na przestrzeni ostatnich lat zwiększaliśmy liczbę sprzedawanych egzemplarzy w średnim tempie wynoszącym ok. 20%, przekraczając poziom 1500 poja- zdów rocznie. Motorem tych wzrostów było uruchomienie w Mrowinie k. Poznania Europejskiego Centrum Odnawiania Wózków Widłowych STILL. W 2018 r. po raz pierwszy zorganizowaliśmy tam Targi Wózków Używanych, podczas których demonstrowaliśmy przebieg procesu odnawiania, a nasi eksperci udzielali porad, m.in. na temat finansowania inwestycji w wózki używane. Wydarzenie odniosło sukces frekwencyjny i – choć miało w założeniu charakter informacyjny – sprzedażowy. Nowych właścicieli znalazło w czasie jego trwania kilkanaście pojazdów – informuje Piotr Piotrowski, dyrektor Działu Usług Flotowych STILL Polska.

Sporą klientelę mają też maszyny używane marki Hyster, bo takie właśnie (pochodzą głównie z floty wynajmu) ma w ofercie Zeppelin Polska. Tomasz Szamota, specjalista ds. wózków używanych Zeppelin Polska, informuje, że w ciągu ubiegłego roku sprzedano ponad dwieście sztuk tego rodzaju wózków.

Anna Witkowska, dyrektor ds. wózków używanych w Jungheinrich Polska, przypomina natomiast, że Jungheinrich od 13 lat dostarcza na rynek używane wózki JUNGSTARS (od 2006 r. przeprowadzono regenerację ponad 50 000 używanych pojazdów). – W 2018 r. zanotowaliśmy wzrost sprzedaży JUNGSTARS w stosunku do poprzedniego roku. Postępujący popyt na nasze wózki używane wskazuje, że klienci doceniają ich jakość. To nas nie dziwi –  nasi technicy wkładają wiele wysiłku w proces remanufacturingu wózków widłowych, który w  sposób kompleksowy regeneruje wszystkie komponenty maszyny – mówi Anna Witkowska.

Pozytywnie ocenia też ostatnie miesiące Piotr Rączka, menedżer produktu WDX. Firma odnotowała w 2018 r. ośmioprocentowy wzrost sprzedaży używanych wózków widłowych w stosunku do roku poprzedniego. Stanowiła, w relacji ilościowej, ok. jedną piątą sprzedaży wszystkich wózków w spółce. – W naszej ofercie znalazły się wózki wiodących firm światowych (Crown, Doosan, Combilift), a także wózki transportowe Melex – informuje Piotr Rączka. Wózki używane w ofercie WDX pochodzą w zdecydowanej większości z zakończonych wynajmów długoterminowych (LTR). Na wynajmy LTR – najczęściej trzy lub pięć lat – przeznaczane są wózki fabrycznie nowe. Są one serwisowane, jest prowadzona stosowna dokumentacja serwisowa do wglądu dla użytkowników. – Odkupujemy też wózki wyżej wymienionych marek od klientów w ramach zintegrowanego kontraktu typu „odkup – sprzedaż”. Po zakończeniu wynajmu lub odkupie każdy wózek przechodzi weryfikację techniczną na stanowisku serwisowym i jest poddawany testowi zgodnemu z procedurami jakościowymi WDX oraz wymogami bezpieczeństwa UDT dla urządzeń podnośnikowych. Po weryfikacji podejmowana jest decyzja o skali odtworzenia lub remontu wózka. Następuje również wycena wózka mieszcząca się poniżej średniej wartości rynkowej z uwzględnieniem roku produkcji przebiegu zakresu odtworzenia, jak i popytu na rynku wycenianego modelu – tłumaczy Piotr Rączka. Zdaniem Piotra Piotrowskiego, w najbliższych latach należy liczyć się z dalszą zmianą struktury sprzedawanych wózków używanych na rynku polskim i europejskim. Według niego wzrastać będzie popyt na używane wózki widłowe po profesjonalnym odnowieniu. 
 
– Na II edycji Targów Wózków Używanych STILL planujemy wystawić więcej maszyn i spodziewamy się wzrostu liczby gości. Wszystko wskazuje na to, że konsekwentnie będzie rosła popularność  używanych pojazdów elektrycznych i będzie rosło znaczenie niezawodności produktów z drugiej ręki – mówi Piotr Piotrowski.

Nieduże, niekoniecznie spalinowe… 

Potwierdzenie znalazły w ostatnich kilkunastu miesiącach, obserwowane już wcześniej, zmiany w preferencjach co do napędu maszyn. Coraz częściej odbiorcy decydują się na wózki z napędem elektrycznym. Wszystko wskazuje na to, że już za rok, dwa tego typu pojazdy będą dominować na rynku, zostawiając w polu zarówno maszyny z typowymi silnikami spalinowymi na olej napędowy, jak i te na gaz. – Taki stan rzeczy wynika w naszej ocenie z upowszechnienia całościowego, długofalowego podejścia do kwestii kosztów posiadania floty oraz dostępności leasingu oraz wynajmu długoterminowego. Odkąd dzięki tym formom finansowania łatwo pozyskać tańsze w eksploatacji, nowoczesne maszyny akumulatorowe, stopniowo zwiększają one swój udział w rynku. Ma to również przełożenie na rynek wózków używanych – tłumaczy Piotr Piotrowski.

Tomasz Szamota informuje, że wśród używanych wózków Hyster największą popularnością cieszą się wózki w przedziale udźwigu 4–12 t. W sumie jednak polscy odbiorcy kupują ciągle głównie relatywnie niewielkie pojazdy transportu wewnętrznego, połowę ogółu stanowią te, które dźwigają i wożą ciężary o wadze do 2 t. Co czwarta z kupowanych maszyn ma udźwig od 2 do 3 t. Duże maszyny wciąż są w zdecydowanej mniejszości. 

Największa liczba sprzedanych używanych wózków spalinowych w WDX to wózki czołowe z napędem LPG. Wśród wózków elektrycznych dominuje sprzedaż wózków czołowych, ale także pozyskano niedawno klientów na wózki wysokiego składowania oraz wózki kompletacyjne. – Z dużą satysfakcją odnotowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży wózków elektrycznych osiągający 53% sprzedaży maszyn używanych. Jest to tendencja obserwowana już od kilku lat – mówi Piotr Rączka.

Anna Witkowska potwierdza, że dużą popularnością cieszą się np. akumulatorowe wózki czołowe EFG. – Zauważyliśmy także, że w ostatnim czasie wzrosła liczba zapytań o wózki JUNGSTARS do składowania i kompletacji na dużych wysokościach. Wprowadziliśmy więc do oferty wysokowydajne wózki systemowe do tego typu zadań. Cieszą się one dużą popularnością, a nasi klienci chwalą sobie ich jakość i niezawodność. Również poszerzanie oferty wózków używanych JUNGSTARS o niestandardowe wersje, jakimi są modele ocynkowane lub przystosowane do mroźni, jest odpowiedzią na obecne potrzeby rynku. Często maszyny muszą wykonywać swoje zadania w wilgotnym środowisku pracy, a ocynkowane modele są niezwykle wytrzymałe i sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach – np. w miejscach, gdzie są narażone na częsty kontakt z chemikaliami, solą lub wodą. W zależności od rodzaju urządzenia – z masztem lub bez – dobieramy odpowiednią metodę cynkowania: zanurzeniową lub proszkową. Wózki JUNGSTARS możemy zaproponować także klientom, którzy pytają o urządzenia do trudnych środowisk pracy, jakie panują w mroźniach. W modelach JUNGSTARS przeznaczonych do tego typu miejsc stosujemy m.in. inne przewody, oleje, płyny. Dzięki temu wózki są w pełni przystosowane do bezproblemowego wykonywania swoich zadań w temperaturach poniżej zera – mówi.

Liczy się kondycja

Dostawcy „używek” dość konserwentnie stosują specjalne systemy sprzedażowe dotyczące wózków używanych. Wiele maszyn, zanim trafi do oferty handlowej, podlega rewitalizacji. Tomasz Szamota podkreśla, że przed sprzedażą maszyny są remontowane, wymianie ulegają zużyte elementy eksploatacyjne oraz zostaje nałożona nowa powłoka lakiernicza. – Na maszyny używane udzielamy gwarancji 6 miesięcy lub 500 mth w zależności co nastąpi pierwsze –  zaznacza nasz rozmówca.

Piotr Piotrowski przypomina, że pojazdy oferowane przez Europejskie Centrum Odnawiania STILL wyróżnia pełna dokumentacja i szczegółowy opis pochodzenia wózka. – Pojazdy są przypisywane do jednej z trzech kategorii: Złoto, Srebro i Brąz - ze względu na wiek, ogólny stan techniczny oraz „kondycję” akumulatora i lakieru. Każdorazowo po przyjęciu maszyny do naprawy ocenia się jej stan techniczny i to, do której klasy może zostać zaliczona. W przypadku tych zakwalifikowanych do renowacji w najwyższym, „złotym” standardzie dokładnie myje się korpus, szlifuje i lakieruje zewnętrzne powłoki i montuje się oryginalne części zamienne w miejsce tych zużytych. Wózek jest następnie poddawany procesowi kontroli jakości, w ramach którego sprawdza się ponad 200 punktów. W pojazdach, na które udzielamy gwarancji do 1 roku łącznie na cały wózek, regenerujemy również baterie trakcyjne. Ostatnim punktem jest badanie UDT. Wszystkie wózki z Europejskiego Centrum Odnawiania Wózków są objęte gwarancją. Czas jej trwania wynosi – odpowiednio – do 12 miesięcy lub 1000 mth (Złoto), do 6 miesięcy lub 500 mth (Srebro) albo do 1 miesiąca lub 100 mth (Brąz) – podkreśla. 

Anna Witkowska

dyrektor ds. wózków używanych Jungheinrich Polska 

Rynek magazynowy w Polsce rozwija się w bardzo szybkim tempie. Magazyny stają się coraz większe i wyższe....

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy