Wózki autonomiczne. Wózkowa autonomia

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

Od kilku lat szybko rośnie zainteresowanie rozwiązaniami z zakresu automatycznego transportu wewnętrznego i magazynowania, a pandemia jeszcze zintensyfikowała to zjawisko. Efektem jest rozwój mniej lub bardziej zawansowanych, automatycznych wózków magazynowych. Przedsiębiorstwa są zainteresowane pojazdami typu AGV (Automated Guided Vehicle), coraz szerzej w magazynową logistykę wkraczają też rozwiązania typu AMR (Autonomous Mobile Robot) pomagające nie tylko w przemieszczaniu materiałów czy komponentów z punktu A do B, ale również wspierające inne czynności obsługowe.

Inwestycje w pojazdy autonomiczne do zastosowania w magazynach i centrach logistycznych uzasadniane są głównie oszczędnościami kosztów robocizny oraz możliwością pracy właściwie bez przerwy. Stanowią swoistą „konkurencję” dla tradycyjnych wózków widłowych, nie wymagają obsługi przez człowieka. Sterowane automatycznie wózki mogą realizować międzyoperacyjny transport w intensywnych środowiskach magazynowych, np. przy dostarczaniu części do kompletacji. Chodzi też o miejsca, w których warunki higieniczno-sanitarne, mikrobiologiczne lub temperaturowe nie zapewniają pełnej ochrony operatorów. Sprawdzają się nie tylko w obiektach zamkniętych, ale i na terenie otwartym. Kluczowe obawy wynikają z braku pewności, że pojazd autonomiczny nie spowoduje wypadku, pracując tam, gdzie pracują również ludzie. Dostawcy AGV rozwiewają te wątpliwości. 

Automatyzację czas zacząć

Automatyczne wózki widłowe są najbardziej ekonomiczne wówczas, gdy trzeba obsługiwać dużą ilość towarów lub wielokrotnie wykonywać te same zadania logistyczne. Nie ma gotowych „recept” na to, od czego zacząć automatyzację. To zależy od konkretnego podmiotu i jego sytuacji. Z analiz STILL wynika, że wprawdzie wraz ze wzrostem rynku automatycznych rozwiązań logistycznych poszerza się oferta dostępnych na nim produktów, jednak skomplikowane technologicznie innowacje nie zawsze są uzasadnione ekonomicznie (kwestia długofalowej opłacalności oraz początkowych nakładów inwestycyjnych). W opinii specjalistów STILL sposobem na upowszechnienie rozwiązań automatyzacyjnych, np. w zakresie środków transportu wewnętrznego, jest uświadamianie, jak różne są te rozwiązania.  – Automatyzacja ma wiele oblicz, od instalowanej w wózkach systemowych VNA nawigacji iGo Pilot, samodzielnie kierującej wózek wraz z operatorem do konkretnego, wskazanego przez WMS miejsca paletowego, przez funkcjonujących niezależnie od innych systemów, autonomicznych, podążających za operatorem partnerów kompletacji jak OPX iGo neo, aż po całościowe systemy, w których z oprogramowaniem i ze sobą nawzajem komunikują się jednostki AGV zdolne omijać przeszkody i pieszych, pobierać i od...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy