Ważne jest wyraźne zaznaczenie dwóch perspektyw spojrzenia na chmurę: ze strony usługobiorcy i ze strony usługodawcy. Usługobiorca jest zainteresowany uzyskaniem dostępu do zasobów informatycznych w sposób możliwie prosty, szybki i tani, bez wnikania w to, jak powstała ta usługa. Usługodawca poszukuje z kolei sposobu zaspokojenia tego typu potrzeby w możliwie efektywny sposób. W takim ujęciu cloud computing to nic innego jak zespół środków i działań, które służą temu celowi – wyjaśnia Maciej Rak, odpowiedzialny za sprzedaż rozwiązań infrastrukturalnych cloud w HP Polska.
Cloud computing to odpowiedź na aktualne zapotrzebowanie na zasoby lub usługi IT. Bardzo ważne jest też, że usługobiorca płaci za realnie wykorzystaną moc obliczeniową. Zatem jeżeli w danym okresie wykorzysta mniej mocy obliczeniowej – faktura będzie niższa, a w przypadku skoku zapotrzebowania zapłaci więcej według jasno sprecyzowanych kryteriów. Ta elastyczność odróżnia cloud od outsourcingu. Dodatkowo cloud porządkuje sposób komunikacji pomiędzy stronami umowy. Wykorzystywany jest do tego portal wymiany informacji. Usługobiorca, posługując się zrozumiałym dla siebie językiem biznesowym, zamawia z katalogu usług zawierającego opis i cenę potrzebną mu usługę, np. 1 TB przestrzeni dyskowej czy 100 kont mailowych. To znacznie upraszcza proces zamawiania.
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!