Czyj to obowiązek?

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

Rynek magazynowy w obszarze systemów regałowych jest kształtowany na dwa sposoby: ilościowy oraz jakościowy. Ilościowy należy przypisać klientom, których potrzeby determinują wielkość sprzedaży. Aspekt jakościowy wiąże się z producentami regałów, którzy niemal w całości produkują i dostarczają swoje urządzenia zgodnie z normami technicznymi, a także z tymi, którzy określone normy tworzą. Jak to jest więc możliwe, że pomimo wieloletnich tradycji wielu firm, a także istnienia tych norm, wielu standardów, wymagań dotyczących bezpieczeństwa rynek wciąż nie funkcjonuje zgodnie z wytycznymi tam zawartymi?

Niniejszy artykuł ma za zadanie uświadomienie wielu różnym odbiorcom, jakie są ich miejsce oraz odpowiedzialność w szeroko pojętej eksploatacji regałów. Brak świadomości rynkowej użytkowników regałów zrodził w ostatnich latach całe mnóstwo pytań i niestety też wiele błędnych odpowiedzi. Jakie to pytania?

  • Kto jest odpowiedzialny za dostarczenie danych do projektu regałów? Czy jest to inwestor, projektant regałowy czy może to zrobić zewnętrzny konsultant?
  • Kto odpowiada za określenie kluczowych informacji na styku posadzki oraz regałów?
  • Kto jest odpowiedzialny za wszystkie czynności związane z montażem regałów, począwszy od ich rozładunku, aż po ukończenie instalacji?
  • Kto może dokonać odbioru technicznego regałów?
  • Kto i w jakim stopniu w magazynie jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo użytkowania regałów? Czy jest to zarządca, PRSES, operator wózka, inspektor regałowy, specjalista BHP czy może każda osoba przebywająca w magazynie niezależnie od celu wizyty czy pełnionej tam funkcji?
  • Co oznacza odpowiedzialność za użytkowanie regałów? Czy każdy, kto zobaczy w magazynie uszkodzenie regału, jest zobowiązany do zgłoszenia tego? A jeśli tak, to skąd ma wiedzieć, czym jest uszkodzenie i do kogo to zgłosić?
  • Czy PRSES może realizować przeglądy eksperckie? A nawet dalej: czy może realizować przeglądy eksperckie, ale w nie swoim magazynie?
  • Czym się różni PRSES od inspektora?
  • Czy przeglądy wewnętrzne musi realizować PRSES czy może to być ktoś inny, wytyczony przez zarządcę lub PRSES-a?
  • Czy zmian w konfiguracji regałów może dokonać personel wewnętrzny czy musi to zrobić przedstawiciel dostawcy? Czy okres gwarancyjny ma tutaj znaczenie?
  • Do czego zobowiązany jest dostawca przy sprzedaży regałów, a do czego użytkownik przy rozpoczęciu użytkowania instalacji?
  • Kto określa liczbę przeglądów „wewnętrznych” i czy istnieją metody na wyznaczenie częstości tych czynności?
  • Czy w razie wątpliwości przy zmianie konfiguracji regałów jako użytkownik mogę (czy muszę) skontaktować się z projektantem regałów?
  • Czy mogę samodzielnie dokonać rekonfiguracji regałów do postaci, którą już kiedyś miałem, bez konsultacji z dostawcą?

Na wszystkie postawione tutaj pytania (a także dziesiątki innych) nie sposób odpowiedzieć w artykule, ale czytelnik z pewnością wyłapuje istotę przedstawionych tu wątpliwości, szczególnie jeśli te dotyczą właśnie jego magazynu, a być może i jego samego. Przedstawione wątpliwości pochodzą od osób pracujących w magazynie na różnych szczeblach zarządzania i permanentnie pojawiają się na szkoleniach związanych z bezpieczeństwem regałowym, prowadzonych przez autora w ramach działalności w PSTM. Dodaje się, że dalsza część artykułu odnosić się będzie głównie do norm technicznych: PN-EN 15512, PN-EN 15620, PN-EN 15629, PN-EN 15635, ze szczególnym podkreśleniem tej ostatniej, i nie będzie odnosić się do innych dokumentów ani aktów prawnych, głównie po to, aby nie wychodzić poza ramy spójności zawartej w ww. dokumentach.


Rodzaje podmiotów występujących w całym okresie życia regałów


Normy mówią o istnieniu:

  1. Podmiotu specyfikującego, który określa dan...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy