Dołącz do czytelników
Brak wyników

POWIERZCHNIE MAGAZYNOWE

8 lipca 2021

NR 4 (Sierpień 2017)

Do podwynajmu, do współdzielenia
Krótkoterminowy najem powierzchni magazynowej z aplikacją

0 194

Biznes się zmienia i coraz więcej przedsiębiorstw cechują sezonowość działalności, zmienność w funkcjonowaniu 
czy konieczność zachowania elastyczności. Odzwierciedla się to w kwestii najmu powierzchni magazynowych. 
I choć wynajem krótkoterminowy magazynów wciąż stanowi niewielki odsetek transakcji, zarówno pod względem wolumenu, jak i wartości, to deweloperzy nie powinni go lekceważyć. 

Na rynku stopniowo pojawiają się rozwiązania czy działania sprzyjające wynajmowi krótkoterminowemu. Deweloperzy dążą do ułatwienia takiego wynajmu i maksymalnego uproszczenia procedur. – Umowy month-to-month podpisywane są z reguły z klientami, którzy już wynajmują powierzchnię w danym obiekcie. Jest to formuła elastyczna, obejmująca zazwyczaj okres od jednego do trzech miesięcy, z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Dlatego tacy najemcy swoje operacje na dodatkowej powierzchni mogą planować najwyżej z miesięcznym wyprzedzeniem. W kwestiach formalnych dążymy do maksymalnego uproszczenia umów – kontrakty są zwięzłe i zawierają się na dwóch stronach. Najemcy korzystający z krótkoterminowych umów muszą się jednak liczyć z tym, że dla właściciela obiektu zawsze priorytetowe będą najmy długoterminowe– mówi Michał 
Czarnecki, vice president, head of leasing Prologis w Polsce.
Obok podwynajmu powierzchni, praktykowanego nie od dziś, również w magazynach pojawia się trend ekonomii współdzielenia. W uproszczeniu polega ona na szybkim, sprawnym i obejmującym minimum formalności udostępnianiu swoich aktualnie nieużywanych dóbr czy aktywów (np. miejsca na ładunek w naczepie czy wolnych miejsc paletowych w magazynie) potrzebującym ich podmiotom. Dzięki technologiom cyfrowym „sparowanie” oferenta z potrzebującym jest bardzo proste i nie wymaga nakładów czasowych. 

 

Od transportu do powierzchni magazynowej

Ekonomia współdzielenia w obszarze logistyki ma (także w Polsce) swoich zwolenników w obszarze transportu. Korzystając z aplikacji cyfrowych, przewoźnicy udostępniają wolną przestrzeń w pojazdach. Własne rozwiązania współdzielenia wdrażają też operatorzy logistyczni – np. DHL (Niemcy) udostępnia platformę Saloodo!, a DB Schenker – platformę Drive4Schenker. A jak na rynku wygląda kwestia platform internetowych czy aplikacji dla chcących wynająć powierzchnię magazynową? W funkcjonującej na polskim rynku międzynarodowej giełdzie transportowej TimoCom już blisko pięć lat temu udostępniony został moduł magazynowy, obejmujący nawet 30 000 ofert powierzchni magazynowych i logistycznych w 44 krajach europejskich. – W ramach platformy transportowej TimoCom poza modułami obsługującymi transportowy rynek spot i rynek kontraktowy dostępna jest także giełda powierzchni magazynowych. Moduł ten pojawił się w 2012 r. i od tej pory cieszy się niesłabnącą popularnością.  Jest to unikatowe w skali europejskiej rozwiązanie pozwalające optymalizować działania firm produkcyjnych, handlowych, spedycyjnych, jak i firm transportowych. Giełda magazynowa TimoCom pozostawia codziennie do dyspozycji klientów aż do 30 000 powierzchni magazynowych w całej Europie, a w ramach 
TC Profile udostępnia sieć logistyczną obejmującą 38 500 sprawdzonych firm. Giełda magazynowa dostępna w ramach platformy transportowej może być wykorzystywana jako samodzielny moduł, ale w większości przypadków użytkowana jest w połączeniu z fundamentem platformy, czyli Truck&Cargo® (rynek spot) oraz TC eBid® (rynek kontraktowy). Jest to wynik przyjęcia przez gros przedsiębiorstw strategii opartej na dywersyfikacji oraz konieczności optymalizowania działań w ramach łańcucha dostaw. Rozwiązanie oferuje opcję określania przedziału czasu, a także parametrów wynajmowanej powierzchni przy składaniu ofert powierzchni magazynowych, ale również przy ich wyszukiwaniu. Może być też wykorzystywana w planowaniu transportów lub reagowaniu na sytuacje awaryjne.  Jej sprzężenie z innymi modułami platformy transportowej sprawia, że korzystają z niej zarówno przedsiębiorstwa z sektora produkcji i handlu, operatorzy logistyczni, spedytorzy i przewoźnicy, jak i te firmy, które łączą różne profile działalności. Ich wielkość także jest zróżnicowana – twierdzi Radosław Groński, kierownik marketingu w TimoCom.
Amerykańskie firmy mają do dyspozycji aplikację Flexe, a wraz z nią dostęp do ok. 400 maga-
zynów w 45 lokalizacjach oferujących ponad 400 000 miejsc paletowych. Właściciele lub najemcy magazynów mogą umieścić w aplikacji dostępną powierzchnię, określając sposób przechowywania oraz koszty (bazowe) obsługi i samego przechowywania. Natomiast firmy poszukujące powierzchni pod tymczasowy wynajem mogą skorzystać z platformy pod warunkiem zamówienia powierzchni na min. 50 palet, 30 dni 
lub 500 dolarów. Może być to bardzo dobre rozwiązanie dla firm, które prowadzą sprzedaż artykułów sezonowych – z jednej strony tych, które sezonowo dysponują nadmiarową powierzchnią, jak i tych, które takiej powierzchni poszukują. 
Wśród dostawców powierzchni w aplikacji Flexe jest Fun World – dostawca artykułów sezonowych na rozmaite święta – który przez blisko pół roku...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy