Hydrauliczne napędy w spalinowych wózkach widłowych

Logistyka wewnątrzzakładowa

Z technicznego punktu widzenia przekładnie mechaniczne są najbardziej sprawnym sposobem przeniesienia napędu. Są bardzo trwałe i dość tanie pod kątem eksploatacyjnym. Jednak mają swoje ograniczenia i wady. 

 

Rewolucja przemysłowa, jaka miała miejsce w Europie w XIX wieku, przyczyniła się do rozwoju także innych rodzajów przeniesienia napędu, w tym napędów hydraulicznych. Są one (podobnie jak pneumatyczne) napędami substancjonalnymi, to znaczy, że do przeniesienia napędu i kumulowania energii stosowane jest medium. W przpadku napędu hydraulicznego jest to płyn — ciecz robocza, a w przypadku napędu pneumatycznego — jest to gaz. Ich zaletą jest możliwość przeniesienia napędu na większe odległości, to jest z miejsca zasilania, czyli silnika napędzającego do elementów roboczych. 
Dużym problemem w przypadku napędów hydraulicznych okazały się odpowiednie uszczelnienie elementów napędu hydraulicznego oraz filtracja cieczy roboczej. Bardzo powszechne w okresie powojennym XX wieku (szczególnie w branży samochodowej) i trwające do dnia dzisiejszego stało się stosowanie tzw „automatycznych skrzyń biegów” oraz sprzęgieł hydrokinetycznych. Jest to nic innego, jak rodzaj napędu hydrodynamicznego. Po raz pierwszy tego rodzaju napęd zastosował Foettinger w 1903 roku w formie sprzęgła hydrokinetycznego. Natomiast pierwsze próby zastosowania przekładni hydrostatycznych w samochodach podjęła na początku XX wieku francuska firma Renault. 

Popularne w maszynach roboczych 


Z racji niskich kosztów produkcyjnych, na skalę przemysłową napędy hydrodynamiczne, w tym sprzęgła hydrodynamiczne, znalazły powszechne zastosowanie w maszynach roboczych. Stosowanie napędów hydrostatycznych stało się także bardzo powszechne w maszynach i urządzeniach przemysłowych, jednak ich produkcja okazała się skomplikowana i trudna.
Konieczne stało się stosowanie specjalnych technologii produkcyjnych, dający...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy