Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak rozplanować towar, by go szybko sprzedać?

Baza wiedzy | 14 maja 2021 | NR 6
0 107

W jaki sposób ułożyć towary na półkach, żeby do koszyka klienta trafiło wszystko, o czymkolwiek zamarzy? 
Na przykład bułki tartej może przecież szukać 
przy pieczywie, przyprawach do panierki albo na regale 
z mąką i cukrem. Rozplanowanie położenia towarów 
staje się jeszcze trudniejsze, kiedy weźmiemy pod uwagę ich termin ważności i częstotliwość dostaw.
Studenci handlu i marketingu poznańskiej Akademii Ekonomicznej od 29 listopada uczą się nową metodą, 
jak nie zginąć w gąszczu tych kryteriów i najlepiej zagospodarować regały samoobsługowego marketu. 

 

W programie Space Planning by Intactix możemy zaplanować rozmieszczenie konkretnych marek piwa oraz dojrzeć, jak nasza ekspozycja będzie wyglądać w rzeczywistości.

 

Studenci AE jako jedyni w Polsce korzystają z kosztownego oprogramowania, które podarowała im firma Strategix. Poznańscy studenci poznają dwa programy: Space Planning by Intactix oraz Floor Planning by Intactix. 
— Pierwszy z nich służy przede wszystkim do porządkowania asortymentu na regałach tak, aby w sklepie znajdowało się to, na co jest popyt ze strony klientów — tłumaczy Barbara Borusiak, która na AE w Poznaniu prowadzi przedmiot nowoczesne zasady handlu i będzie wykorzystywać oprogramowanie na zajęciach. — W efekcie Space Planning pozwala ograniczyć straty, które powstają, kiedy klient nie kupił ulubionej kawy, ponieważ zabrakło jej na półce. W skali roku takie niekupione paczki kawy mogą się złożyć na całkiem pokaźną kwotę.

Przycięli koszty nawet o jedną trzecią 


Największe światowe sieci handlowe, takie jak choćby Tesco, deklarują, że dzięki oprogramowaniu obniżyły koszty zapasów o jedną trzecią, a ich obroty wzrosły nawet o jedną czwartą. Jak to możliwe? 
— Sedno tkwi w racjonalnym zaplanowaniu — mówi Kinga Wyganowska, customer serwis manager w firmie Startegix. — Jakich towarów najczęściej brakuje na półkach? Paradoksalnie tych, na których sprzedawcy zarabiają najwięcej i najszybciej się sprzedają. Nie można ich jednak ułożyć na regale zbyt dużo, ponieważ zabraknie wtedy miejsca na inne produkty. Często są to tak zwane „półkowniki”, które nie sprzedają się już tak szybko, ale także mają swoich amatorów i gwarantują szeroki wybór asortymentu. 
Space Planning by Intactix pozwala znaleźć złoty środek między zapasem produktów najpopularniejszych a właśnie „półkowników”.


Grunt to dobre dane


Sam program będzie jednak bezwartościowy, jeśli sprzedawca zaplanuje towar na półkach i nie uwzględni przy tym wielkości sprzedaży, częstości dostaw czy gustów klientów. Cała ekspozycja, która powstaje w programie, opiera się bowiem na wytycznych, które określa sam sprzedawca. Nikt bardziej niż on nie zna przecież gustów swoich klientów i czasu, jaki zajmuje mu sprzedanie na przykład dwóch zgrzewek ketchupu. 
Można oczywiście oprzeć swoją ekspozycję na ogólnych danych rynkowych, ale wtedy zyski mogą nie być już tak spektakularne. Regały, które podobają się statystycznemu Kowalskiemu, nie muszą przecież przypaść do gustu jego klientowi. Nie mówiąc już
o celach finansowych. Jeśli sprzedawca chce, żeby to owoce sprzedawały się najlepiej, banany i jabłka muszą wręcz „krzyczeć” do klienta po wejściu do sklepu. Bez schylania się po nie czy wspinania na wysokie półki. 
Samo rozmieszczenie asortymentu w sklepie planuje się w programie Floor Planning by Intactix. Pozwala on tak zagospodarować całą powierzchnię sklepu, aby nie zmarnować ani jednego metra kwadratowego. Obsługuje też format DXF z programów inżynieryjnych typu CAD, dlatego planując rozmieszczenie regałów, bazujemy na rzeczywistych wymiarach sklepu. Nie umyka nam żaden detal. Zaczynając od rozmieszczenia gniazdek elektrycznych, a kończąc na szerokości alejek. 

 

 

Zamiast kartki i ołówka 


— Może trudno to sobie wyobrazić, ale nie korzystając z programu komputerowego, osoba odpowiedzialna za rozplanowanie sklepu zdana jest wciąż na kartkę papieru, ołówek i linijkę — mówi Kinga Wyganowska. 
Ustawienie regałów w sklepie i rozmieszczenie na nich produktów rozrysowuje się wtedy na projektach architektów, a dane do analiz przenosi do programów, takich jak choćby MS Excel. W efekcie zagospodarowanie 40 metrów kwadratowych sklepu zajmuje jednej osobie średnio dwa-trzy dni. Z programem Floor Planning można w tym samym czasie precyzyjnie rozplanować dwa duże markety.

 

Rzut sklepu z góry, a może spacer wirtualnymi alejkami? Takie możliwości daje Floor Planning by Intactix. 

 
Wydaje się t...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy