Kontrakt na logistykę

Jak rozwija się polski rynek logistyki kontraktowej?

DODATEK SPECJALNY

Odbiór, magazynowanie, przygotowanie do wysyłki i dostarczenie produktu to dziś zdecydowanie za mało, by prowadzić logistykę kontraktową. Rynek tego typu usług dynamicznie rośnie, a na terenie całego kraju powstają kolejne magazyny mające przejąć obsługę szybko rozwijających się firm z Polski i zagranicy. Jednocześnie rosną wymagania klientów w zakresie operacji składających się na definicję współczesnej logistyki kontraktowej.
 

Dobra koniunktura na rynku sprzyja rozwojowi firm działających zarówno w kanale tradycyjnym, jak i internetowym. – Potencjał rozwoju obszaru logistyki kontraktowej w kraju jest duży, gdyż koniunktura ekonomiczna jest nadal bardzo dobra. DB Schenker w Polsce, jeśli chodzi o logistykę kontraktową, odnotowuje dwucyfrowy wzrost – mówi Monika Hapter, head of business development w DB Schenker.

Monika Hapter

head of business development  DB Schenker

Zmienia się geografia biznesu, zachowania odbiorców, rozwijają się technologie, dlatego bez zaawansowanych rozwiązań informatycznych nie ma już możliwości prowadzenia działalności logistycznej. Te wszystkie zmiany również mają wpływ na logistykę kontraktową i tak było zawsze. To, co obecnie szczególnie odczuwamy, to tempo zmian i niepewność przyszłości. Trzeba być bardziej zwinnym i elastycznym. Jest to duże wyzwanie dla dojrzałych i wielkich organizacji, a dla małych oznacza duże ryzyka wpływające na ich istnienie w ogóle w dłuższej perspektywie. Na tę dynamikę świetnie reaguje rynek start-upów.

 

Bywa, że wzrost popytu następuje na tyle szybko, że firma przestaje radzić sobie ze sprawnym działaniem w zakresie logistyki. – Nie wszystkie firmy, które doświadczyły wzrostu popytu na swoje produkty, mają odpowiednią wiedzę i możliwości prowadzenia logistyki w optymalny sposób i zderzają się z barierą obsługi logistycznej bez odpowiedniego zaplecza. Działając własnymi siłami, nie są w stanie dostarczyć swoich produktów na rynek, tym samym zagrożony zostaje wzrost przedsiębiorstwa. W takiej sytuacji operator logistyczny, wraz ze swoją wiedzą operacyjną i posiadanymi zasobami, jest swoistym gwarantem realizacji dostaw do odbiorców – tłumaczy Marek Pluciak, logistics solution design manager Raben Logistics Polska.

Dynamiczny wzrost

Ale dynamiczny rozwój logistyki kontraktowej na polskim rynku ma swoje źródła również poza granicami kraju. – Mimo rosnących kosztów wynagrodzeń Polska jest wciąż atrakcyjna dla firm z Europy Zachodniej, które podążają za wielkimi z branży e-commerce i szukają oszczędności, przenosząc centra dystrybucyjne do Polski – mówi Dawid Krause, contract logistics sales director w Hellmann Worldwide Logistics Polska.

– Rozbudowująca się infrastruktura drogowa, nowoczesne magazyny, zdecydowanie niższe koszty pracy niż na zachodzie Europy oraz widmo Brexitu stały się motorem napędowym do przenoszenia i inwestowania w magazyny oraz gromadzenia zapasów na terenie Polski – uważa Michał Rdzanek, business development manager Fiege.

Michał Rdzanek

business development manager  Fiege

Do najczęstszych błędów we współpracy z operatorem po stronie potencjalnych klientów należy zaliczyć:

  • niewłaściwy dobór kryteriów wyboru dostawcy, kierowanie się wyłącznie kryterium cenowym,
  • słabe relacje nabywca - dostawca podczas życia projektu, 
  • nadmierna koncentracja na technologii i finansach z pominięciem aspektu personalnego,  
  • oczekiwanie pośpiesznego przygotowywania wdrożenia,
  • brak świadomości prac, jakie klient musi wykonać po swojej stronie na etapie wdrożenia, 
  • nieustalenie oczekiwanych poziomów obsługi (Service Level Agreement) lub jasno określonych narzędzi monitorowania jakości współpracy

Najczęściej popełniany błąd po stronie klienta stanowi jednak brak chęci lub świadomości dotyczącej dzielenia się z operatorem planami sprzedażowymi. Jest to integralna część współpracy, bezpośrednio przekładająca się na poziom usług świadczonych przez operatora.

 

Efektem tego jest ciągle ros...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy