Dołącz do czytelników
Brak wyników

DODATEK SPECJALNY: „SYSTEMY IT W MAGAZYNIE 2021”

5 listopada 2021

NR 5 (Październik 2021)

Must have magazynu. Okiem ekspertów

0 29

Jak dostawcy systemów informatycznych oceniają poziom cyfryzacji zarządzania rodzimych magazynów? Czy i jak zarządzanie magazynem w czasie pandemii wpłynęły na zapotrzebowanie dotyczące wyboru bądź rozbudowy systemów informatycznych? „Nowoczesny Magazyn” pyta ekspertów.


Jakub Ciołek
Key Account Manager Consafe Logistics

Zakładając, że cyfryzacja oprócz systemów IT obejmuje również wykorzystanie nowych technologii: sztucznej inteligencji, automatyzacji, IoT, rozwiązań chmurowych, to obecny trend na pewno może napawać optymizmem. Na naszym rodzimym podwórku znajdziemy pełne spektrum magazynów: od tych, które przeszły proces cyfryzacji kompleksowo, po magazyny działające identycznie jak w latach 90. w oparciu o drukowane listy kompletacyjne.  Na pewno w ciągu ostatnich lat wzrosła świadomość i wiedza dotycząca rozwiązań IT, a cyfryzacja z kolei przestała być postrzegana tylko jako konieczność, ale również jako proces zwiększający konkurencyjność i wydajność logistyki magazynowej. Głównym czynnikiem decydującym o cyfryzacji jest sposób postrzegania logistyki w przedsiębiorstwie. W momencie kiedy firma przestaje ją widzieć jako usługę dla głównej części biznesu i dostrzega w niej potencjalną przewagę konkurencyjną, decyzje o cyfryzacji zapadają bardzo szybko.
Klienci zmienili część priorytetów którymi kierowali się w wyborze systemów IT przed pandemią. Obecnie najważniejsza jest możliwość szybkiego dostosowania systemu do zmieniających się warunków i czas w jakim możemy wdrożyć i obsłużyć nowy proces czy też nową gałąź naszego biznesu. Zauważalna jest też zmiana w procesie podejmowania decyzji, które są podejmowane szybciej. Według raportu ManpowerGroup, blisko 30% firm w Polsce zdecydowało się na przyspieszenie decyzji o wdrożeniu automatyzacji i digitalizacji. Zmiany widzimy w wielu segmentach rynku a dobrym przykładem jest prężnie rozwijający się segment zakupów spożywczych online (e-grocery). Przykład jednego z naszych klientów pokazuje, jak można poradzić sobie z gwałtownie zmieniającą się rzeczywistością. Ogromny wzrost liczby zamówień w trakcie lockdownu wymagał bardzo szybkich działań. W innym wypadku nowi klienci nie mogliby zostać obsłużeni. By zagwarantować czas realizacji zamówienia na poziomie 3–4 godzin, firma musiała uruchomić dwa nowe magazyny oraz zautomatyzować wiele procesów. Część z nich wymagała zastosowania automatyki m.in. w postaci robotów do paletyzacji i depaletyzacji. Wszystkie te działania były prowadzone w szalonym tempie, a czas uruchomienia nowego magazynu nie przekraczał 8 tygodni od podjęcia decyzji. 
 


Aneta Janeczko
dyrektor konsultingu Data Consult

Liczba magazynów zarządzanych z systemem WMS jest wciąż dużo mniejsza niż u naszych zachodnich sąsiadów. Ma na to wpływ wciąż mała wiedza przedsiębiorców na temat korzyści, jakie przynosi system WMS, oraz mała świadomość możliwego stosunkowo szybkiego zwrotu z inwestycji w takie rozwiązanie IT. 
Warto przy tej okazji wymienić, co zyskuje firma, której logistyka magazynowa zarządzana jest z poziomu systemu WMS. Są to: optymalizacja poszczególnych operacji magazynowych; minimalizacja błędów w czynnościach magazynowych, zwiększenie wydajności pracy; skrócenie czasu realizacji zamówień; zwiększenie poziomu kontroli nad pracownikami, zwiększenie poziomu kontroli nad towarem – pełne traceability; uzyskanie spójności pomiędzy ewidencją a stanem rzeczywistym; lepszy poziom wykorzystania powierzchni magazynowej.
Natomiast jeśli porównamy jakość polskich systemów WMS do innych, europejskich rozwiązań IT tego typu, to należy z całą pewnością stwierdzić, że produkujemy oprogramowania o wysokim poziomie, wprowadzamy ciekawe technologie, nasze innowacje znajdują uznanie na całym świecie.
Czasy „covidowe” i ich negatywne skutki dla polskiej gospodarki uświadomiły przedsiębiorcom, że system WMS gwarantuje większą niezależność od czynnika ludzkiego. Na już wcześniej mało stabilnym rynku pracy pojawiły się dodatkowe trudności związane z pozyskiwaniem pracowników. Częste rotacje magazynierów powodowały konieczność szkolenia nowych osób i polegania na ich doświadczeniu, z którym bywało różnie. W magazynie niezarządzanym z poziomu systemu WMS wdrażanie nowych pracowników generowało dodatkowe koszty i obniżało wydajność. Ponadto dochodziła konieczność nadzoru i kontroli, co jeszcze bardziej czasowo angażowało kierownika magazynu czy brygadzistę. Dzięki systemowi do zarządzania magazynem podobne problemy nie istnieją – onboarding nowego pracownika jest bardzo szybki, trwa najczęściej kilka godzin, a wydajność jego pracy jest od razu liczona i analizowana z poziomu systemu, dzięki inteligentnym raportom. System WMS przynosi przedsiębiorcom realne korzyści finansowe, daje im niezależność i pełen nadzór nad pracownikami.
W wyniku zmian w zwyczajach zakupowych konsumentów spowodowanych pandemią koronawirusa rekordową popularność osiągnęły w ostatnich dwóch latach kanały sprzedaży e-commerce. Magazyny obsługujące zamówienia online borykają się z charakterystycznymi wyzwaniami i problemami, którymi są: bardzo duża liczba zamówień, różny poziom ich skomplikowania, duża ilość zwrotów, także tych nieawizowanych, pomieszanych z reklamacjami i wymianami towarów. Klienci chętniej dokonują zakupów w sklepach, które towar wysyłają w ciągu 24 godzin i w których zwrot jest darmowy i mało skomplikowany. Sprzedawcy, którzy chcą wyjść naprzeciw oczekiwaniom Klientów, muszą posiadać sprawnie zarządzany magazyn z dynamicznym przepływem procesów – bez systemu WMS nie jest to możliwe. Idealny system WMS dla e-commerce to taki, który ma rozbudowany moduł zwrotów, pozwalający na szybką i łatwą identyfikowalność zwracanych towarów i ich błyskawiczne udostępnianie do ponownej sprzedaży.  
 


Marek Kuropieska
prezes zarządu Aspekt

Pandemia poniekąd uświadomiła branży magazynowej, że inteligentne rozwiązania to jedyny rozsądny kierunek. W dobie szalejącego e-commerce, który stał się głównym kanałem sprzedaży dla wielu przedsiębiorstw, nie wyobrażam sobie zarządzania magazynem bez wsparcia ze strony specjalnego systemu, takiego jak np. Rewista WMS. To system, który optymalizuje, usprawnia i porządkuje organizację magazynu, a pracownicy otrzymują wsparcie technologiczne, które „przejmuje” część ich obowiązków. To wszystko wpływa na szybkość, płynność i wydajność całego procesu magazynowego. Począwszy od przyjęcia towaru, przez przesunięcia magazynowe i inwentaryzacje, po wydanie produktu. Nasz system pozwala też na optymalne wykorzystanie przestrzeni. Dzieje się tak m.in. dlatego, że w ramach wdrożenia tworzymy rzeczywistą mapę magazynu, wymiarujemy asortyment i ewidencjonujemy czas pracy magazynierów. Dzięki szczegółowym raportom nieustannie doskonalimy procesy w magazynach naszych klientów. Nie wyobrażam sobie nowoczesnego i sprawnie funkcjonującego magazynu bez takiego wsparcia. 
Paradoksalnie czas pandemii był dobrym czasem dla wielu firm z branży magazynowania i dystrybucji i w wielu przypadkach przyspieszył wdrożenie automatyzacji i optymalizację procesów magazynowych. Jesteśmy właśnie świadkami transformacji, której efektem jest o wiele większa świadomość wykorzystania w naszym kraju systemów i nowych technologii, reprezentujących Rewolucję 4.0. Nasza firma ciągle edukuje branżę, organizując darmowe webinary czy udostępniając publikacje, 
tj. e-book o migracji do Androida (www.rewolucjawmagazynie.pl). W Aspekcie tworzymy rozwiązania, które niczym nie ustępują tym zagranicznym. Współpracujemy z najlepszymi producentami urządzeń na świecie i mamy własne autorskie rozwiązania. Dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie ciągle udoskonalać dostępne narzędzia do zarządzania procesami (np. WMS Rewista), pracować wydajniej i wygodniej, popełniać mniej błędów, lepiej rozum...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy