Analizując na wstępie przyczyny zwrotów, można wyszczególnić kilka podstawowych powodów, dla których klienci dokonują zwrotu zakupionego towaru, mimo że proces ten jest kłopotliwy dla obu stron kontraktu zawartego w platformach typu e-commerce. Na podstawie badań przeprowadzonych przez niemiecki instytut badań nad rynkiem iBi Research przy Uniwersytecie w Ratyzbonie i przeprowadzeniu ankiety wśród ponad 350 portali sprzedaży internetowej wyszczególniono pięć podstawowych przyczyn dokonania zwrotu przez klientów:
- Zakupiony artykuł się nie podoba, np. „wygląda tanio”.
- Zamówiono produkt w kilku rozmiarach i niewłaściwe odesłano z powrotem.
- Przysłano niewłaściwy produkt, np. po nieprawidłowej kompletacji w magazynie.
- Produkt jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo.
- Czas dostawy okazał się zbyt długi i w okresie oczekiwania klient zaspokoił swoje potrzeby u innych źródeł.
Jak zapobiegać zwrotom od klientów?
O ile wysyłka towaru do klienta, jak i przyjęcie od niego zwrotu to domena procesu logistycznego, to warto zastanowić się również, patrząc z perspektywy sprzedaży i marketingu, nad sposobami zapobiegania i/lub redukcji ilości towarów powracających do naszych magazynów. Takie scenariusze na wstępie mają jak najbardziej swoje uzasadnienie i powinny interesować logistyków, gdyż jest to droga d...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!