Na linii zwrotu. Jak zautomatyzować obsługę zwrotów towaru do magazynu?

AUTOMATYKA MAGAZYNOWA

Zwroty towarów zamówionych poprzez portale internetowe należą do środowiska logistyków, jak i same zamówienia typu e-commerce są ich nierozłączną częścią. Niemniej wielu podejmujących się sprzedaży swoich produktów drogą e-commerce traktuje na wstępie kariery ten temat bardzo powierzchownie i nie analizuje w biznesplanie, jakie procesy należy wdrożyć i ile kosztuje prawidłowa obsługa zwrotów od własnych klientów. Ci, którzy już te procesy wdrożyli, zadają sobie pytanie, jak je optymalizować. Dlatego też spróbujemy, analizując przypadki z praktyki, odpowiedzieć, jakie towary sprzedawane drogą internetową mogą podlegać procesom zautomatyzowanej obróbki strumienia zwrotu.

Analizując na wstępie przyczyny zwrotów, można wyszczególnić kilka podstawowych powodów, dla których klienci dokonują zwrotu zakupionego towaru, mimo że proces ten jest kłopotliwy dla obu stron kontraktu zawartego w platformach typu e-commerce. Na podstawie badań przeprowadzonych przez niemiecki instytut badań nad rynkiem iBi Research przy Uniwersytecie w Ratyzbonie i przeprowadzeniu ankiety wśród ponad 350 portali sprzedaży internetowej wyszczególniono pięć podstawowych przyczyn dokonania zwrotu przez klientów:

  • Zakupiony artykuł się nie podoba, np. „wygląda tanio”.
  • Zamówiono produkt w kilku rozmiarach i niewłaściwe odesłano z powrotem.
  • Przysłano niewłaściwy produkt, np. po nieprawidłowej kompletacji w magazynie.
  • Produkt jest uszkodzony lub nie działa prawidłowo.
  • Czas dostawy okazał się zbyt długi i w okresie oczekiwania klient zaspokoił swoje potrzeby u innych źródeł.

Jak zapobiegać zwrotom od klientów?

O ile wysyłka towaru do klienta, jak i przyjęcie od niego zwrotu to domena procesu logistycznego, to warto zastanowić się również, patrząc z perspektywy sprzedaży i marketingu, nad sposobami zapobiegania i/lub redukcji ilości towarów powracających do naszych magazynów. Takie scenariusze na wstępie mają jak najbardziej swoje uzasadnienie i powinny interesować logistyków, gdyż jest to droga d...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy