Przechowywanie towarów nieunijnych

SYSTEMY SKŁADOWANIA

Ostatnie lata całkowicie zmieniły pojmowanie logistyki oraz jej znaczenia w wymiarze światowym. Pandemia COVID-19 pokazała, jak kruche i niestabilne są łańcuchy dostaw. Kongestie w portach, zatłoczone przejścia graniczne i ogólne problemy z przepływami towarów wymusiły na importerach i eksporterach poszukiwanie nowych rozwiązań w ich dostarczaniu i składowaniu. Przewagą biznesową okazała się logistyka nie just in time, tylko just in case, co w praktyce spowodowało, że firmy ze stabilnym zapleczem produktów na sprzedaż stworzyły przewagę konkurencyjną wynikającą nie z ceny towaru, lecz z jego dostępności.

Jednym z pierwszych rozwiązań w obliczu problemów z dostawami było przetrzymywanie towaru w portach. Co prawda trzeba było zapłacić tzw. składowe oraz pokryć koszty demurrage i detention za kontenery, ale nie wymagało to żadnego planowania w zakresie przewozu lub logistyki. Pozwolenia i wysokie nakłady finansowe nie były też konieczne przy zakupie używanych bądź nowych kontenerów, które wykorzystywano jako dodatkową powierzchnię magazynową. Importerzy, obawiając się kolejnych lockdownów i przerw w produkcji, co było częstą praktyką w Chinach ze względu na ich zerową politykę tolerancji dla zarażeń wirusem COVID-19, importowali towary powyżej aktualnego zapotrzebowania i składowali je w swoich magazynach oraz wspomnianych kontenerach. Dzięki temu nie dochodziło do przerw w dostawie towarów do finalnego odbiorcy bądź przestojów w produkcji. Było to jednak tylko doraźne rozwiązanie, ponieważ nikt nie spodziewał się, że pandemia będzie trw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy