Dołącz do czytelników
Brak wyników

Szybciej i precyzyjniej

Baza wiedzy | 9 czerwca 2021 | NR 5
0 41

We wrześniu Asseco Business Solutions zakończyła w firmie Canpol, która jest producentem akcesoriów dla niemowląt, wdrożenie najnowszej wersji systemu ERP. Był to kolejny etap współpracy, która trwa już między firmami od 7 lat i obejmuje też procesy magazynowe realizowane obecnie w Canpolu z pomocą 50 terminali radiowych. Zapytaliśmy o ich funkcjonalność tych, którzy korzystają z nich na co dzień.

Marek Woźnica jest kierownikiem magazynu w firmie Canpol od prawie 20 lat:
– Aż trudno w to uwierzyć, że początkowo zamówienia od klienta wypisywaliśmy przez kalkę na kartkach. Jedna kopia była przekazywana magazynierowi do zebrania towaru, a druga służyła do wypisania ręcznie faktury. Kolejnym etapem w rozwoju gospodarki magazynowej w firmie Canpol była budowa magazynu wysokiego składowania o powierzchni 10 tys. m2 i wysokości składowania do 12 m. Jednocześnie zainstalowaliśmy program, w którym rejestrowaliśmy zamówienia, a faktury były wystawiane komputerowo. Pracownicy magazynu dostawali od koordynatora wydruk z listą asortymentową, którą należało zebrać i przywieźć na stanowisko sprawdzającego i zarazem pakującego pracownika. Z wydruku magazynier odczytywał lokalizację oraz rodzaj asortymentu. Często zdarzały się pomyłki wynikające z tego, że pracownik nie sprawdził dokładnie lokalizacji, z której pobierany był towar, oraz nie zweryfikował zebranego asortymentu. Taki system uniemożliwiał wprowadzenie różnic w asortymencie ze względu na różne wersje językowe i inne parametry różnicujące  produkty firmy Canpol przez pryzmat oczekiwań klientów. Kolejnym problemem była lista załadunkowa wymagana przez kontrahentów zagranicznych, która wykonywana była ręcznie przez pracownika. Do każdego asortymentu przypisywał on numer kartonu, w który dany towar był spakowany, oraz liczbę sztuk produktów, jaka się w nim znajdowała. Jeszcze jedną bolączką była doroczna inwentaryzacja. Na czas zrobienia remanentu zamykano firmę, aby można było dokładnie policzyć znajdujący się w magazynie towar. Taka przerwa w sprzedaży, chociaż tylko kilkudniowa, zawsze niosła za sobą dla firmy wymierne straty. 
W pewnym momencie rozwój firmy, nowe rynki zbytu oraz zwiększające się wymagania klientów sprawiły, że procesy magazynowe nie mogły być już realizowane w poprzednim systemie. Przede wszystkim brakowało możliwości realizacji indywidualnych wymagań klientów. Zwiększająca się sprzedaż na eksport spowodowana wzrastającymi obrotami z dotychczasowymi klientami oraz nowe rynki zbytu, a co za tym idzie – nowe języki na opakowaniach i indywidualne wymagania klientów często wymuszone krajowymi przepisami, zmusiły firmę do szukania rozwiązania, które umożliwiałoby magazynierowi wydanie towaru o odpowiadających kontrahentowi  parametrach. Tak narodził się pomysł, aby wprowadzić w systemie obsługę wersji językowych oraz innych parametrów różnicujących towar. Aby uniknąć pomyłek w wydawaniu towaru, trzeba było właściwie oznakować wyprodukowane partie. 
– Nie było innego wyjścia, jak zastosować terminale radiowe umożliwiające weryfikację lokalizacji w magazynie, z której jest pobierany towar, a także umożliwiające identyfikację samego produktu – stwierdza Marek Woźnica. 
W sumie w magazynie Canpol zainstalowanych zostało 50 terminali radiowych firmy Motorola o modelu Symbol MC 3090 i MC 9090 z systemem CE5.0 Pro. Terminale MC 3090 zostały wybrane dla pracowników zbierających oraz sprawdzających towar. Terminale MC 9090 wspierają pracę wózkowych, pracowników rozwożących i rozkładających spaletowany towar w konkretnych lokalizacjach. W magazynie zamontowanych zostało też 10 portów dostępu obejmujących swoim zasięgiem cały magazyn. System komunikacji oparty został na dwóch serwerach wavelinkowych.

Strach przed zmianą


Marek Woźnica przyznaje, że początkowo był sceptycznie nastawiony do tych zmian.
– Dzisiaj wiem już, że był to strach przed nowością. Dzięki terminalom radiowym poprawiła się wydajność magazynu i skrócił się czas realizowania zadań o około 40%. W tej chwili informacje przekazywane są bezpośrednio do terminali. Pracownik, który jeździ na wózku, nie musi podjeżdżać do koordynatora, by odbierać od niego zadania, tylko widzi je na terminalu. Oznacza to pełną mobilność. Zmieniło się też całe zarządzanie gospodarką magazynową. 
Po wpisaniu zamówienia system generuje dokumenty zbiórki, które są wysyłane przez koordynatora pracownikowi zbierającemu towar. Na terminalu magazynier ma wyświetloną lokalizację, na której znajduje się oczekiwany produkt. Po podejściu do wskazanej lokalizacji magazynier skanuje najpierw numer lokalizacji, a następnie pobrany towar, potwierdzając tym samym, że zebrał towar o żąd...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy