Dołącz do czytelników
Brak wyników

MOBILNY MAGAZYNIER

7 marca 2020

NR 4 (Sierpień 2019)

W odpowiednim czasie na odpowiednie miejsce
System sterowania magazynem europejskiego Centrum Logistyki inter Cars

0 106

W pobliżu Warszawy, w nowym Europejskim Centrum Logistyki polskiej firmy Inter Cars S.A., zajmującej się sprzedażą części zamiennych do samochodów, firma BEUMER Group zainstalowała jako integrator systemów swój elastyczny i modułowy system sterowania magazynem (WCS). Steruje on w czasie rzeczywistym całym przepływem materiału, począwszy od przyjęcia towaru, aż po jego wydanie: komisjonowanie, pakowanie i wysyłka są ze sobą skorelowane, przepustowość jest zoptymalizowana, a koszty zostały zredukowane. Produkty docierają w centrum dystrybucji w odpowiednim czasie na odpowiednie miejsce.
 

Firma Inter Cars sprzedaje części zapasowe do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Przedsiębiorstwo posiada kilkaset filii i oddziałów – oprócz siedziby głównej w Polsce również w państwach nadbałtyckich oraz na Bałkanach. Do tego dochodzi jeszcze obejmująca cały kraj sieć ponad tysiąca warsztatów. Do końca roku 2016 dotychczasowe centrum logistyczne znajdowało się w Czosnowie. Stamtąd towary trafiały do mniejszych centrów dystrybucyjnych w całej Europie, które z kolei dostarczały towar warsztatom oraz klientom. Jednakże liczba magazynowanych i wysyłanych części zapasowych przerosła z czasem możliwości starego centrum logistycznego. Kierownictwo firmy zdecydowało się więc zbudować nowe, zautomatyzowane Europejskie Centrum Logistyki w Zakroczymiu, ok. 30 km od Warszawy. Jako wykonawca generalny został zatrudniony wewnętrzny dostawca usług logistycznych ILS.

Jako integrator systemów zaprojektowaliśmy i zainstalowaliśmy nie tylko kompletne urządzenia techniczne: przenośniki, urządzenia do komisjonowania i sortowania, ale również nasz elastyczny system sterowania magazynem – mówi Sandra Lückmann, Business Development Manager w BEUMER Group.

Jest on połączony w sieć i kieruje przepływem materiału od przyjęcia towaru poprzez zapewnienie jakości, komisjonowanie oraz pakowanie towarów, aż po wydawanie towaru. 

System sterowania magazynem, który się dostosowuje

W maju 2017 r. rozpoczęło działanie nowe Europejskie Centrum Logistyki. System sterowania magazynem firmy BEUMER działa tam jako interfejs pomiędzy systemem zarządzania magazynem (WMS) użytkownika oraz całym wyposażeniem, zapewniającym przepływ materiału. – Podczas projektowania tego rozwiązania programowego skupiliśmy się nie na tym, aby dopasować procesy klienta do naszego systemu sterowania magazynem, lecz raczej ukierunkowaliśmy nasz system w związku z projektem na aktualne potrzeby klienta – objaśnia Sandra Lückmann. Dlatego też ma on budowę modułową. System steruje pracą sortownika paczek w dziale wysyłki towaru oraz linii Pick-by-Light w dziale przyjęcia towaru, koordynuje automatyczne podawanie i przyklejanie etykiet wymaganych do wysyłki towaru oraz kieruje poszczególne artykuły na linie transportowe. – Planowanie tras transportowych w zależności od potrzeb optymalizuje wydajność systemu i koordynuje rozdzielanie różnych typów części zamiennych. Dzięki temu system sterowania magazynem zapewnia optymalną drogę towaru – opisuje Sandra Lückmann.

Aktualnie w nowym Europejskim Centrum Logistyki magazynowanych jest nawet 7 mln takich części, jak świece zapłonowe, tarcze hamulcowe, paski klinowe, akumulatory, ale również układy wydechowe lub też pokrywy silników. Cały kompleks składa się z czterech hal, z których największa ma prawie 40 000 m² przy wysokości prawie 10 m. Jest ona wyposażona w czterokondygnacyjny regał półkowy. Pozostałe hale mają powierzchnię prawie 5000 m² każda. Tutaj przechowywane są np. opony oraz towary niebezpieczne, takie jak oleje i lakiery, które ze względu na wymogi ochrony przeciwpożarowej muszą być składowane oddzielnie.

System zarządzania magazynem użytkownika wskazuje pracownikowi za pośrednictwem jego ręcznego czytnika kodów, jakie towary wymagają skomisjonowania w danej partii. Podobnie jak w przypadku wielkości towarów konfekcjonowanych, są one podzielone według wielkości oraz ciężaru na różne klastry – S, M, XL oraz XXL. Pojemniki wypełnione częściami S oraz M trafiają na przenośnik pojemników, który kieruje je automatycznie do sortownika paczek, czyli sortownika taśmowego poprzecznego BEUMER BS 7. 

 – Urządzenie to osiąga przepustowość rzędu 14 000 części na godzinę. Jeśli jednakże towar zostanie wstępnie posortowany, osiągamy prawie dwukrotność, czyli nawet 27 500 części – informuje Sandra Lückmann. W tym celu system sterowania magazynem rozdziela przychodzące pojemniki zgodnie z ich zawartością do jednego z trzech obszarów wprowadzania, w których pracownicy wyjmują towary z pojemników, identyfikują przy użyciu kamery matrycowej i odkładają do sortownika.

System dzieli towary na „lekkie” i „ciężkie”

Aby towar był traktowany w sposób delikatny i nie doszło do uszkodzenia opakowania, inżynierowie z BEUMER Group podzielili punkty końcowe sortownika paczek na dwie części. System sterowania magazynem klasyfikuje części zapasowe o wa...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy