Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wschodzi nie tylko Wschód
Nowe lokalizacje na celowniku deweloperów powierzchni magazynowych

Baza wiedzy | 8 lipca 2021 | NR 4
0 90

Obok niezmiennie mocnych punktów magazynowych na mapie Polski, czyli tzw. rynków głównych, według najświeższych raportów i opinii rynkowych deweloperzy za głosem klientów coraz przychylniej patrzą na nowe lokalizacje. 

Deweloperzy lokują dużą część swoich nowych powierzchni na głównych rynkach, ale także na rynkach wschodzących, tj. Szczecin, Bydgoszcz, Lublin czy Rzeszów – wskazuje Paulina Machałowska, negocjator w Dziale Powierzchni Przemysłowych i Logistycznych w Cushman & Wakefield. – Spoglądają również na nowe lokalizacje, w których brakuje magazynów typu multi-tenant w klasie A. Najchętniej budują w regionie Polski Zachodniej, która zasięgiem obejmuje obszar województwa lubuskiego oraz zachodnią strefę województwa dolnośląskiego wzdłuż realizowanej drogi ekspresowej S3 – posiadają zabezpieczone grunty inwestycyjne w takich lokalizacjach, jak Zielona Góra, Świebodzin, Krosno Odrzańskie czy Słubice.

– Coraz większe zainteresowanie nowoczesnymi powierzchniami magazynowymi obserwujemy w takich lokalizacjach jak Lublin, Rzeszów, Białystok, czy Szczecin. Popyt na obiekty magazynowe w tych regionach stymulowany jest przede wszystkim przez lokalne przedsiębiorstwa, które chcą podwyższyć standard zajmowanej powierzchni i jakość pracy. W wielu przypadkach czynnikiem decydującym przy zmianie lokalizacji jest możliwość bardziej efektywnego wykorzystania powierzchni, np. poprzez stosowanie wysokiego składowania, które zwykle jest niemożliwe w niższych obiektach klasy B. W mojej ocenie coraz większym zainteresowaniem będą cieszyły się lokalizacje blisko granicy niemieckiej oraz z dobrym dostępem do dróg ekspresowych i autostrad – np. Gorzów Wielkopolski, Świebodzin, czy Zielona Góra – mówi Kamil Szymański, dyrektor w Dziale Powierzchni Magazynowych i Przemysłowych Savills.

W lokalizacjach przy trasie S3, ze względu na położenie blisko granicy z Niemcami i dobrą komunikację z głównymi miastami, deweloperzy chętniej budują spekulacyjnie. Natomiast Wschód, choć ma „wysoki potencjał”, jest eksplorowany bardzo ostrożnie, z koncentracją na obiektach typu BTS. Jak zauważa Mariusz Gerałtowski, prezes Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki, region ten mógłby stać się priorytetem inwestycyjnym z zakresem działania na Europę Wschodnią i Środkową, przy założeniu stabilizacji politycznej na wschód od Polski i idącej za tym rosnącą wymianę handlową oraz skutecznej realizacji projektu Jedwabnego Szlaku.

– Założenie jednak jest na tyle ryzykowne i odległe od dzisiejszej rzeczywistości, że wschód kraju ma kilkukrotnie mniejszy stosunek dróg ekspresowych niż rozwinięte regiony kraju. Kolejną barierą jest oczywiście kontynuacja infrastruktury po stronie krajów ościennych – przestrzega Mariusz Gierałtowski.

– Województwa wschodnie nadal czekają na poprawę infrastruktury transportu – podkreśla dr inż. Ireneusz Fechner, kanclerz i kierownik studiów podyplomowych Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu. – Dotyczy to również wschodniej części Mazowsza. Jakie to ma znaczenie, pokazuje przykład województwa podkarpackiego, w którym wielkość komercyjnej powierzchni magazynowej klasy A w ostatnich dwóch latach podwoiła się i przekroczyła 
150 000 m² .

– Zmiany na rynku pracy i trudności w dostępie do wykwalifikowanych pracowników w dotychczas najp...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy