Dołącz do czytelników
Brak wyników

Blachy i rury

Baza wiedzy | 21 czerwca 2021 | NR 2
0 98

Zakłady produkcyjne, obiekty handlowe czy też magazyny stojące przed koniecznością przemieszczania dłużyc mają do dyspozycji odpowiednie akcesoria lub specjalne wózki widłowe z bocznym załadunkiem.

Trawersy


Akcesoria do wózków widłowych w postaci trawers są istotne podczas transportu elementów wymagających kilku punktów podwieszenia o rozstawie, który uniemożliwia zastosowanie samych zawiesi wielocięgnowych. Warto podkreślić, że trawersy wykonuje się w różnych wersjach, takich jak chociażby przestawne z możliwością regulacji rozstawu i nieprzestawne bez możliwości regulacji rozstawu czy też przeznaczone do wózków widłowych. Oferuje się również wiele wersji specjalistycznych. Trawersy mocowane są za pomocą specjalnych elementów. 
Oferowane na rynku trawersy mogą współpracować z niemal każdym wózkiem widłowym. Istotną rolę odgrywa hak obrotowy zamontowany w środku trawersy. Dzięki zastosowaniu śrub mocujących montaż trawersy jest bardzo szybki.

 

 

Uchwyty, haki


Z myślą o współpracy z wózkami widłowymi można zastosować automatyczne uchwyty przeznaczone do transportowania szyn. Oprócz tego specjalne uchwyty oferowane są z myślą o przenoszeniu poziomym kształtowników. W konstrukcjach tego typu istotną rolę odgrywają blokady. Warto zwrócić uwagę na chwytaki przeznaczone do profili stalowych i ceowników.
Niejednokrotnie zastosowanie znajdują uchwyty, których konstrukcja pozwala na podnoszenie i transportowanie betonowych oraz stalowych rur w pozycji poziomej. Wiele uchwytów jest w stanie współpracować z zawiesiem dwucięgnowym. Kąt podnoszenia wynosi od 60° do 90° lub od 90° do 120°. Przydatne rozwiązanie stanowią uchwyty samozaciskowe.

 


Wózki widłowe z bocznym załadunkiem


Podczas transportowania i załadunku materiałów dłużycowych istotną rolę odgrywają wózki widłowe bocznego załadunku o udźwigu od 4 do 18 t. Wózki widłowe z ładowaniem bocznym dobrze się spisują podczas transportowania długich ładunków, których transport normalnymi wózkami widłowymi byłby uciążliwy lub nawet niemożliwy.
Istotą pracy wózków jest pobieranie ładunku z boku oraz składowanie na platformie, następnie transportowanie bokiem. Tym sposobem korytarz roboczy może być zredukowany do szerokości, która nieznacznie przekracza szerokość samego wózka. W razie potrzeby wózek może być wyposażony w dodatkowy osprzęt, taki jak elementy z dodatkowymi widłami składanymi bądź wydłużanymi teleskopowo. Zastosowanie może znaleźć również hydrauliczny pantograf pozwalający na składowanie w dwóch rzędach.
Warto zwrócić uwagę na wózki wielokierunkowe. Są one produkowane z silnikami LPG, Diesla oraz z zasilaniem elektrycznym. Czterokierunkowe wózki tej serii dostępne są z masztami do 9 m wysokości podnoszenia. Należy podkreślić, że wózki wielokierunkowe poruszają się w czterech kierunkach i mogą być używane w korytarzach roboczych o szerokości od 2100 mm.
Podczas ładowania operator wózka ładunek ma za sobą. W niektórych modelach przewidziano hydrostatyczny układ napędowy wszystkich kół.
Niejednokrotnie zastosowanie znajdują wózki boczne ze stojącą pozycją pracy operatora. W wielu modelach przewidziano wysokość podnoszenia przekraczającą 8 m. Specjalne wózki o konstrukcji teleskopowej oferowane są z myślą o obsłudze załadunku naczep samochodów ciężarowych. Techniczne parametry wielokierunkowego wózka bocznego z teleskopowym wysięgnikiem wraz ze standardowo dołączonym przesuwem bocznym pozwalają przeprowadzać załadunek naczep z jednej strony.

 

 

Na prąd, olej napędowy i gaz


Jak już wiadomo, wózki z załadunkiem bocznym mogą być zasilane prądem elektrycznym, olejem napędowym lub gazem LPG. Nowoczesne wózki elektryczne są zasilane prądem przemiennym. Niektóre modele „elektryków” osiągają moc i prędkość porównywalną do wózków zasilanych olejem napędowym. Silniki elektrycznych wózków widłowych zapewniają przy dużych prędkościach wysoki moment obrotowy, co przyda się na terenie pochyłym. Przydatne rozwiązanie stanowi funkcja autodiagnostyki, dzięki której możliwe jest sprawdzenie wszystkich podzespołów elektrycznych. Zaleta takiego rozwiązania to przede wszystkim skrócenie czasu wykrywania usterek. Za nadzorowanie pracy wózka odpowiada sterownik mikroprocesorowy. 
Co prawda zasada działania silników Diesla od lat pozostaje bez zmian, jednak w ich konstrukcji przewidziano wiele rozwiązań poprawiających komfort użytkowania i dynamikę maszyny. Do tego jeszcze nowinki z zakresu sterowania oraz hydrauliki i w ten oto sposób zyskuje się nowoczesny wózek widłowy zasilany olejem napędowym. W oferowanych pojazdach postawiono na kontrolę układu hydraulicznego. Istotną rolę odgrywa układ napędowy o dobrym tłumieniu drgań. Praca jest więc płynna, nie mówiąc już o komforcie obsługi. Odpowiednio zaprojektowany maszt, karetka oraz osłona ładunku gwarantują operatorowi dobrą widoczność.
W maszynach o większej mocy niejednokrotnie przewiduje się 6-cylindrowy silnik typu turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem, o mocy przekraczającej 80 kW. Pomimo zastosowania mocnych jednostek napędowych zachowano niski poziom hałasu. Przy uchu operatora wynosi on bowiem 70 dB. W zależności od modelu...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy