Dzień opakowań

WYDARZENIA Aktualności
  • Dzień opakowań - to idealny moment, aby zastanowić się, jak zużywać mniej problematycznego plastiku i zrobić pierwszy krok w kierunku życia #zerowaste.
  • Według Eurostatu 2023[1]: 178 kg odpadów opakowaniowych wytworzył w 2020 r. przeciętny Europejczyk.
  • I choć postępy widać gołym okiem, bo dziś w supermarketach nie mamy już np. plastikowych jednorazówek, a zamawiając ice latte do kawy dostajemy papierową słomkę – nadal jest wiele do zrobienia.
  • I w zasadzie możemy przebierać w obszarach, w których można wprowadzić korzystne środowiskowo zmiany w zakresie opakowań. Wystarczy stanąć przed półką sklepową środków czystości, napojów gazowanych, słodyczy. W każdej z nich drzemie ogromny potencjał do zmian.
  • W jednym z ostatnich projektów z liderem rynku napojów gazowanych wymieniliśmy termokurczliwą folię w opakowaniach zbiorczych i użyliśmy poręcznego uchwytu zbiorczego wykonanego z tektury falistej. W przyszłości pozwoli to wyeliminować 200 ton plastiku rocznie.
  • W obszarze środków czystości – w opakowaniu proszku do prania zastąpienie plastikowej rączki papierową zaowocowało wyeliminowaniem 8 ton problematycznego plastiku rocznie a jednocześnie w badaniach konsumenckich ponad 70% ankietowanych przyznało, że papierowy uchwyt przekonałby ich do wyboru tego właśnie rozwiązania a  nie konkurencyjnych – jeśli jakość i cena produktu byłaby taka sama.
  • Półka sklepowa to jednak nie wszystko. Nie mniej ciekawy jest obszar e-handlu. Według danych Eurostatu nawet 73 proc. polskich internautów robi zakupy online. Szacuje się, że jeszcze w tym roku łączny udział e-commerce w handlu w Polsce wyniesie ponad 20 proc[2].
  • Tymczasem niedopasowane opakowania przyczyniają się co roku do marnowania prawie 90 tyś ton nadmiarowej tektury – o wartości 43 mln zł. Do tego można również dodać 41 milionów m3 wypełniacza przesyłek wystarczającego, by 41 razy zapełnić Stadion Narodowy[3].
  • 57 proc. Europejczyków preferuje, aby ich przesyłki były dostarczane w opakowaniach papierowych bądź kartonach. A 29 proc. konsumentów online w UE przestało kupować produkty od danych firm z powodu niezrównoważonych opakowań[4].
     

Jakie są największe wyzwania związane z wdrożeniem nowego unijnego prawa dot. opakowań?

By zaadresować wyzwania związane z opakowaniami, obecnie na poziomie UE trwają prace Komisji Europejskiej nad rozporządzeniem dot. opakowań i gospodarowania odpadami opakowaniowymi (Packaging and Packaging Waste Regulation – PPWR), która wprowadza zasady nakierowane na zmniejszenie ilości używanych opakowań, ponowne użycie i recykling.

To bardzo ważne prace, których celem jest uregulowanie rynku opakowań.  Jako producent zrównoważonych opakowań papierowych jesteśmy zdania, że opakowania papierowe powinny być jednak zwolnione z celów ponownego użycia. Ponieważ, zasady te powinny być stosowane wyłącznie tam, gdzie jest to korzystne dla środowiska, gospodarki i społeczeństwa.

Zastosowanie wymogu wielokrotnego użytku opakowań papierowych może się przyczynić do zdominowania niektórych segmentów rynku przez tworzywa sztuczne. Przykładowo, aby móc wypełnić unijne cele zawarte w nowelizacji dyrektywy w zakresie transportu i handlu internetowego, potrzebnych będzie ok. 8,1 mld nowych, plastikowych skrzynek o łącznej masie ok. 12 mln ton, do których mycia będzie potrzeba ok. 16 mld litrów wody.

Przypisy:

  1. źródło: https://ungc.org.pl/wp-content/uploads/2023/09/Gospodarka-obiegu-zamknietego-w-opakowaniach-.pdf
  2. źródło: https://erif.pl/dla-prasy/e-commerce-coraz-wnikliwiej-bada-swoich-klientow/
  3. źródło: https://blog.dssmith.com/pl/pobierz-bezp%C5%82atny-raport-transforming-e-commerce
  4. źródło: https://blog.dssmith.com/pl/pobierz-bezp%C5%82atny-raport-transforming-e-commerce

Przypisy