Dołącz do czytelników
Brak wyników

Inteligencja na rampie

Baza wiedzy | 22 czerwca 2021 | NR 4
0 98

Nie ma wątpliwości co do tego, że rampy przeładunkowe są nieodzownym elementem obiektów magazynowych. Podstawowa klasyfikacja dzieli je na rampy przeładunkowe z wargą wysuwną i uchylną. W nowoczesnych urządzeniach tego typu pojawia się wiele interesujących rozwiązań.  

Klasyczne rampy przeładunkowe stanowią rodzaj platform przeładunkowych znajdujących zastosowanie szczególnie wtedy, gdy konieczna jest praca w miejscach przeładunku samochodów o zróżnicowanych wymiarach oraz o dużej częstotliwości przeładunków. Istotne jest, że platforma rampy podczas załadunku dostosowuje się do zmiennej, w zależności od obciążenia, wysokości skrzyni ładunkowej samochodu. Oferowane na rynku rampy przeładunkowe cechuje konstrukcja stalowa spawana, napęd za pomocą agregatu hydraulicznego, zasilanie trójfazowe oraz możliwość obsługi przy użyciu przycisków na skrzynce sterującej. Dla bezpieczeństwa użytkowania istotną rolę odgrywa z kolei blacha ryflowana zabezpieczająca przed poślizgiem, a także zawór bezpieczeństwa, który blokuje platformę w przypadku przedwczesnego odjechania pojazdu. Nie mniej ważna jest przy tym blokada antywypadkowa, ochraniająca podczas prac konserwatorskich.

 

Firma Hörmann ma w swojej ofercie rampy przeładunkowe ze zintegrowaną technologią RFID (fot. Hörmann)

 

Cechy konstrukcyjne


Interesujące rozwiązanie stanowią rampy przeładunkowe z 3-częściową wysuwaną klapą do samochodów ciężarowych i małych transporterów. Tym sposobem załadunek i rozładunek niemal wszystkich samochodów odbywa się przy tej samej rampie. W przypadku przeładunku samochodu ciężarowego klapę płynnie wysuwa się na jej całą szerokość. Typowa nośność znamionowa rampy tego typu wynosi maks. 60 kN. Parametr ten jest więc taki sam, jak w przypadku tradycyjnych ramp przeładunkowych. Przełączanie odpowiedniej funkcji w sterowaniu pozwala na wysunięcie tylko środkowej części klapy, podczas gdy boczne elementy pozostają schowane. Takie rozwiązanie sprawdza się szczególnie podczas załadunku i rozładunku samochodów dostawczych.
Warto zwrócić uwagę na system hydrauliczny, który zapewnia odpowiednią kompensację masy, a co za tym idzie – zapobiega przeładowaniu samochodu. Rampa przeładunkowa dostosowuje się do ruchów skrzyni ładunkowej samochodu dostawczego, np. gdy ta obniża się w miarę wzrostu obciążenia. Tym sposobem zapewnione jest bezpieczeństwo przeładunku na każdym etapie prac dzięki przyleganiu klapy do powierzchni.
Interesujące rozwiązanie stanowi połączenie rampy przeładunkowej z podnośnikiem nożycowym. Należy podkreślić, że na poziomie peronu przeładunkowego rampa działa jak tradycyjna rampa przeładunkowa z wysuwaną klapą. Tym sposobem niwelowany jest odstęp oraz ewentualna różnica wysokości między rampą a skrzynią ładunkową samochodu ciężarowego. Oprócz tego rampa dzięki mechanizmowi nożycowemu pozwala na to, aby znajdujące się na nim towary można było szybko podnieść z poziomu jezdni na wysokość poziomu posadzki w hali lub odwrotnie, czyli opuścić z poziomu hali na poziom jezdni.
Na rynku oferowane są rampy przeładunkowe z wysuwaną klapą i poziomym elementem platformy. W rampach tego typu przednia część platformy jest zawsze ustawiona poziomo, co jest szczególnie istotne podczas prac związanych z przeładunkiem bardzo wysokich towarów za pomocą wózka widłowego. Jeżeli platforma przewoźna jest ustawiona pod kątem, transportowany ładunek może uderzyć o dach skrzyni załadunkowej. Rampa przeładunkowa z wysuwaną klapą pozwala zatem na wykorzystanie całej wysokości przestrzeni ładunkowej samochodu.

Rampy inteligentne


A jak działa rampa inteligentna? O ponadstandardowych walorach funkcjonalnych decyduje zastosowanie technologii RFID, dzięki której zdecydowanie skraca się czas i zwiększa bezbłędność załadunku. To właśnie dzięki technologii RFID rejestrowany jest ruch towarów zarówno podczas załadunku, jak i rozładunku.
W takim rozwiązaniu odbiorniki RFID są instalowane pod rampą przeładunkową, w bezpośredniej bliskości transpondera, który umieszczony jest na europalecie. Dzięki temu bardziej niezawodny jest odczyt i rejestracja wszystkich danych z dokumentów przewozowych. Należy podkreślić, że w tradycyjnych rozwiązaniach z technologią RFID anteny umieszczone nad stacją lub z boku stacji przeładunkowej nie odczytują urządzeń umieszczonych pod paletą ze względu na zbyt długą drogę sygnału lub zakłócenia transmisji spowodowane przez to...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy