Dołącz do czytelników
Brak wyników

„latające” kontenery

Baza wiedzy | 9 czerwca 2021 | NR 2
0 100

Suwnice kontenerowe na dobre zagościły w wielu procesach logistycznych, chociażby przy terminalach kontenerowych. Wykorzystane w nich nowoczesne rozwiązania zapewniają bezpieczeństwo nie tylko ładunku, ale co najważniejsze – ludzi. Czym się różnią poszczególne modele, jakie są ich maksymalne udźwigi oraz dodatkowe wyposażenie?

Suwnice przeznaczone do przemieszczania kontenerów wyróżnia przynajmniej kilka cech. Urządzenia tego typu mogą pracować w miejscach narażonych na bezpośrednie działanie czynników atmosferycznych. W zależności od wymagań i warunków lokalnych dostosowuje się konfiguracje udźwigów i rozpiętości. Niejednokrotnie zastosowanie znajdują konstrukcje z wysięgnicami. W przypadku transportowania większych obciążeń konstrukcja suwnicy często bazuje na dwóch dźwigarach. W niektórych rozwiązaniach przewidziano dwa wciągniki, które pracują w tandemie. Nowoczesne napędy mechanizmów zarówno wózka, jak i wciągnika bazują na przemiennikach częstotliwości, dzięki czemu zyskuje się wyjątkową precyzję podczas załadunku. Sterowanie jest możliwe z kabiny lub przy użyciu kasety sterującej, która dane z suwnicy wymienia za pomocą systemu radiowego przesyłu danych. Bardzo często uwzględnia się kabinę operatora jeżdżącą wraz z wciągnikiem. Zaletą takiego rozwiązania jest lepsza widoczność podczas załadunku.
Przy przeładunku kontenerów niejednokrotnie uwzględnia się szynowe suwnice ze słupem podnośnym. Interesujący jest w nich system automatycznego pozycjonowania kontenera, bazujący na specjalnym przewleczeniu lin nośnych. Często zastosowanie znajdują układy liny nośnej, które skutecznie tłumią kołysanie podczas jazdy suwnicy i żurawia. Rozwiązanie to szczególnie sprawdza się przy obracaniu kontenera. Typowe suwnice kontenerowe podnoszą z prędkością do 56 m/min bez obciążenia oraz do 28 m/min z pełnym ładunkiem. Standardowo maksymalna prędkość jazdy żurawia osiąga 130 m/min.
Na rynku są oferowane półautomatyczne suwnice bramowe. W urządzeniach tego typu transportowanie jest wspomagane programem pozwalającym automatycznie regulować wielkość chwytaka i parametry pracy suwnicy. Ruchy są sterowane radiowo lub za pomocą kasety sterującej.

Mosty przeładunkowe


Mosty przeładunkowe są nieodzownym elementem systemów przeładunkowych kontenerów. Urządzenia tego typu projektuje się z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb terminala kontenerowego. Przy operacji podnoszenia typowa suwnica osiąga prędkość 175 m/min i do 240m/min podczas jazdy. Kluczową rolę odgrywa tu mechaniczny system tłumienia kołysania ładunku. Nie bez znaczenia pozostają również zaawansowane systemy sterowania prędkością. Typowe obciążenie mostów przeładunkowych wynosi do 80 t. Warto podkreślić, że bezpieczeństwo i pewność pracy urządzenia gwarantuje odpowiednia stabilność i sztywność stalowego żurawia. Większą wydajność mostu zyskuje się dzięki możliwości jednoczesnego podnoszenia i jazdy wózka oraz żurawia. Zyskuje się więc krótki czas cyklu.
W konstrukcjach nowoczesnych mostów przeładunkowych coraz częściej uwzględnia się zaawansowane systemy kontroli i sterowania żurawia. Tym sposobem operator na bieżąco jest informowany o zadaniach, które realizuje most. Nie mniej ważne są również informacje o poprawności działania poszczególnych systemów. W obwodach diagnostycznych mostów przeładunkowych przewiduje się systemy wykrywania usterek podłączane do sieci ethernet. Kontrola poprawności działania i wsparcie w zakresie konserwacji może odbywać się więc z dowolnego komputera osobistego.

Wózki do kontenerów


Praca suwnic bardzo często jest wspomagana wózkami kontenerowymi. Oferowane na rynku maszyny tego typu dzieli się na wózki przeznaczone do pustych i pełnych kontenerów.
Modele transportujące wyłącznie puste kontenery pozwalają na ich układanie do wysokości 4, 7 lub 8 poziomów w stosie. Niektóre wózki są w stanie układać kontenery w 8 warstwach dzięki opcji ustawiania „2 na 6”. Kontenery są zaczepiane za pomocą haków. Oferuje się też urządzenia z pionowymi zamkami. Podczas transportowania kontenerów kluczowe jest bezpieczeństwo. Istotną rolę w wózkach odgrywa więc hydraulika oraz odpowiedni zespół napędowy. Ważne jest bowiem uzyskanie właściwej prędkości podnoszenia masztu oraz precyzji w operowaniu kontenerami.
Warto również wspomnieć o maszynach przeznaczonych do pracy z pełnymi kontenerami. Niejednokrotnie są one nazywane wózkami typu Reach Stacker. Od urządzeń tego typu wymaga się mocy, bezpieczeństwa i precyzji. W razie potrzeby można zwiększyć maksymalny udźwig poprzez stosowanie modeli ze stabilizatorami oraz o większym rozstawie osi. Często przewiduje się system mikroprocesorowego pomiaru masy ładunku oraz kąta nachylenia ramienia i długości jego wysuwu. Za składowanie kontenerów odpowiada wysuwane teleskopowe ramię. Precyzja pozycjonowania jest uzyskana dzięki niewielkiej wysokości wózka, jego stabilności oraz nisko położonemu środkowi ciężkości. W niektórych modelach przewidziano wysięgniki zgięte. To właśnie dzięki nim jest możliwe zagospodarowanie dodatkowego miejsca dla kontenerów. Można nimi operować poniżej poziomu gruntu, bez stosowania specjalnej uprzęży na ładunek. Takie rozwiązanie szczególnie przyda się podczas załadunku statków rzecznych.
Dla zapewnienia bezpieczeństwa suwnic transportujących kontenery niejednokrotnie przewiduje się systemy a...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy