Li-ion – akumulatorowa pieśń przyszłości

CEMAT

Choć tegoroczne targi CeMAT pokazały, że baterie litowo-jonowe używane w wózkach widłowych są technologią realną, to jej zastosowanie na szeroką skalę wydaje się na razie tylko pieśnią przyszłości. Dlaczego?

Według encyklopedycznej definicji akumulator litowo-jonowy to urządzenie gromadzące i oddające energię elektryczną, w którym jedna z elektrod jest wykonana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali. Rolę elektrolitu pełnią natomiast złożone chemicznie sole litowe rozpuszczone w mieszaninie organicznych rozpuszczalników. Akumulatory tego typu produkują 3,6 V na ogniwo. Technologia ta pozwala na skumulowanie dwa razy więcej energii niż w akumulatorach NiMH o tym samym ciężarze i wielkości. Akumulatory Li-ion, w przeciwieństwie do powszechnie stosowanych akumulatorów NiCd czy NiMH, powinny być ładowane często i zarazem jak najszybciej po ich rozładowaniu. Jeśli jednak nie będą używane przez dłuższy okres, powinny zostać rozładowane do około 40%. W takim stanie akumulator ma znacznie dłuższą żywotność niż wówczas, gdy będzie przechowywany w stanie całkowitego rozładowania – może wtedy ulec uszkodzeniu. Akumulatorów tego typu nie trzeba formować w przeciwieństwie do starszych typów. Efekt pamięci oraz leniwej baterii w ich przypadku nie występuje. Bateria powinna być przechowywana w chłodnym miejscu, jednak nie w mrozie. Z kolei przechowywanie bate...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy