Logistyka przed sprzedażą i po sprzedaży samochodu

SYSTEMY SKŁADOWANIA

Przed logistyką w branży motoryzacyjnej stoją dwa ważne zadania. Pierwsze to dostarczyć komponenty do produkcji samochodu i jego podzespołów, drugie to dostarczyć części zamienne na tzw. aftermarket. Za zadania te odpowiadają dwa skrajnie różne systemy logistyczne, odmiennie zorganizowane, z innymi celami i zadaniami, i co za tym idzie – stosujące odmienne wyposażenie techniczne.

Przyzwyczailiśmy się już, że przemysł motoryzacyjny przoduje w zakresie innowacji, zarówno jeżeli chodzi o sam produkt, czyli samochód, jak i o proces jego wytwarzania, co w konsekwencji czyni innowacyjnymi procesy logistyczne. Produkcja seryjna Forda na początku XX w. i Toyota Production System w latach 40. położyły podwaliny pod Lean Management – „szczupłą” organizację produkcji zorientowaną na maksymalną efektywność i minimum błędów. 
Głównym celem szczupłej produkcji jest eliminowanie marnotrawstwa, czyli wszystkiego, co podnosi koszty produkcji, lecz nie wnosi do niej użytecznego wkładu, przy jednoczesnym dostarczaniu klientowi dokładnie takiego produktu, jakiego on wymaga. Procesy logistyczne, jako składnik łańcucha wartości, również stanowią nierozerwalną część systemu produkcyjnego. 

 

Składowanie bez strat

Branża motoryzacyjna jest jedną z tych, które bardzo często sięgają po rozwiązania automatyczne, jak regały magazynowe Lean-Lift czy Rotomat. Ważnym powodem (dotyczy to też innych branż) jest duża oszczędność powierzchni oraz niezwykle ceniona elastyczność systemu (automatyczne dostosowanie do składowanych produktów). Regały automatyczne wykorzystują całą dostępną wysokość hali produkcyjnej czy magazynu, przy czym towar pobierany jest z okna dostępowe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy