Umowa przewozu ładunku w żegludze kontenerowej
Punktem wyjścia dyskusji na temat pozycji prawnej spedytora w morskiej żegludze kontenerowej jest umowa przewozu ładunku drogą morską. Rozwiązania prawne przyjęte w jurysdykcjach „morskich”, w tym przede wszystkim w prawie angielskim, jako systemie prawnym wiodącym w żegludze morskiej, dokonują w podobny sposób rozróżnienia umów przewozu ładunków drogą morską na umowę czarterową i umowę bukingową. Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwoma umowami jest ich główny cel. W przypadku umowy czarterowej, jej istotą jest oddanie przez przewoźnika na rzecz czarterującego przestrzeni ładunkowej konkretnego statku lub jej części na jedną lub więcej podróży, podczas gdy podstawowym celem umowy bukingowej jest osiągnięcie efektu przewozowego w postaci przemieszczenia skonkretyzowanego ładunku z określonego portu załadunku do określonego portu dostawy. Statek wykorzystany do osiągnięcia tego celu jako środek transportu ma natomiast w przypadku umowy bukingowej znaczenie drugorzędne. W tym s...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!