Pozycja prawna spedytora w morskiej żegludze kontenerowej

Trendy w branży logistycznej i magazynowej

Rola spedytora w morskiej żegludze kontenerowej polega nie tylko na umiejętnościach organizacyjnych, elastyczności i umiejętności szybkiego reagowania, ale także na głębokim zrozumieniu aspektów prawnych i regulacyjnych. To właśnie te czynniki sprawiają, że udział w tym globalnym łańcuchu dostaw stanowi niebezpieczną grę, w której spedytorzy stanowiący bufor pomiędzy stronami ładunkowymi a przewoźnikami morskimi podejmują decyzje w warunkach niepewności i zmienności, gdzie każdy ruch może okazać się ryzykownym posunięciem, porównywalnym w skutkach do biznesowej „rosyjskiej ruletki”. Z tego względu dogłębne zrozumienie uwarunkowań prawnych żeglugi kontenerowej oraz zadbanie o zabezpieczenie własnej pozycji prawnej w kontenerowym łańcuchu dostaw są niezwykle istotne w działalności spedycyjnej. Niestety, ustandaryzowane warunki świadczenia usług, powszechnie stosowane w branży i promowane przez organizacje zrzeszające spedytorów, nie wychodzą naprzód ryzykom prawnym związanym z działalnością we współczesnym sektorze morskiej spedycji kontenerowej.
 

Umowa przewozu ładunku w żegludze kontenerowej

Punktem wyjścia dyskusji na temat pozycji prawnej spedytora w morskiej żegludze kontenerowej jest umowa przewozu ładunku drogą morską. Rozwiązania prawne przyjęte w jurysdykcjach „morskich”, w tym przede wszystkim w prawie angielskim, jako systemie prawnym wiodącym w żegludze morskiej, dokonują w podobny sposób rozróżnienia umów przewozu ładunków drogą morską na umowę czarterową i umowę bukingową. Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwoma umowami jest ich główny cel. W przypadku umowy czarterowej, jej istotą jest oddanie przez przewoźnika na rzecz czarterującego przestrzeni ładunkowej konkretnego statku lub jej części na jedną lub więcej podróży, podczas gdy podstawowym celem umowy bukingowej jest osiągnięcie efektu przewozowego w postaci przemieszczenia skonkretyzowanego ładunku z określonego portu załadunku do określonego portu dostawy. Statek wykorzystany do osiągnięcia tego celu jako środek transportu ma natomiast w przypadku umowy bukingowej znaczenie drugorzędne. W tym s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy