Dołącz do czytelników
Brak wyników

Siła przyciągania w kontraktach logistycznych

Baza wiedzy | 23 czerwca 2021 | NR 1
0 47

Kontakty biznesowe nie różnią się zbytnio od tych międzyludzkich: czasem wychodzi, innym razem nie… Także w sektorze logistycznym mamy przykłady wyjątkowo wiernych związków, choć spotykamy też spektakularne rozstania. Korzystna cenowo oferta, brak błędów, proste procedury współdziałania, solidność i profesjonalizm to tylko niektóre, najczęściej akcentowane przez kontrahentów powody, dla których związki trwają latami… Prześwietliliśmy je. 

Kontrakty w sektorze logistycznym, magazynowaniu czy transporcie różnią się od tych, z jakimi mamy do czynienia w typowych relacjach handlowych typu sprzedaż – kupno. By uzyskać właściwy poziom obsługi klientów, trzeba wziąć pod uwagę wiele aspektów. Szczególną rolę odgrywają lokalizacja, elastyczność… Ważny jest też stan infrastruktury, dostępne środki techniczne, gwarancja bezpieczeństwa i niezakłóconego działania, a tym samym precyzyjnego dotrzymywania terminów, minimalizacja ewentualnych błędów i braków. To w istocie wiele połączonych ze sobą czynników. Nieco mniejsze znaczenie, niż w przypadku relacji czysto handlowych, ma w tym przypadku cena. 

 

DSV od lat współpracuje z Fenderem i Husqvarną (fot. DSV)

 

Połączyła ich… powierzchnia 


Na początku br. poszła w świat wiadomość o tym, że firma L’Oréal Polska przedłużyła najem powierzchni magazynowej (ok. 19,5 tys. m2) w Prologis Park Błonie II. Z pozoru to tylko jedna z wielu tego rodzaju informacji. Tyle że współpraca kosmetycznego potentata z międzynarodową firmą doradczą Colliers International, która była dobrym duchem, a mówiąc dokładniej, pośrednikiem w transakcji zawarcia tej umowy, trwa już ponad 15 lat. Najpierw dystrybutor wynajmował powierzchnię w Prologis Park Błonie, by w połowie 2010 r. przenieść się do Prologis Park Błonie II. 
– Cieszymy się, mogąc kontynuować współpracę z tak ważnym klientem, jakim jest firma L’Oréal Polska. Od 15 lat obiekty magazynowe Prologis spełniają wymagania firmy i umożliwiają jej prowadzenie działalności na najwyższym poziomie –
powiedziała Emilia Szyszka, leasing manager, Prologis. Z punktu widzenia wynajmującego powierzchnię ważna jest korzystna lokalizacja parku (kompleks położony jest w obrębie Strefy Przemysłowej Błonie-Pass, blisko drogi krajowej E30 Berlin–Poznań–Warszawa–Biała Podlaska), jakość obiektu, a także dostęp do grupy wykwalifikowanych pracowników oraz bliskość partnerów biznesowych, prowadzących działalność w okolicy. 

 

Kuehne + Nagel ma wielu stałych partnerów w zakresie logistyki zintegrowanej (fot. K+N)

 

UPS jest partnerem logistycznym WOŚP od 8 lat (fot. UPS)


– Dzięki elastycznemu i profesjonalnemu podejściu obu firm Prologis i L’Oréal Polska mogliśmy sfinalizować transakcję w bardzo krótkim czasie. Umowa ta jest potwierdzeniem, że Błonie i warszawska strefa II cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem międzynarodowych korporacji – powiedział Tomasz Kasperowicz z Colliers International, który reprezentował L’Oréal Polska. 
O równie długim przywiązaniu do sprawdzonego partnera świadczy też przedłużenie najmu powierzchni magazynowej w parku logistycznym MLP Pruszków przez firmę AGED, dystrybutora ekskluzywnych urządzeń gospodarstwa domowego (w swojej ofercie ma m.in. marki: Liebherr, Dyson, Dyson Airblade, Nivona, Sirius). AGED korzysta z powierzchni magazynowych należących do MLP Group od 2001 r.
Z 4,3 tys. m2 wynajmowanej powierzchni 3,6 tys. m2 przeznaczono na cele magazynowe, a 0,7 tys. m2 na cele socjalno-biurowe. MLP Pruszków I to pierwszy park stworzony przez MLP Group. W ciągu kilkunastu lat funkcjonowania stał się małym miasteczkiem z własną infrastrukturą wewnętrzną. Centrum ma ok. 50 klientów, wynajmuje powierzchnie od 200 do 18 tys. m2.

Wożą i nie tylko


Wiernych partnerów mają też firmy wyspecjalizowane w dostawach konkretnych, nierzadko dość specyficznych towarów. Z końcem stycznia jeden z gigantów przemysłu muzycznego, Fender Musical Instruments Corporation, przedłużył mającą już ponaddziesięcioletnią historię współpracę z DSV o kolejne 5 lat. Z magazynu w holenderskim Moerdijk dostarcza sprzęt muzyczny na terytorium 26 państw Europy oraz do innych krajów, wchodzących w skład EMEA (Europe, the Middle East & Africa). DSV zajmuje się zarówno transportem, logistyką, magazynowaniem oraz konfekcjonowaniem, jak i odprawą celną, a także podnajmowaniem powierzchni magazynowej potrzebnej do inspekcji jakości. 
– Wyjątkowe w przypadku DSV jest to, że firma świadczy wszystkie usługi na bardzo wysokim poziomie w przystępnych cenach. DSV także robi wszystko, co w jego mocy, by rock’n’rollowy biznes działał niczym dobrze naoliwiona maszyna. Bardzo często otrzymujemy informacje w ostatniej chwili, że musimy szybko dostarczyć sprzęt jakiemuś legendarnemu muzykowi. Jeżeli jakaś gwiazda rocka informuje nas, że potrzebuje gitary na jutro, Fender oraz DSV muszą to zamówienie zrealizować na wczoraj – tłumaczy Jan Ceelen, logistics manager, Fender Musical Instruments Europe. Oprócz podstawowych usług, takich jak transport oraz logistyka sprzętu muzycznego, Fender potrzebuje także oddzielnego miejsca niezbędnego do dokonywania inspekcji towaru. – DSV oferuje nam dokładnie tyle miejsca do pracy, ile jest nam potrzebne. Możemy w spokoju sprawdzać każdy instrument bez konieczności hamowania całego procesu logistycznego. Jak tylko produkt dostanie zielone światło, DSV natychmiast wysyła go do konkretnego sklepu lub artysty. Natomiast nie tylko same usługi są ważne w przypadku naszej współpracy. Bardzo istotne jest także to, jak są one wykonywane. System oraz procedury minimalizujące możliwość popełnienia jakiegokolwiek błędu działają bez zarzutu. Dzięki temu nasz sprzęt dociera na miejsce zawsze na czas – stwierdza przedstawiciel Fendera.
Wiadomo już także, że DSV nadal będzie współpracować z Husqvarna Group. Od czterech lat (od otwarcia fabryki w Polsce) dywizja drogowa DSV pracuje z Husqvarna Poland, dostarczając części oraz komponenty na linię produkcyjną kosiarek oraz transportując gotowe produkty do odbiorców w Finlandii. Krakowski oddział DSV odpowiada za odbiory podzespołów i elementów niezbędnych do produkcji kosiarek od 15 krajowych i 13 europejskich podwykonawców w systemie LTL i dostawy just-in-time (z precyzją dostaw do 30 minut). 
– Pracę nad projektem z Husqvarna Poland zaczynaliśmy od momentu otwarcia przez firmę fabryki w Mielcu w 2011 r. Mieliśmy możliwość rozwijać się wraz z klientem, dopasowywać i zmieniać w zależności od jego potrzeb. Obsługa tego projektu jest niezwykłym wyzwaniem i wymaga od nas ogromnej precyzji planowania całego procesu. Dostawcy przesyłają zlecenia, których w sezonie jest nawet ok. 20 dziennie, bezpośrednio do DSV, zgłaszają gotowość towaru i komunikują ewentualne opóźnienia czy problemy. Do spedytorów DSV należy odpowiednia koordynacja zleceń, realizacja transportu i dostawa na czas – mówi Agnieszka Sołtysiak, kierownik Działu Kluczowych Klientów w DSV Road. Istotnym elementem jest odpowiednia synchronizacja działań oraz raportowanie. Klient na bieżąco jest informowany o statusach przesyłek, dwa razy dziennie otrzymuje też raporty ze szczegółami o realizowanych transportach. – Projekt Husqvarna Poland cechuje się dużą sezonowością. Bywają okresy, w których nie prowadzimy dla klienta żadnych dostaw, a bywają też takie, w trakcie których z fabryki co kilka minut wyjeżdża nowa kosiarka. W tych warunkach precyzja dostaw jest bardzo istotnym elementem. Najdrobniejsze spóźnienie, a w szczególności brak wcześniejszej informacji, mógłby skutkować przestojem całej linii produkcyjnej – dodaje Łukasz Sujka, odpowiadający za krakowski zespół, obsługujący Husqvarna Group. 
Piętnastolecie wspólnych kontaktów obwieściło też właśnie FM Logistic, a chodzi o związek z Carrefourem. Współpracę rozpoczęto w 2000 r., początkowo operator odpowiadał za magazynowanie i dostawy do 9 sklepów sieci. Przez kolejne lata rozszerzano zakres wspólnych działań, dzisiaj FM Logistic pełni funkcję magazynu centralnego sklepów z środkowej i północnej Polski. 
– Nasza wieloletnia współpraca to idealny przykład synergii pomiędzy klientem i operatorem. Dzięki temu, że od samego początku staraliśmy się odgrywać rolę doradcy i aktywnie poszukiwaliśmy optymalnych rozwiązań, mogliśmy dopasowywać zakres usług do zmieniającej się dynamicznie rzeczywistości rynkowej – mów...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy