Dołącz do czytelników
Brak wyników

Uniwersalna bezpieczna, komfortowa!

Baza wiedzy | 16 czerwca 2021 | NR 4
0 170

Sprawny załadunek i rozładunek towarów to jeden z kluczy do efektywności transportu. Jakie parametry ramp przeładunkowych są najważniejsze w codziennej eksploatacji? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Trudno dziś wyobrazić sobie stanowiska przeładunkowe bez specjalnych doków i platform. Najpopularniejsze pozostają rampy przeładunkowe. Dobór odpowiedniej rampy ma olbrzymie znaczenie dla wydajności i bezpieczeństwa pracy. Stosując je, można zyskać płynność ruchu (likwidacja tzw. wąskiego gardła istniejącego w łańcuchu logistycznym ze względu na różnicę poziomów i brak ciągłości dróg transportowych). Liczy się uniwersalność (możliwość obsługi środków transportu zewnętrznego o bardzo różnej wysokości ich ładowni), a także – co ostatnio dla wielu jest szczególnie ważne – komfort pracy.

 

 

 

Różnica poziomów


Nawet stosunkowo niewielka, zdawałoby się mało znacząca różnica poziomów pomiędzy podłogą ładowni samochodu użytkowego a rampą może okazać się prawdziwym utrapieniem. Najprostszym rozwiązaniem do wyrównania poziomu pomiędzy podłogą hali a ładownią pojazdu jest klapa przeładunkowa, produkt przeznaczony dla wykonywania lekkich przeładunków, wtedy, gdy różnica poziomów nie jest znaczna
(do ok. 200 mm). Niezbędnym elementem warunkującym jej zastosowanie jest posiadanie betonowej nadbudowy, do której można przytwierdzić klapę. Takie urządzenia ma np. Promag, tzw. mostki wykonywane są w dwóch wariantach. Pierwszym jest urządzenie stacjonarne, mocowane bezpośrednio do rampy. Drugim jest tzw. mostek jezdny, który za pomocą szyny jezdnej można przesuwać wzdłuż rampy, co umożliwia obsługę kilku miejsc przeładunkowych za pomocą jednego urządzenia. Obsługa odbywa się ręcznie, opcjonalnie oferowane są systemy sterowania hydraulicznego. Najczęściej kupowane mostki sprężynowe mają wysunięcie wynoszące 1,2 m i szerokość 2 m przy udźwigu 6 t, co jest standardem, zwłaszcza przy obsłudze najpopularniejszych, dużych ciężarówek. Mostki przeładunkowe zaopatrywane są w automatyczne zawory bezpieczeństwa, natychmiast blokujące rampę np. wtedy, gdy ciężarówka zbyt wcześnie odjedzie od obciążonej platformy. 

Warga uchylna lub wysuwna 


Na rynku dominują rampy hydrauliczne. Konstrukcja poszczególnych rozwiązań jest bardzo podobna. Wszystkie rampy przeładunkowe pozwalają ustawiać platformę w dowolnej pozycji (automatyczne wyłączenie), mają wspornik bezpieczeństwa, jak również specjalne panele ochronne zabezpieczające przed przypadkowym włożeniem np. stopy pomiędzy rampę a posadzkę. W istocie rampy różnią się tylko mechanizmem sterowania wargi. W przypadku wargi uchylnej naciśnięcie na przycisk kontrolny spowoduje podniesienie rampy i wysunięcie wargi. Zwolnienie przycisku pozwoli rampie na delikatne opadnięcie na platformę ciężarówki. Działanie rampy kontroluje zespół (agregat) elektryczno-hydrauliczny. Alternatywę stanowią rampy z najazdem teleskopowym. Jeden przycisk steruje unoszeniem rampy, dwa inne sterują wysuwaniem i chowaniem wargi. Wargę naprowadzają duże specjalne rolki. Pozycjonowanie wargi pozwala na załadunek ostatniego rzędu palet bez konieczności przesuwania pojazdu. Pod względem konstrukcyjnym rozwiązania są podobne, bazują na blasze ryflowanej o grubości 6-8 mm, wzmocnionej kształtownikami, dzięki temu nośność dynamiczna w wersji standardowej wynosi zazwyczaj 6 t. Platforma rampy jest na tyle elastyczna, że umożliwia zniwelowanie różnicy wysokości do 100 mm w przypadku nierówno rozłożonego obciążenia w samochodzie ciężarowym. Długość wargi uchylnej wynosi standardowo 360-430 mm, warga teleskopowa mierzy 500 lub 1000 mm. Opcjonalnie oferowane są najazdy z segmentami bocznymi, najazdy ze ścięciem bądź z fazowaniem. 

Liczy się mobilność


Dla wielu użytkowników sprawą pierwszorzędnej wagi staje się mobilność ramp. 
– Zastosowanie rampy mobilnej w załadunkach lub rozładunkach pojazdów ciężarowych znacznie oszczędza czas wykonywania tych czynności oraz zmniejsza nakłady pracy. Kierowca wózka widłowego z zastosowaniem takiej rampy może pracować samodzielnie, dodatkowi pracownicy, którzy zwykle zmuszeni są pomagać przy tego typu pracach, są niepotrzebni – podkreślają w firmie Zasław. Zazwyczaj rampy tego rodzaju pozwalają płynnie i szybko wyregulować poziom najazdu w zakresie wysokości od 900 do 1550 mm i mogą pracować w bardzo zróżnicowanych wa...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy