W branży 3_13

W BRANŻY

20-lecie Grupy Rhenus w Polsce

W tym roku mija 20 lat obecności Grupy Rhenus na polskim rynku. W tym czasie polski oddział przekształcił się z trzyosobowego przedsiębiorstwa zlokalizowanego w Szczecinie w silnego gracza logistycznego o ogólnopolskim zasięgu, zatrudniającego ponad 800 pracowników w 26 oddziałach. 
– Aktualnie jesteśmy jedną z dynamiczniej rozwijających się firm logistycznych, czego potwierdzeniem są nasze wyniki. W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowe wzrosty obsługiwanych wolumenów i otworzyliśmy nowe lokalizacje. Sukcesywnie zwiększamy poziom zatrudnienia i przychody Grupy – podsumowuje Marcin Bartosz, dyrektor generalny Rhenus Logistics w Polsce.
Wraz z zasięgiem ewoluował również zakres usług firm z Grupy. Usługa polegająca na dostarczaniu mebli i sprzętu AGD wraz z wniesieniem, montażem oraz odbiorem zużytego sprzętu realizowana przez wykwalifikowany zespół to do dzisiaj jeden z najpopularniejszych produktów Rhenus. Niedługo później powstał Rhenus Data Office Sp. z o.o. (wcześniej Remondis Data Office), proponując kompleksowe rozwiązania przechowywania, digitalizacji i niszczenia dokumentów. Kolejne przejęte spółki, Polta SA i Fastrack SA, zostały w roku 2005 skonsolidowane w jedną – Rhenus Contract Logistics SA. W 2009 r. połączono powstały rok wcześniej Rhenus Freight Logistics i Rhenus Contract Logistics, aby móc świadczyć wszechstronne usługi logistyki kontraktowej i frachtowej w ramach jednej organizacji. W roku 2013 nastąpiła zmiana nazwy firmy Rhenus Contract Logistics SA na Rhenus Logistics SA.

 


Obecnie Grupa Rhenus proponuje szerokie spectrum rozwiązań logistycznych w Polsce, od kompleksowej obsługi logistyki kontraktowej (m.in. dla branży AGD, FMCG, szeroko rozumianego przemysłu, e-commerce czy branży wydawniczej) i portowej (frachty morskie, obsługa kontenerów, transporty barkowe, kolejowe oraz usługi Agencji Celnej i Morskiej), przez obsługę dokumentów, aż po recykling szkła. W 2010 r. Rhenus uruchomił nowoczesne Centrum Zarządzania Dokumentami (Archiwum) w Ożarowie Mazowieckim, a dwa lata później jedno z najnowocześniejszych europejskich centrów logistycznych w Goleniowie w pełni poświęcone branży e-commerce. W roku 2012 rozbudował i zmodernizował także jednostkę w Poznaniu, obsługującą m.in. branżę wydawniczą. 

 

Z AGD po drodze

– Chcemy stworzyć platformę wymiany doświadczeń, która będzie ułatwiać działania całej branży oraz będzie dobrą przestrzenią dla dalszego jej rozwoju. To nowa jakość, polegająca na uwzględnieniu zmian pojawiających się z nowym pokoleniem konsumentów – powiedział Michael Müller, prezes zarządu, Müller Die lila Logistik AG, gospodarz I Forum Logistyki Producentów Artykułów Gospodarstwa Domowego „Z AGD po drodze”, które odbyło się w Piekarach Śląskich. 

 


Około 1 mld złotych kosztów produkcji pochłania logistyka (transport i magazynowanie). Daniele Summa z Whirlpool podkreślał: – Mamy różne metody transportu, ale nadal najważniejszym jest ten drogowy. Transport kolejowy byłby pożądaną formą ze względu na ekologię, ale uniemożliwia on realizację szybkich zamówień. Wtórował mu Paweł Markowski, członek zarządu, Zelmer Market: – Powstające nowe, dobre drogi oraz porty morskie w Polsce znacznie ułatwiają logistykę. A rocznie transportujemy 3 mln sztuk produktów. Niestety nadal problem stanowi rozbudowana biurokracja administracyjna i różnorodność interpretacyjna zapisów prawnych, praktykowana zwłaszcza przez Izbę Skarbową, która często nie potrafi ustalić wykładni w odniesieniu do eksportu na Wschód. 
O koniecznych i niekoniecznych zmianach relacji w trójkącie jakość–ilość–cena rozmawiali uczestnicy kolejnego panelu dyskusyjnego Forum: Magdalena Jończak z Deloitte, Lorenzo Fiorani, dyrektor generalny Indesit Company Poland oraz Paweł Trojanowski, dyrektor pionu logistyki BSH. Forum pozwoliło też na szerokie spojrzenie na rynek powierzchni magazynowo-przemysłowych pod kątem producentów z branży AGD, ich oczekiwań w zakresie kluczowych lokalizacji, dostępności siły roboczej oraz nowych rozwiązań. 
Jak wygląda zatem sprawa dalszego rozwoju tego sektora, także na płaszczyźnie instytucjonalnej współpracy i wsparcia dla producentów AGD? – Istnieje niechęć dla stref gospodarczych, na poziomie ministerialnym. Konstrukcje prawne są zawiłe, absurdalnie piętrzy się absurdy, co powoduje, że trzeba się spieszyć z inwestycjami na tych terenach, do których kierowane jest wsparcie unijne – powiedział Paweł Panczyj, dyrektor, Association of Business Service Leaders in Poland (ABSL).  
Duże zainteresowanie branży tegorocznym Forum i obecność przedstawicieli niemal wszystkich liczących się graczy rynku AGD w Polsce pokazały, że tego typu dyskusja jest potrzebna i powinna być kontynuowana. 

 

Z ITM do magazynu

Ponad szesnaście tysięcy osób odwiedziło tegoroczną edycję targów ITM Polska (Innowacje – Technologie – Maszyny) w Poznaniu. Impreza składała się z ośmiu salonów tematycznych. W targowej ofercie szukaliśmy interesujących produktów mogących znaleźć zastosowanie również w gospodarce magazynowej. 
Dalmec to firma, która sprzedała już kilkadziesiąt tysięcy różnego rodzaju manipulatorów. – Właściwie nie mamy typowych produktów, poszczególne egzemplarze różnią się od siebie, tak jak różnią się potrzeby ich użytkowników – mówi Jerzy Ziętkiewicz (Dalmec Polska). Cechą wspólną jest to, że manipulatory usprawniają procesy produkcyjne i magazynowe, zwiększając ich wydajność, a także rozwiązują problemy transportu bliskiego, np. w centrach logistycznych. Gama obejmuje urządzenia kolumnowe, podwieszone na stałe, jak również podwieszane, przejezdne (m.in. modele Partner, Mini-Partner, Maxi-Partner, Posifil, Speedyfil). 

 


Spore oszczędności czasu pracy, a także zminimalizowanie ryzyka uszkodzenia produktów można uzyskać dzięki zastosowaniu pojemników pokazywanych przez Log-Tech. Anna Pawlak (Log-Tech) podkreśla, że głównymi odbiorcami pojemników i palet metalowych są przedsiębiorstwa z sektora motoryzacyjnego, budowlanego oraz hutnictwa. 
Trudno dziś prowadzić działalność magazynową bez dbałości o środowisko. Proekologiczne normy są coraz surowsze. O tym, jak powinny wyglądać magazyny produktów niebezpiecznych (w tym takich, które grożą wybuchem), mówiono m.in. n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy