Dołącz do czytelników
Brak wyników

W branży 3_17

Baza wiedzy | 8 lipca 2021 | NR 3
0 46

Relacje inwestorskie

Obiekt produkcyjny o powierzchni ponad 30 tys. m2 dla niemieckiej firmy Reuss Seifert powstaje w Nowej Soli na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Reuss Seifert to jeden z głównych dostawców komponentów dla przemysłu budowlanego na rynku niemieckim. Inwestycja powstaje w wyniku relokacji i tym samym rozwinięcia działalności czterech fabryk i jednego magazynu w Niemczech, a także konsolidacji produkcji oraz składowania w Polsce. Powierzchnia produkcyjna z częścią magazynową zajmie ponad 28,7 tys. m2 i będzie podzielona na strefy odpowiadające wytwarzanym produktom z metalu, plastiku czy betonu. Obiekt powstaje w dwóch etapach – pierwszy zakończony zostanie w lipcu, zaś drugi na jesieni br. Reuss Seifert uruchomi proces wdrażania produkcji jeszcze w tym roku, a zakończy go w marcu 2018 r. Obiekt buduje Panattoni Europe. 


Dekofilm Polska przenosi produkcję do Panattoni Park Radzymin. Producent folii termokurczliwych i rozciągliwych do pakowania żywności wynajął 7350 m2 w powstającym kompleksie magazynowym. Produkcja i składowanie zarówno gotowych produktów, jak i komponentów realizowane będą na 6,8 tys. m2, zaś powierzchnia socjalno-biurowa zajmie 550 m2. Do nowej lokalizacji najemca przeprowadzi się w pierwszym kwartale 2018 r. z dotychczasowej siedziby na Tarchominie. Kontrakt podpisany został na 10 lat. 


Firma Nagel-Group podpisała umowę najmu na ponad 6 tys. m2 powierzchni magazynowej w powstającym centrum logistycznym Panattoni Park Poznań VIII w Komornikach. 


Panattoni Europe poinformowało o sprzedaży Panattoni Park Warszawa-Konotopa, zlokalizowanego w gminie Ożarów Mazowiecki, w okolicach Warszawy. Centrum logistyczne dedykowane wielu najemcom składa się z dwóch budynków o łącznej powierzchni blisko 50 tys. m2 i jest wynajęte w 100%. Po zakończonej transakcji sprzedaży Panattoni Europe pozostanie odpowiedzialny za zarządzanie parkiem. 


Multilogistyka zajmująca się kompleksową obsługą logistyczną, w tym co-packingiem, wynajęła 1300 m2 nowoczesnej powierzchni magazynowo-biurowej w SEGRO Business Park Warsaw, Ożarów. 
Chefs Culinar, hurtowy dostawca produktów dla gastronomii i branży hotelarskiej, wynajął powierzchnię magazynową w SEGRO Bussines Park Warsaw w Ożarowie. Ponad 2,3 tys. m2 nowoczesnej powierzchni będzie służyło jako miejsce przechowywania i dystrybucji artykułów mrożonych oraz schłodzonych, powstają także biura. 


Prologis poinformował o podpisaniu trzech umów najmu o łącznej powierzchni ponad 57 700 m2 w swoich śląskich parkach. 44,6 tys. m2 to przedłużenie umowy najmu z firmą DHL w Prologis Park Dąbrowa. Z firmą Polonia Logistyka, polską firmą logistyczną specjalizującą się w obsłudze klientów z branży motoryzacyjnej, podpisana została umowa najmu 9,3 tys. m2 powierzchni w Prologis Park Będzin II. 3,8 tys. m2 wynajęła w Prologis Park Chorzów firma Moto-Profil, importer i dystrybutor samochodowych części zamiennych i akcesoriów w Polsce. Łącznie z dotychczasową powierzchnią Moto Profil wynajmuje 36,8 tys. m2  na terenie parku. 


Prologis zakończył w Prologis Park Piotrków II budowę obiektu BTS dla firmy Agata. Budynek ma 42 170 m2 powierzchni. 


Żabka Polska, właściciel sieci sklepów Żabka oraz Freshmarket, podpisał z MLP Group umowę dotyczącą najmu 24,7 tys. m2 powierzchni w parku logistycznym MLP Gliwice w gminie Zbrosławice. Z tego blisko 23,8 tys. m2 przeznaczone będzie na cele magazynowe, w ramach których ok. 4 tys. m2 stanowić będą chłodnie i mroźnie. Pozostała powierzchnia wykorzystana będzie na potrzeby socjalno-biurowe. Zgodnie z ustaleniami obiekt zostanie udostępniony do użytku w listopadzie br. 
Stokrotka, stanowiąca część detaliczną Grupy Kapitałowej Emperia, podpisała umowę z MLP Group dotyczącą zwiększenia wynajmowanej nowoczesnej powierzchni w parku logistycznym MLP Lublin o dodatkowe 5700 m2. 
Z tego nieco ponad 100 m2 przeznaczone będzie na cele biurowe. W ramach zawartego porozumienia przygotowane zostaną także dodatkowe miejsca parkingowe dla TIR-ów oraz samochodów osobowych. Dostarczenie zamówionej powierzchni planowane jest na listopad br. Stokrotka jest klientem MLP Group od blisko dwóch lat. Do parku logistycznego MLP Lublin wprowadziła się pod koniec 2015 r. Obecnie korzysta z ok. 6 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej. Po przekazaniu dodatkowych obiektów powierzchnia wykorzystywana przez sieć handlową zwiększy się do łącznie ok. 11,9 tys. m2. 


MLP Group przekazało sieci MAKRO Polska gotowy obiekt magazynowy zlokalizowany na terenie parku logistycznego MLP Pruszków II. Jego powierzchnia wynosi 10,1 tys. m2. Magazyn w okolicy Pruszkowa został wybudowany dla sieci MAKRO Polska jako jeden z trzech nowych centrów dystrybucji obsługujących klientów z sektora gastronomicznego. MLP Group przygotowuje dla sieci MAKRO Polska jeszcze dwa obiekty magazynowe o łącznej powierzchni ok. 17,2 tys. m2. Pierwszy z nich powstaje na Górnym Śląsku w okolicy Czeladzi, a jego powierzchnia wyniesie 8,6 tys. m2. Drugi obiekt będzie zlokalizowany w pobliżu Wrocławia, a jego powierzchnia również wyniesie 8,6 tys. m2. Przekazanie gotowych magazynów planowane jest na pierwsze półrocze tego roku. 


Electrolux, producent i dystrybutor urządzeń gospodarstwa domowego, zwiększy o ok. 3,7 tys. m2 wynajmowaną powierzchnię magazynową w parku MLP Pruszków I należącym do MLP Group. Dodatkowa powierzchnia zostanie przekazana do końca 2017 r. W sumie Electrolux będzie korzystał łącznie z ponad 21 tys. m2. 


MLP Group przekazało firmie Auto Partner powierzchnię magazynową w parku MLP Pruszków II. Importer i dystrybutor części samochodowych wykorzysta ponad 7 tys. m2 na centrum dystrybucyjne. Spółka dystrybucyjna korzysta też już z dodatkowych 11,5 tys. m2 w parku logistycznym w Bieruniu. 


Biuro Inwestycji Kapitałowych zleciło firmie Awbud rozbudowę Śląskiego Centrum Logistycznego w Sosnowcu. Nowa hala magazynowa o powierzchni ok. 11,5 tys. m2 będzie gotowa do końca listopada br. Obiekt będzie dysponował powierzchniami przeznaczonymi pod wysokie składowanie oraz powierzchniami przeładunkowymi z dużą liczbą doków. W ramach rozbudowy planowane jest też przeznaczenie ok. 2,5 tys. m2 na cele cross-dockingu. 


Sieć handlowa JYSK zajmie 10 504 m2 powierzchni magazynowej w parku logistycznym P3 Piotrków w centralnej Polsce. JYSK wynajął powierzchnię wcześniej zajmowaną przez InPost, który pod koniec ubiegłego roku przeprowadził się do większego magazynu wybudowanego przez P3. JYSK w nowym obiekcie stworzy magazyn buforowy, do którego będzie sprowadzany i przechowywany w nim nawet przez kilka miesięcy towar, zanim zostanie przesłany do głównego magazynu dystrybucyjnego firmy i dopiero z niego do poszczególnych sklepów lub klientów. 


Quick Service Logistics przenosi się z obecnie zajmowanego magazynu w P3 Błonie do nowego budynku w ramach parku, w którym zajmie ponad 9000 m2, zwiększając całkowitą ilość wynajmowanej powierzchni w parku o 50 %. 


P3 oddał do użytku 10 tys. m2 powierzchni logistycznej dla firmy Clipper w parku logistycznym P3 Poznań. Powierzchnia magazynowa ulokowana w nowym budynku o wielkości 23 447 m2 jest pierwszym obiektem Clipper w Polsce. Clipper, firma świadcząca usługi logistyczne na terenie Europy, w nowym magazynie prowadzi głównie procesy logistyczne dla marki Westwing, która specjalizuje się w sprzedaży online produktów do wyposażenia wnętrz, mebli i akcesoriów dekoracyjnych.  


British American Tobacco Polska, będąca częścią międzynarodowej firmy tytoniowej  sprzedającej swoje produkty na ponad 200 rynkach całego świata, zajmie 10 tys. m2 w ramach nowego parku P3 Poznań w Gądkach. W ramach parku powstaje w sumie 31,9 tys. m2 powierzchni. 


Firma LBP Manufacturing Poland, należąca do globalnej grupy inwestycyjnej Pritzker Group i specjalizująca się w produkcji opakowań dla branży gastronomicznej, przedłużyła umowę najmu ponad 5 tys. m2 powierzchni magazynowej wraz z częścią biurową w kompleksie Logicor w Łodzi. 


Teekanne wprowadziło się do zakładu produkcyjnego zlokalizowanego w Parku Logistycznym Kraków Kokotów-Brzegi. BTS ma 6 tys. m2 i będzie stanowił główny zakład produkcyjny firmy w Polsce. Oprócz części produkcyjnej, w budynku znajdzie się również powierzchnia magazynowa i biurowa oraz zaplecze socjalne dla pracowników. 


Deweloper 7R Logistic poinformował o rozpoczęciu dwóch nowych projektów magazynowych – w Bielsku-Białej i Siemianowicach Śląskich. Pierwszy z projektów, Beskid-Park położony jest między Czechowicami-Dziedzicami i Bielsko-Białą. W skład Beskid-Parku wejdą dwa magazyny na wynajem o łącznej powierzchni ok. 29 tys. m2. Zakończenie budowy parku planowane jest na I kwartał 2018 r. Jednocześnie prowadzone są prace nad drugą z nowych inwestycji. Na działce położonej przy DK94 stanie nowoczesny magazyn na wynajem o powierzchni 21,5 tys. m2. Deweloper otrzymał już pozwolenie na budowę. 


7R Logistic zakończyło budowę Centrum Logistycznego Gdańsk–Kowale V o powierzchni 33 tys. m². To piąty z planowanych sześciu magazynów wchodzących w skład Parku Logistycznego Gdańsk-Kowale. Obecnie wśród jego najemców znajdują się m.in. przedstawiciele branży automotive oraz elektrycznej. W piątym z magazynów JV 7R i Hillwood firma BBK, importer i dystrybutor artykułów do wyposażenia wnętrz, właściciel m.in. takich marek, jak Home&You, aTab i Essex, zdecydowała się na powiększenie powierzchni i wynajął dodatkowo ponad 5000 m2. W czerwcu ruszyła także budowa ostatniego, szóstego magazynu w tym samym parku. Obiekt będzie miał 18 tys. m². Jego oddanie do użytku zaplanowane jest jeszcze na ten rok. Po zrealizowaniu tej inwestycji prace w gdańskim parku dobiegną końca, łączna powierzchnia wszystkich wybudowanych na jego terenie obiektów wyniesie ponad 140 tys. m².  


Goodman oddał do użytku drugi magazyn w Pomorskim Centrum Logistycznym (PCL), zwiększając jego powierzchnię do 88 tys. m². W drugim budynku PCL o łącznej powierzchni 36 700 m² do wynajęcia zostało 3500 m². Goodman przygotowuje się do wybudowania trzeciego magazynu w PCL. Uzyskano już wszystkie niezbędne pozwolenia na budowę magazynu o powierzchni 36 tys. m². 


Lidl Polska otworzył dziewiąte centrum dystrybucyjne w Gródkowie w gminie Psary. Jest to drugi magazyn Lidla na Śląsku.  Z nowego CD o powierzchni 45 tys. m² dystrybuowane będą produkty do ponad 50 sklepów Lidl na terenie Śląska i Małopolski. Dzięki zastosowaniu licznych, ekologicznych rozwiązań inwestycja ubiega się o prestiżowy certyfikat LEED – Green Building. 


W połowie czerwca odbyło się oficjalne otwarcie Waimea Cargo Terminal Rzeszów-Jasionka, nowoczesnego obiektu o łącznej powierzchni 6700 m². Multimodalny obiekt powstał na 2-hektarowej działce, na terenie przylegającym do Międzynarodowego Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Terminal cargo będzie funkcjonował w strukturze tego lotniska i zapewni bezpośredni dostęp do płyty lotniskowej. Najemcami powierzchni logistycznej są Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka oraz firma TS Logistics. 

 

Nowe palety od Georg Utz

Georg Utz wprowadził do oferty lekką paletę z tworzywa sztucznego UPAL-I w dwóch wymiarach: Euro (1200 × 800 mm) oraz ISO (1200 × 100 mm). 
Paleta w wersji podstawowej przeznaczona jest pod obciążenia statyczne do 6000 kg. Paletę można w dowolnym momencie dodatkowo wyposażyć w metalowe profile, zwiększając przez to jej nośność do 1250 kg. Dzięki temu znajdzie ona zastosowanie także pod duże obciążenia i na regałach wysokiego składowania. 

 


Paleta UPAL-I nadaje się do współpracy z systemami przenośników automatycznych. Została skonstruowana w taki sposób, aby przesuwała się całkowicie bezgłośnie na pasach taśmociągu i w prowadnicach przenośnika. Jej konstrukcja zapewnia długi cykl życia – nie ściera się, a przenośniki nie wymagają częstego czyszczenia. Występuje w dwóch opcjach: z powierzchnią gładką lub ze specjalnym rantem, który nie redukuje powierzchni ładunkowej. Istnieje również możliwość opcjonalnego zastosowania korków antypoślizgowych na górnej lub/i dolnej powierzchni tej palety. Paleta występuje w standardzie ciemnoszarym, jednak istnieje możliwość wyprodukowania jej w innym kolorze i dopasowania do standardów magazynowych klienta.  

 

Regał Shuttle XP – od śrubki do europalety

Firma Kardex wskazuje, że w odróżnieniu od standardowych regałów stacjonarnych w regale automatycznym można przechowywać w zasadzie wszystko – od pojedynczej śrubki po europaletę. Jedynym ograniczeniem jest wielkość okna dostępowego. Wysokość urządzenia może być zmieniana nawet po instalacji. Taką możliwość daje proponowany przez firmę regał Shuttle XP – umożliwia przechowywanie towarów o wadze do 1 t i długości do 4 m na jednej półce. Składowane artykuły są mierzone i ważone w oknie dostępowym, a następnie odkładane wraz z półką na najbardziej optymalne miejsce wewnątrz regału. Odległości pomiędzy półkami są minimalne – klient nie składuje powietrza, tak jak ma to często miejsce w przypadku zwykłych regałów magazynowych. 
Zdaniem producenta, nie jest też prawdziwe stwierdzenie, że automatyczne regały są przeznaczone jedynie do artykułów wolno lub średnio rotujących. Szybkość pobierania zależy w dużej mierze od ustawień systemu dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Istotne jest, czy stosowane są technologie głosowe lub urządzenia peryferyjne (czytniki kodów kreskowych, skanery RFID). Jeśli klient chce jeszcze bardziej przyspieszyć proces kompletacji, może zastosować tzw. batch picking. Właśnie dlatego wiele sklepów internetowych decyduje się na kupno automatycznych regałów windowych Shuttle XP lub regałów karuzelowych do swoich centrów dystrybucyjnych.  

 

 

Modułowy regał automatyczny od ISL

Firma ISL Innowacyjne Systemy Logistyczne prezentuje modułowy regał automatyczny Rotomat High Speed Picking (HSP) z obsługą wózków kompletacyjnych i pick-to-light dla e-commerce. Rotomat HSP to rozwiązanie umożliwiające bardzo szybką kompletację towarów, skierowane do wielu branż, m.in. elektronicznej, kosmetycznej, farmaceutycznej, optycznej, biurowej, a przede wszystkim e-commerce – tam, gdzie niezbędne jest utrzymywanie dużych ilości różnorodnego asortymentu i wydawania na poziomie pojedynczych sztuk.

 


Modułowy system „ready to use” jest bardzo łatwy we wdrożeniu i rozbudowie. Pozwala osiągnąć dwie ważne korzyści: oszczędzić powierzchnię do 80% w porównaniu z tradycyjnymi regałami oraz uzyskać bardzo szybką kompletację dzięki integracji informatycznej oraz rozwiązaniu „pick-to-light”. System informuje operatora o nazwie produktu, lokalizacji, ilości do pobrania, miejscach odłożenia do pojemników lub bezpośrednio do wózka kompletacyjnego. 
Rotomat HSP posiada system kontroli dostępu, opcję przechodzenia przez kilka kondygnacji budynku, śledzenie i pomiar efektywności operatora, zmniejsza więc zapotrzebowanie na liczbę osób do obsługi, zachowując wysoką ergonomię pracy.  

Więcej informacji: www.isl.pl

 

Nowe wózki podnośnikowe Hyster® 

Hyster wprowadził na rynek trzy nowe modele paletowych wózków podnośnikowych z funkcją podnoszenia wstępnego – S1.2IL, S1.4IL i S1.6IL – do układania ładunków na niskich i średnich wysokościach. Nowe wózki podnośnikowe do obsługi pieszej mają duży prześwit, który czyni je idealnie przystosowanymi do najtrudniejszych i najbardziej wymagających zastosowań. Mogą osiągać wysokość ponad 6 m, jak ma to miejsce w przypadku modelu o największym udźwigu – S1.6IL.
Dla zapewnienia maksymalnej wydajności wózki podnośnikowe można wykorzystywać również do obsługi podwójnych palet, zarówno podczas załadunku i rozładunku ciężarówek, jak i transportu lub układania ładunków w magazynie. 

 


Każdy paletowy wózek podnośnikowy charakteryzuje się mocnym przyspieszeniem oraz prędkością jazdy do 6 km/h, co pozwala zwiększyć ich wydajność produkcyjną na krótkich i średnich dystansach, nawet w trudnych warunkach magazynowania. Ponadto płynne zmiany kierunków jazdy dodatkowo pomagają zwiększyć prędkość wykonania cyklu.
Nowe modele S1.2IL, S1.4IL i S1.6IL cechują jedne z najniższych wartości zużycia energii w tej klasie, udowodniona niezawodność i trwałość oraz niskie koszty eksploatacji.  

 

DACHSER Chem-Logistics

DACHSER rozszerzył zakres działalności w Polsce o obsługę logistyczną branży chemicznej. Nowo powstały krajowy zespół, prowadzony przez Ewelinę Staszewską, będzie świadczył usługi w ramach DACHSER Chem-Logistics, którego celem jest zapewnianie najwyższych standardów ochrony i bezpieczeństwa podczas transportu oraz magazynowania towarów niebezpiecznych. Grupa DACHSER realizuje bowiem rocznie 3,5 mln dostaw towarów niebezpiecznych, a nad ich prawidłowym przebiegiem czuwa 181 ekspertów z międzynarodowym certyfikatem ADR.
– W ramach systemu oceny bezpieczeństwa i jakości (SQAS) stosujemy efektywną i przejrzystą procedurę ochrony przewożonych towarów, która znacznie wykracza poza obowiązujące wymogi prawne. Nasi pracownicy biurowi, załoga magazynowa, kierowcy ciężarówek oraz regionalni doradcy ds. towarów niebezpiecznych są przeszkoleni w zakresie postępowania ze wszystkimi rodzajami towarów, zgodnego z wymogami branży chemicznej oraz przepisami prawa – mówi Ewelina Staszewska, business development manager DACHSER Chem-Logistics w Polsce.
Wśród stosowanych przez operatora środków bezpieczeństwa, zarówno w magazynach, jak i podczas transportu, można wyróżnić m.in. integrację zewnętrznych baz danych oraz programów zarządzania towarami niebezpiecznymi, śledzenie załadunków kontenerów i regularne kontrole pojazdów, komputerowe wspomaganie kontroli ograniczeń w zakresie pojemności oraz zakazy dotyczące magazynowania mieszanego. Pracownicy operatora dbają także o prawidłowe zabezpieczenie ładunku oraz właściwe utrzymanie stanu miejsc składowania materiałów niebezpiecznych.  

 

Skład podatkowy u operatora logistycznego

ROHLIG SUUS Logistics uruchomił nową usługę składu podatkowego operatora logistycznego, która umożliwia magazynowanie i przeładowywanie towarów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, takich jak alkohol, papierosy, oleje smarowe. Zaletą składu podatkowego jest możliwość przechowywania towaru akcyzowego krajowego lub unijnego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez dowolny czas, a jedyne ograniczenie stanowi termin jego przydatności do użycia. Usługa pozwala także na nakładanie w składzie podatkowym znaków akcyzy (banderol) towarów przywożonych z innych państw Unii Europejskiej, bez konieczności ich umieszczania poza granicami kraju. Umożliwia również odroczenie zapłaty podatku akcyzowego do momentu wyprowadzenia towaru ze składu, co może mieć szczególne znaczenie dla firm utrzymujących stałe zasoby magazynowe oraz dbających o przepływy finansowe, wynikające z obowiązku zapłaty podatku akcyzowego.
– Jesteśmy jednym z niewielu operatorów na polskim rynku oferujących tego typu usługę, która umożliwia eliminację marży pośredników oraz upraszcza procedury logistyczne. Ponadto wsparcie profesjonalnego operatora logistycznego daje szansę dokonywania zakupów towarów bezpośrednio u producentów – podkreśla Anna Galas, dyrektor ds. logistyki kontraktowej w ROHLIG SUUS Logistics.
Miejsce prowadzenia składu podatkowego reguluje zezwolenie wydane przez organy podatkowe, które określa także grupę wyrobów akcyzowych, będących przedmiotem działalności składu. Ponadto funkcjonowanie składu podatkowego podlega kontroli organów podatkowych. Wprowadzenie do portfolio usługi tego typu wymagało od ROHLIG SUUS Logistics również spełnienia dodatkowych warunków i formalności, które wynikają m.in. z przepisów o podatku akcyzowym.  

 

Bolsius Polska w nowym magazynie

Grupa Raben w maju oficjalnie otworzyła nową inwestycję w Gądkach – magazyn wysokiego składu, o powierzchni 20 500 m², dostosowany do przechowywania 34 000 palet, z wydzieloną powierzchnią 400 m² do obsługi usług dodatkowych VAS oraz 570 m² przeznaczonych na biura.
– Nowa inwestycja jest efektem rozszerzenia współpracy z jednym z naszych kluczowych klientów, firmą Bolsius Polska i wyjściem naprzeciw nowym oczekiwaniom. Dzięki niej dotychczasowa powierzchnia magazynowa Grupy Raben w Gądkach zwiększy się o ponad 20% – wyjaśnia Wojciech Szafran, dyrektor regionu w Raben Logistics Polska.
– Zwiększona pojemność nowego magazynu w Gądkach jest kluczem do optymalizacji łańcucha dostaw Bolsius i zbliżania nas do naszych klientów. Ważne europejskie rynki, w tym Austria i Niemcy, są obsługiwane z magazynu w Gądkach – mówi Bas Kersten, menedżer ds. dostaw Bolsius.

 

Doskonały czas na wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami

Jak sprawić, by Real Madryt, AC Milan, Dynamo Kijów, Hertha Berlin i Lech Poznań wspólnie zagrały o Mistrzostwo Łańcucha Dostaw? Znamy rozwiązanie od podszewki – była nim organizacja tegorocznych warsztatów LogDays w Hotelu Remes w Opalenicy.

Drużyny złożone z wytrawnych graczy w liczbie przekraczającej 120 osób walczyły 24-25 maja br. o zdobycie jak największej dawki wiedzy logistycznej. Na rekrutacyjnym polu manewru, szukając środka ciężkości logistyki e-commerce, wskakując na karuzelę danych i poddając się automatyzacjom małym i dużym… Szósta edycja LogDays to aż 28 przeprowadzonych warsztatów.
– Świetne połączenie tematów składających się w całość. Praktyczne przykłady z rozwiązaniami, które zostały wypracowane przez firmy, a nie ściągnięte z książek. Doskonały czas na wymianę doświadczeń pomiędzy praktykami. Doświadczenia innych firm, które pokazują inne podejście do tych samych problemów. Mobilność dostosowana do kaprysów pogody na wysokim poziomie – tak warsztaty LogDays podsumowuje Sławomir Rykała, kierownik magazynów Profim.
– Na warsztatach LogDays byliśmy po raz pierwszy i przyznaję, że do Opalenicy jechaliśmy zarówno z pewną dozą ciekawości, jak i niepewności. Organizacja była na najwyższym poziomie. Tematyka poszczególnych warsztatów była różnorodna i dla każdego na pewno znalazło się coś interesującego. Poziom samych warsztatów był bardzo wysoki – ocenia Damian Szampera, członek zarządu Paul Schockemöhle Logistics Polska.

Na rekrutacyjnym polu manewru


– W tym roku wspólnie z Agnieszką Czarnecką miałyśmy okazję po raz pierwszy uczestniczyć w Ogólnopolskich Warsztatach Szefów Logistyki LogDays. Udział w wydarzeniu był dla nas bardzo ciekawym i inspirującym doświadczeniem. Podczas naszego warsztatu pt. „Rekrutacja ze strachem w oczach – wyzwania rekrutacyjne szefów logistyki w dobie braków kadrowych i zmian struktury demograficznej” starałyśmy się wspólnie z uczestnikami znaleźć odpowiedź na pytanie, na co zwrócić uwagę w trakcie procesu rekrutacyjnego, aby przyciągnąć i zatrzymać na dłużej najlepszych pracowników w działach logistyki. Rekrutacja i wzmacnianie efektywności projektów z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi to obszary, w których obie specjalizujemy się od kilku lat. Obecnie poszerzamy naszą wiedzę ekspercką w Hays – ja jako konsultant ds. rekrutacji w obszarze Supply Chain & Procurement, natomiast Agnieszka Czarnecka jako HR consulting manager. Podczas warsztatów starałyśmy się przekazać naszą wiedzę zdobytą w trakcie współpracy z klientami i kandydatami z branży logistycznej, podzielić się praktycznymi wskazówkami, ale również zainspirować uczestników do wymiany doświadczeń i wypracowania najlepszych rozwiązań. Udało nam się m.in. porozmawiać o potrzebach poszczególnych pokoleń na rynku pracy i sformułować listę pytań, które pozwalają trafnie zweryfikować kompetencje oraz postawy kandydatów. Zainteresowanie warsztatem i zaangażowanie uczestników w dyskusję utwierdziły nas w przekonaniu, jak ważny jest ten temat dla branży logistycznej. Mamy więc ogromną nadzieję spotkać się z Państwem za rok – mówi trenerka LogDays 2017.

 

Autorskie rozwiązanie zastosowane u jednego z klientów zaprezentowała Agnieszka Jóźwiak i Seastian Reczek z Hellmann Worldwide Logistics

 

O tym, jak wykorzystać narzędzia geolokalizacyjne przy wyborze miejsca na nowy magazyn opowiedział Paweł Manowiecki z Qlik

 

WMS i mniej kosztowna automatyka dla e-commerce to zagadnienia zaprezentowane przez Mariusza Puto z Mantis Polska


W bloku tematów „Rekrutacyjne pole manewru” warsztaty poprowadziły wspólnie Valeria Jelenskaja, menedżer ds. relacji z klientem międzynarodowym Sas Concierge, i Magda Karwowska, kierowniczka Działu Legalizacji Pobytu SAS Logistic. Trenerki przekazały uczestnikom wskazówki, jak uniknąć ewentualnych pułapek i nie narazić się na karę za zatrudnianie w firmie obcokrajowców, jeśli nie spełni się określonych wymogów. Duet specjalistów ds. logistyki Stowarzyszenia WIOSNA – Paulina Ferko i Mateusz Idzi – wspólnie z uczestnikami szukali odpowiedzi na pytania: jak motywować pracowników, kiedy nie możemy dać im podwyżki? Co motywuje do pracy młodych ludzi? Jak budować zaangażowanie, stawiając wysokie wymagania? Dopełnieniem bloku były dwugodzinne warsztaty rozszerzone Ewy Wilmanowicz dotyczące procesu tworzenia marki działu logistycznego.

 

Wojciech Tłuścik z Thule analizował „za i przeciw” EDI

 

Jak udowodnić, że inwestycja ma sens? Tą wiedzą dzielił się Łukasz Musialski z Logisys

 

Robert Krysiak ze Smart Project pokazał, ile można stracić, niewłaściwie podchodząc do zakupów palet

 

Rozszerzona dawka wiedzy


Warsztaty rozszerzone to tegoroczna nowość LogDays. W tej formie warsztat poprowadził także Łukasz Musialski, starszy doradca logistyczny Logisys, który uczył zebranych logistyków, jak udowodnić, że inwestycja ma sens, oraz czym różni się język logistyki od języka zarządu, języka właścicieli czy języka sprzedaży, a także w jaki sposób budować kalkulację opłacalności, by dobrze oszacować budżet i zaoszczędzić czas.

 

Jak oszczędzić czas, pieniądze i nerwy w projekcie automatyzacji wie Łukasz Chmaj i uczestnicy jego warsztatu

 

Jak firma wycisza szum informacyjny w danych przedstawił Marcin Fic z Flex


Dr inż. Michał Grabia w trakcie warsztatu wspólnie z uczestnikami realizował projekt wdrożeniowy, przeanalizował procesy występujące w firmie AS IS, dobierał technologię oraz poszukiwał korzyści dla przedsiębiorstwa w wyniku realizacji pilotażowej oraz pełnego projektu wdrożeniowego, by finalnie dać uczestnikom zdolność do odpowiedzi na pytanie, czy IoT w rzeczywistości ich firmy się opłaca?
Ostatni z warsztatów rozszerzonych (jak omnichannel wpływa na pracę logistyka? Jakie dane są dostępne od ręki, a jakie można w prosty sposób uzyskać od klientów? Czy dane, które zbieramy, są dla nas istotne i czy faktycznie można na nich zarobić?) poprowadzili wspólnie Michał Pajadak, prezes zarządu Appgration, i Marcin Mazur, dyrektor zarządzający w BiViSee.

W gąszczu danych


Wraz ze wzrostem ilości danych zbieranych przez systemy i urządzenia w firmach kluczem do skutecznej analizy staje się dopasowanie jej do procesu, przystępność i wyciszenie szumu informacyjnego. Jak to robi firma Flex? Trenerem LogDays, który o tym opowiedział, był Marcin Fic, wiceprezes Supply Chain Solutions Flex.
O wyciszaniu szumu informacyjnego mówił również Wojciech Tłuścik, kierownik Centrum Dystrybucyjnego Thule. Z jego warsztatu uczestnicy dowiedzieli się, jak optymalizować ilość informacji przesyłanych między systemami i jak wybrać to, co jest niezbędne, aby nie obciążać systemów. Przeanalizowane zostały także założenia standardu EDI, jego „za i przeciw” w oparciu o studium przypadku i statystyki.
– Przepływy towarowe, zapasy, koszty magazynowania, transportu, przejechane kilometry, dostępne powierzchnie magazynowe i wiele, wiele innych… – łańcuch dostaw to miliony liczb, danych, w formie tabel, zestawień, wykresów... To również różnorodność systemów informatycznych – twierdzi Marta Cudziło, główny specjalista ds. logistyki Instytutu Logistyki i Magazynowania. Jak ewidencjonować dane, by pozwalały analizować i oceniać bieżący stan logistyki w rozbudowanych łańcuchach dostaw? Jak analizować dane, by wyciągać trafne wnioski i wskazywać drogę do usprawnień oraz kierunki optymalizacji procesów i kosztów logistycznych? – na te pytania odpowiadała podczas swojego warsztatu.
Dominik Tylczyński, dyrektor działu konsultingu SAP w Inteco Business Solution (grupa Amica), na praktycznych przykładach prezentował sprawdzone strategie zarządzania przez wyjątki, raporty analityczne i operacyjne dostępne w SAP ERP oraz rozwiązania sprawdzone w innych przedsiębiorstwach.
– Podczas tegorocznej edycji warsztatów LogDays firma Mantis Polska, producent oprogramowania WMS, zorganizowała warsztat poświęcony procesom magazynowym typowym dla e-commerce. Uczestnicy mogli zapoznać się z potencjalnymi możliwościami organizacyjnymi i technicznymi, w tym także zastosowaniem stosunkowo mało kosztownych rozwiązań automatycznych. W trakcie warsztatów każda z osób otrzymała indywidualne materiały i mogła samodzielnie zasymulować różne scenariusze procesów oraz na tej podstawie zaproponować najbardziej optymalny model. Dzięki bardzo dobrej organizacji eventu przez Forum Media Polska udało się w pełni wykonać wszystkie zadania oraz zakończyć warsztat podsumowaniem, wykorzystując czas co do ostatniej minuty, jak to w logistyce... Chciałbym podziękować wszystkim uczestnikom za aktywny udział w warsztatach, a organizatorom za stworzenie sympatycznej atmosfery – mówi Mariusz Puto, general manager Mantis Polska.
Jak wybrać miejsce na nowy węzeł sieci logistycznej z wykorzystaniem danych geoprzestrzennych? To możliwe z funkcjami GeoAnalytics narzędzia Qlik Sense, które zaprezentował Paweł Manowiecki, senior solution architect Qlik.

 

W parku technologicznym LogDays swoje rozwiązania prezentowały firmy ATS-Tanner i GIAP


Na co trzeba zwrócić szczególną uwagę, decydując się na automatyzację? Jak z perspektywy inwestora uniknąć typowych błędów i oszczędzić masę czasu, pieniędzy i nerwów, by w efekcie z dumą opowiedzieć o swoim projekcie? O tym z uczestnikami warsztatu dyskutował Łukasz Chmaj, audytor i niezależny konsultant procesów logistycznych i automatyzacji magazynowej.
Hubert Walczak, kierownik Centrum Dystrybucji Arvato SCM Solutions, podczas warsztatu opowiedział, dlaczego przy wprowadzaniu innowacji w firmach pojawiają się przeszkody oraz jak sobie z nimi radzić.
Jak podejść do zaplanowana projektów innowacyjnych i jak je sfinansować? To było zadanie kolejnego duetu trenerów – Piotra Gadzinowskiego i Marty Kolimagi z Crido Taxand. Na przykładach wyjaśniali kluczowe kryteria oceny wniosków o dofinansowanie i doradzali, jak się do nich ustosunkować w projekcie. Efektem końcowym było stworzenie ramowego budżetu projektu spełniającego wymogi konkursowe. Tłem dla wszystkich działań były informacje o aktualnych możliwościach wsparcia projektów logistycznych z funduszy UE.

 

LogDays to zarówno rozgrywki intelektualne, jak również sporo zabawy integrującej uczestników – konkurs z nagrodami zorganizowała firma Raben, a o atrakcje wieczorne zadbało P3 Logistic Parks

 

 

Kiedy niemożliwe staje się możliwe


– Dynamiczne zmiany zachodzące w branży TSL powodują, że szukamy możliwości skonfrontowania własnych doświadczeń i rozwiązań z rozwiązaniami funkcjonującymi i dostępnymi na rynku. Warsztaty LogDays w Opalenicy to miejsce, gdzie spotkali się praktycy i ludzie związani z branżą logistyczną. Optymalizacja procesów, szukanie oszczędności z zachowaniem parametrów jakościowych, wykorzystanie dostępnych narzędzi i metod celem zdobycia i zatrzymania najlepszych pracowników to tematy, które zachęciły naszą firmę do udziału w konferencji LogDays w charakterze partnera strategicznego spotkania. Pracownicy Hellmann Worldwide Logistics Polska – Sebastian Reczek i Agniaszka Jóźwiak – w czasie prezentacji pt. „Kiedy niemożliwe staje się możliwe?” podzielili się z uczestnikami konferencji autorskim rozwiązaniem, które zostało zastosowane we współpracy z jednym z naszych klientów celem osiągnięcia jakości w usługach magazynowych na poziomie 99,9 ppm – mówi Beata Mańkowska, customers & marketing director Hellmann Worldwide  Logistics  Polska.
Podczas Logdays udało znaleźć się jeszcze jedno miejsce na oszczędności w logistyce. I nie była to zaawansowana automatyka czy systemy informatyczne, a… zakupy palet. Robert Krysiak, kierownik projektów i analityk biznesowy SMART Project, poprowadził warsztat dotyczący efektywnego zarządzania gospodarką paletową w przedsiębiorstwie i oszczędności, które kryją się w zakupach pozornie tanich palet.
– Ciekawym trendem tegorocznych warsztatów LogDays było zwrócenie uwagi w proponowanych wykładach na otaczającą nas automatyzację i zaawansowane techniki IT.  Wykłady dotyczyły również czynnika, który w ostatnim czasie jest bardzo cenny, czyli zasobów ludzkich. Na wykładach na temat HR można było się dowiedzieć m.in. na temat nowo panujących trendów i wyzwań w trakcie rekrutacji, co jest szczególnie istotne dla rozwoju biznesu logistycznego. Podczas drugiej sekcji wykładów jednym z tematów była charakterystyka generacji pracowników na rynku pracy. Podczas warsztatów dowiedzieliśmy się, co motywuje poszczególne pokolenia (X, Y, Z), a co powoduje odrzucenie jakiejkolwiek możliwości współpracy. Te wszystkie tematy udowadniają, że LogDays jest na bieżąco z rynkiem zarówno logistycznym, jak i magazynowym, bo większość osób zarządzających stawia na tematy automatyzacji, Przemysłu 4.0 czy czynnika ludzkiego jako jedne z najważniejszych zadań w rozwoju przedsiębiorstwa – stwierdza Piotr Bzowski, leasing & development director P3 Logistic Parks.

 

Ponad 120 uczestników czerpało wiedzę logistyczną na tegorocznych warsztatach LogDays

 

W parku technologicznym


Warsztaty LogDays były pierwszym wydarzeniem w branży logistycznej w Polsce, na którym zaprezentowano skaner do skaningu 3D wnętrz budynków. – GIAP, jako wyłączny dystrybutor rozwiązań niemieckiej firmy NavVis, był partnerem technologicznym wydarzenia. Każdy z uczestników miał możliwość obejrzeć skaner i zapoznać się z procesem skanowania przy użyciu robota M3. 
Podczas warsztatów pracownicy GIAP prezentowali wyniku skaningu magazynu firmy ID Logistics w Mszczonowie. Dzięki zeskanowania 45 000 m² (skaning zajął jedynie 15 godzin) ID Logistics stworzył trójwymiarowy model magazynu, pozyskał zdjęcia sferyczne wykonane co metr. Pozwoliło to na inwentaryzację przestrzeni, a dzięki oprogramowaniu dostępnemu z poziomu przeglądarki internetowej pracownicy mają obecnie możliwość m.in. wyznaczania tras dojazdu do dowolnego miejsca, pomiarów z dokładnością do jednego centymetra wysokości hali lub długości przewodów. Oprogramowanie daje także duże możliwości związane z zarządzaniem obiektem. Umożliwia tworzenie punktów POI, którym przypisany może być obraz z kamer monitoringu, instrukcje obsługi urządzeń, terminy ważności gaśnicy lub dowolny dokument PDF, JPG itp. – informuje Sławomir Hemerling-Kowalczyk, prezes zarządu Gospodarczego Instytutu Analiz Przestrzennych.
Swoimi wrażeniami i efektami prezentacji na LogDays dzieli się Piotr Gierałtowski, sales manager Forankra POL: – Warsztaty LogDays są doskonałym miejscem do poszukiwania nowych k...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy