Dołącz do czytelników
Brak wyników

Widlak podkuty

Baza wiedzy | 7 czerwca 2021 | NR 1
0 41

Ogumienie ma bardzo duże znaczenie dla ekonomicznej eksploatacji danego wózka widłowego. Dobrze dobrane i należycie wykorzystywane może pomóc użytkownikom wózków znacznie ograniczyć wydatki eksploatacyjne. 

Producenci ogumienia do wózków widłowych są niemal równie aktywni jak ci, którzy przygotowują produkty do samochodów. Nowości nie brakuje. Są także firmy zajmujące się nie produkcją opon, ale „doskonaleniem” tych, które wyprodukował już ktoś inny. 

Stabil od Michelina


Znana głównie z motoryzacji marka Michelin ma również w swej gamie opony do widlaków. To m.in. unikatowe pod względem technologicznym, bezdętkowe opony radialne Stabil’X XZM. Zwraca uwagę wyjątkowo głęboki bieżnik, który dobrano w taki sposób, aby przy długiej żywotności gwarantował stosunkowo niskie koszty bieżącej eksploatacji. Promieniowa, radialna budowa ma w jak najlepszy sposób chronić ładunek, ale także najważniejsze elementy wózka. Masywność konstrukcji, szczególnie ścian bocznych opony, ma zminimalizować wrażliwość na uszkodzenia w przypadku najechania np. na ostry przedmiot. Opona zachowuje przy tym wszystkie cechy związane z antystatycznością. Może być zatem używana w miejscach, gdzie istnieje ryzyko zapłonu lub wybuchu (magazyny produktów chemicznych itp.). Oprócz tego Michelin oferuje tzw. pierścień szczelny (TBS), który pozwala na montowanie opon bezdętkowych na felgach wymagających montażu z dętką. 

 

 

Praktyczne „wynalazki”


Bywa, że wózki pracują w warunkach, w których ryzyko poślizgów jest wyjątkowo znaczące. Niegdyś dość powszechnie stosowano w takich sytuacjach specjalne łańcuchy. Teraz pojawiły się nowe technologie, np. kolcowania opon. Proponuje ją np. AsterLift. W istocie usługę wymyślili sami klienci, użytkownicy wózków skarżący się na pracę w warunkach zimowych, a konkretnie na pękające już po kilku dniach łańcuchy przeciwpoślizgowe. Rezultatem bywa to, iż pęknięte łańcuchy wkręcają się w elementy widlaka i je uszkadzają. Kolce, jak przekonuje usługodawca, są bezpieczne i skuteczne. Coraz więcej użytkowników decyduje się również na nacinanie protektora opon. Taki zabieg wykonywany jest na oponach superelastycznych, praktycznie pozbawionych wyraźnej rzeźby bieżnika. Protektor nacinany jest w warstwie odpornej na ścieranie. Usługa jest szczególnie popularna w okresie jesiennym — w ramach przygotowań do zimy. Specjaliści przekonują, że nacinane opony muszą posiadać widoczny protektor, o czym mówią zresztą stosowne przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy. 

 

Optymalny dobór opon może skutkować np. znaczącą obniżką bieżących kosztów eksploatacyjnych 

 

Niebrudząca z ulepszeniami


Firma Solideal, począwszy do grudnia ub.r. rozpoczęła wprowadzanie do sprzedaży pneumatycznych opon niebrudzących w zupełnie nowej wersji. Jest to ogumienie z szarym bieżnikiem oraz ze ścianami z mieszanki czarnej. Dzięki temu udało się wytworzyć produkt eliminujący częste brunatne (brązowe) przebarwienia boków opon, które pojawiały się w trakcie dłuższej eksploatacji bądź magazynowania. 
W celu oddzielenia, wyrównania miejsca łączenia, przygotowano nową farbę utwardzaną na gorąco. Wykonanie, forma oraz funkcje nowych opon są identyczne jak w wersji tradycyjnej, wyjątkiem jest zwiększenie elastyczności ściany bocznej opony i wspomniana już eliminacja przebarwień w trakcie eksploatacji. W ten sam sposób będą produkowane również opony niebrudzące SKS. 

 

Od tego należy zacząć

Producent każdej opony określa optymalne ciśnienie w stosunku do obciążenia. Jeśli ta charakterystyka zostanie zakłócona, opona może uzyskiwać parametry inne niż zakładano. Dzieje się tak np. podczas jazdy po zbyt dużych nierównościach, przy przeciążaniu wózka, podczas pokonywania zakrętów na zbyt dużej prędkości. Nie można zapominać, że rodzaj ogumienia, jakie należy stosować w konkretnym przypadku, wynika z miejsca, w którym zostanie wykorzystana dana maszyna, jakie będą warunki jej pracy. Zanim przygotujemy ogumienie, musimy sobie odpowiedzieć m.in. na pytanie, na jakim podłożu wykonywać będzie swe zadania dany wózek, jak ciężkie towary będzie transportował, jakie trasy będzie pokonywał? Jeśli wybierzemy źle, może to skutkować ponadnormatywnym zużyciem ogumienia (skracanie czasu eksploatacji), mogą pojawić się problemy trakcyjne (np. złe połączenie z powierzchnią podłoża albo ślizganie się opony), wystąpi brak amortyzacji (ponadstandardowe zużycie elementów zawieszenia, zmniejszenie wydajności), pogorszenie stabilności ładunku (ryzyko wypadku). 

 


Zrób to sam


Interesującym pomysłem jest opona superelastyczna Continental SC 20, wykonana w technologii CSEasy. Nowatorskie rozwiązanie zakłada możliwość samodzielnego montażu i demontażu opony przez użytkownika (bez po...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy