WMS i zasady zwrotów

MOBILNY MAGAZYNIER

Zjawisko zwrotów w branży logistycznej jest czymś zupełnie naturalnym, a jego skala będzie intensywnie się zwiększać. Jego przyczyną są m.in. nowe zasady dotyczące zwrotów w handlu na odległość. Kolejną grupę stanowią zwroty będące konsekwencją błędu pracownika. Ale to oczywiście nie wyczerpuje listy. Na szczęście można temu zaradzić. Precyzyjne procedury postępowania, odpowiednie przygotowanie pracowników magazynowych i dobrze dobrany WMS eliminują ich liczbę. 

Należy zwrócić uwagę, że bardzo wysokie przyrosty wolumenów w branży e-commerce są przyczyną zdecydowanych wzrostów także w sektorze logistycznym, a co za tym idzie – większej liczby zwrotów – zauważa Grzegorz Ogorzałek, analityk, architekt oprogramowania, IBCS Poland.
W przypadku zwrotów będących konsekwencją błędu pracownika niebezpieczeństwa mogą pojawić się na każdym etapie procesu, np. już w momencie przyjęcia towaru na magazyn. Jeśli wszystkie parametry logistyczne potrzebne do jednoznacznej identyfikacji towaru nie zostaną poprawnie wprowadzone na etapie przyjęcia, to istnieje spore ryzyko pomyłki w trakcie kompletacji. Ryzyko to rośnie wraz ze wzrostem liczby indeksów obsługiwanych przez magazyn, szczególnie jeśli istnieje duża grupa towarów o podobnych parametrach czy wyglądzie. 
– Dobrze wdrożony WMS pozwala bardzo mocno ograniczyć ryzyko błędów z tego tytułu, ale tylko w sytuacji, kiedy oprogramowanie ,,wymusza” przyjęcie towaru w pełni zgodne z procedurą i pracownik nie ma możliwości ominięcia żadnego z jej etapów. Nie bez znaczenia jest też doświadczenie pracownika, który potrafi wyłapać pomyłki, niemniej jednak jedną z ról WMS-a jest właśnie taka automatyzacja procesów, która pozwala na stosunkowo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy