Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wymagająca dłużyca

Baza wiedzy | 15 czerwca 2021 | NR 3
0 43

W przypadku towarów o ponadstandardowej długości sporym problemem mogą być nie tylko ograniczone wymiary samego obiektu magazynowego, ale także brak odpowiednich środków technicznych umożliwiających ich optymalną rotację. Teoretycznie można sobie wyobrazić, że np. 10-metrowe bele drewna przechowujemy na „zwykłych” regałach, a z miejsca na miejsce przenosimy je „normalnymi” wózkami transportowymi, jednak trudno liczyć w takim przypadku na wysoką efektywność i zagwarantować odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Materiały i produkty ponadwymiarowe, np. dłużyca, wymagają szczególnego traktowania, zarówno w magazynowaniu, jak i transporcie. Potrzebne są do tego odpowiednie regały, a także specjalistyczne urządzenia obsługowe. 
Wybór regałów zależy właśnie od rodzaju składowanych towarów i sposobu składowania.
 – Najczęstszym rozwiązaniem stosowanym w przypadku składowania dłużycy, wielkogabarytowych elementów konstrukcyjnych: rur, prętów, profili (np. w magazynach materiałów budowlanych), są regały wysięgnikowe – mówi Przemysław Uklejewski (Ohra Polska). Bazują na stalowych słupach nośnych, na których poziomo mocowane są ramiona wsporniki. Wykonywane są z profili blach stalowych lub stalowych profili zamkniętych. Dzięki łączeniu na kliny i zaczepy montaż regałów wspornikowych jest prosty i szybki, a zmiana poziomów składowania nie wymaga ich demontażu. Regały tego rodzaju przystosowywane są do zakładania ograniczników zewnętrznych zabezpieczających składowany towar przed ewentualnym zsunięciem się. Ramiona mogą być przytwierdzone na stałe, na rynku są też regały z tzw. ruchomymi ramionami. Wysięgniki można regulować na wysokość, a w przypadku ewentualnych wstrząsów spowodowanych np. przez poruszający się pomiędzy regałami wózek podnośnikowy lub przez przenoszony ładunek, uchylają się, zapobiegając możliwym uszkodzeniom (zarówno samego regału, jak i ładunku). Jak podkreślają specjaliści z firmy BM Serwis, wprawdzie regały wspornikowe mają typowe wymiary, jednak w konkretnych przypadkach stosowane są rozwiązania bardzo zindywidualizowane. Ramiona wysięgnikowe mogą być użytkowane jedno- lub dwustronnie. Nośność regałów dwustronnych jest zazwyczaj dokładnie dwa razy większa niż regałów jednostronnych. 

Hala na regale 


Regały wspornikowe mogą stanowić bazę do budowy swoistej hali magazynowej, w której będą składowane długie lub ponadgabarytowe przedmioty. Dodatkowo wykorzystane są wówczas elementy dachowe oraz ścienne. Na bazie regałów (np. Ohra czy SteelTec) budowane są kompletne systemy. Chodzi o magazyny, w których na regałach wysięgnikowych składowana jest dłużyca, w otwartych magazynach tego typu można składować też np. blachę, skrzynie do pakowania materiałów, a także materiały opałowe. Regały pełnią nie tylko swą tradycyjną funkcję, ale są również „stelażem” podtrzymującym dach. Eliminowana jest przez to całkowicie konieczność stosowania typowej konstrukcji nośnej budynku. W zależności od potrzeb danego użytkownika zbudowany na bazie regałów wspornikowych magazyn można częściowo lub całkowicie zamknąć. W każdym przypadku stosuje się jedno- bądź dwuspadowy dach (zwykle zależy to od charakteru sąsiadującej z obiektem zabudowy). Pokrycie dachu stanowią profile blachy trapezowej, profile z powłoką przeciwskroplinową lub okładziny termoizolacyjne z dużymi płytami przezroczystymi. Te ostatnie, wykonane z poliwinylchlorydu, znacznie zwiększają ilość dziennego światła, jaka dochodzi do wnętrza. 

 

Matthias Remmert
szef firmy Remmert
Basic Tower to nasza odpowiedź na aktualne wymagania rynku. W przeszłości często kontaktowali się z nami przedstawiciele przedsiębiorstw średniej wielkości szukający kompaktowych rozwiązań służących do magazynowania blach. W ostatnich latach również w tym segmencie rosło zapotrzebowanie na wydajne systemy magazynowe. Firmom produkcyjnym zależy przede wszystkim na skróceniu czasu obsługi materiałów i dostępu do nich. Basic Tower optymalnie spełnia te wymagania. Ze względu na kompaktowe wymiary można ją łatwo zastosować w obiektach halowych i podłączyć do niej już wcześniej wykorzystywane maszyny. Oprócz tego automatyczne urządzenie wyciągające umożliwia szybkie przyjęcie i wydanie z magazynu elementów płaskich.

 

A co z wózkami?


W magazynach, w których składowana jest dłużyca, stosowanie typowych wózków czołowych jest kłopotliwe. Znacznie lepiej spisują się tam wózki boczne, zwane często wózkami bocznego załadunku. Podpierają umieszczony na nich ładunek na znacznie większej niż ma to miejsce w przypadków wózków czołowych długości, co czyni transport łatwiejszym, a równocześnie w pełni bezpiecznym. Sposób zamocowania ładunku powoduje, że jest on stabilny także podczas wykonywania wyjątkowo trudnych zadań. Pomimo swych dość nietypowych funkcji wózki nie tracą przy tym nominalnej wydajności. Można się zatem bezpiecznie poruszać nawet z prędkością przekraczającą 20 km/h (doświadczenia wykazały, że wózek z załadunkiem bocznym potrafi przewozić długi ładunek z prędkością dwukrotnie wyższą niż uczyniłby to typowy widlak). Kolejnym z walorów jest uniwersalność. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku zwykłych maszyn czołowych, także wózki z załadunkiem bocznym mogą mieć silniki spalinowe albo napędzane gazem płynnym (LPG) czy prądem, co pozwala dobrać odpowiednią maszynę zarówno do pracy wewnątrz obiektów, jak i na terenie otwartym. Poszczególne modele wózków bocznego załadunku nieco się od siebie różnią. Niektóre potrafią pobierać i odkładać ładunek tylko z jednej strony, ale są też i takie, które potrafią to robić z obu stron. Na rynku spotykamy też wózki czołowo-boczne, to znaczy takie, które spełniając funkcje typowego widlaka czołowego, potrafią sobie poradzić również wtedy, gdy towar trzeba pobrać z boku bądź na bok trzeba go odłożyć. Ciekawostkę stanowią wózki widłowe ze skrętną częścią roboczą podnoszącą ładunek (np. Aisle Master). To rozwiązanie typu „dwa w jednym” łączące w sobie wózek wysokiego składowania i wózek z przeciwwagą. Rozwiązanie ze skrętną kolumną masztu umożliwia zaoszczędzenie miejsca i optymalne wykorzystanie przestrzeni magazynu. 
W ofercie firmy Baumann znajdują się wózki z napędem spalinowym o udźwigu od 3 do 45 t oraz wózki akumulatorowe o udźwigu od 3 do 8 t. Novum konstrukcyjne stanowi system wysuwu masztu. Dotychczas do wysuwu masztu stosowano zazwyczaj dwa cylindry, ustawione krzyżowo. Inną znaną marką na rynku wózków bocznych jest Hubtex. Maszyny dysponują udźwigiem od 2 do 50 t.

 

Zaawansowane systemy składowania dłużyc


Im dokładniej system magazynowy odpowiada zapotrzebowaniom, tym wydajniej pracuje w magazynie. Dlatego też KASTO posiada szeroką ofertę różnego rodzaju systemów magazynowych, które mogą być dopasowane do indywidualnych potrzeb oraz uwarunkowań architektonicznych każdego Klienta. Gama systemów KASTO obejmuje zarówno proste systemy kołyskowe, jak również w pełni automatyczne magazyny dłużyc, zintegrowane z nadrzędnymi systemami IT, tworząc kompletne centra produkcyjne. Niektóre systemy składowania mogą być zaprojektowane jako magazyny samonośne, stanowiąc oparcie dla dachu i ścian.
Do najbardziej zaawansowanych systemów składowania dłużyc należą systemy typu honeycomb. W portfolio produktów KASTO są one reprezentowane przez automatyczne systemy UNIGRIP (obciążenie od 1 do 3 ton na kasetę) oraz UNICOMPACT (obciążenie od 1 do 8 ton na kasetę).
System magazynowy typu UNICOMPACT cechuje doskonałe wykorzystanie powierzchni – zarówno dla nowych, jak i już istniejących budynków, między innymi klasycznych centrów serwisowych stali. Zwarte wymiary układnicy zapewniają maksymalną przestrzeń na składowanie ładunków. Stosując zasadę „Materiał do Operatora”, system magazynowania UNICOMPACT szybko dostarcza wymagany materiał do jedno- lub wielostanowiskowych stacji wyjściowych. Szeroki wybór różnorodnych stacji zapewnia wydajność w procesach przepływu materiałów oraz kompletacji: pełnych prętów, kształtowników lub profili (stalowych, aluminiowych, z tworzywa lub innych materiałów nieżelaznych).

Maciej Szostak
kierownik Działu Logistyki Magazynowej GUSS-EX Sp. z o.o., przedstawiciel KASTO w Polsce


Oferowane są platformy robocze od 1 do 1,8 m.
Wózki boczne Hubtex napędzane są silnikami spalinowymi (wysokoprężnymi, na LPG) oraz elektrycznymi. Napęd elektryczny nie występuje natomiast w czter...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy