Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wzburzone morze kompletacji

Baza wiedzy | 14 czerwca 2021 | NR 2
0 93

Sezonowość zapotrzebowania na pracowników to w branży magazynowej norma. Szczególnie w przypadku dużych sieci handlowych, których centra dystrybucyjne muszą sobie radzić z obsługą zwiększonych obrotów przed świętami czy w okresie dużych akcji promocyjnych. Postanowiliśmy sprawdzić, jak radzą sobie największe sieci handlowe w Polsce.

W Jeronimo Martins Polska usłyszeliśmy, że proces kompletacji w centrach dystrybucyjnych sieci realizowany jest dzięki własnym pracownikom. 
– Nie korzystamy z outsourcingu w tym zakresie. Firma korzysta także z własnych magazynów, które są częścią centrów dystrybucyjnych – informuje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka.
Takich deklaracji nie usłyszeliśmy jednak wiele. Branża logistyczna była jedną z pierwszych, która otworzyła się na outsourcing i zaufała temu modelowi prowadzenia biznesu. Nic więc dziwnego, że dużym zainteresowaniem cieszy się wspomaganie zewnętrznymi pracownikami w okresie największego zapotrzebowania. 
– Współpraca Carrefour z firmami logistycznymi opiera się w 100% na outsourcingu. Po stronie naszego partnera leży więc także kwestia zapewnienia właściwej liczby pracowników do obsługi magazynów i procesów logistycznych. W okresach świątecznych operatorzy magazynowi oraz przewoźnicy są zobligowani dostosować swoje zasoby do zwiększonego zapotrzebowania przez zatrudnienie dodatkowych podwykonawców bądź agencje pracy. Także w okresie urlopowym czy większej absencji (jak zwolnienia chorobowe) operator, dysponując większymi zasobami zlokalizowanymi w wielu magazynach, jest w stanie dużo szybciej zapewnić zastępstwo i kompleksową obsługę – usłyszeliśmy w Carrefour.
To wszystko sprawiło, że agencje pracy tymczasowej zaczęły się specjalizować w dostarczaniu wykwalifikowanych pracowników m.in. do różnego rodzaju prac magazynowych.
– Nasza oferta dla logistyki magazynowej obejmuje: leasing pracowniczy jako elastyczną formę uzupełniania zatrudnienia, obsługę logistyczną z pomocą pracowników tymczasowych (np. wynajem wózków widłowych z operatorami), a także autorskie rozwiązania z zakresu outsourcingu pracowniczego w logistyce. Mamy zatem do wyboru „wynajem” pracowników bądź „zakupienie” wykonania konkretnego procesu i rozliczenie się za efekt pracy – mówi nam Artur Ragan, rzecznik prasowy spółki Work Express, która specjalizuje się właśnie w obszarach szeroko pojętego copackingu oraz kompletacji zamówień wysyłkowych. 
– Realizujemy operacje kompletacji w lokalizacji klientów, zapewniamy obsługę nawet 200-proc. skoków wolumenowych z dnia na dzień. Ze względu na sposób rozliczania się za usługi, tj. za obsłużony wolumen, w naszym interesie leży dbałość o wydajność oraz parametry jakościowe. Projektem z naszej strony kieruje zawsze na miejscu koordynator czy kierownik projektu, co zapewnia naszym klientom wysoką jakość usług – zapewnia Artur Ragan.
Kolejnym istotnym graczem na tym rynku jest firma benett People. 
– Obsługując duże centra dystrybucyjne, doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, co jest najważniejsze dla naszych klientów. Czas reakcji, sprawdzeni pracownicy, koordynator odbierający telefon o każdej porze. Budowa przewagi konkurencyjnej i stworzenie wizerunku firmy jako solidnego, godnego zaufania partnera dla sektora TSL wymaga przez nas zastosowania rozwiązań, które zapewnią niezawodną pod względem ilości i czasu usługę outsourcingu – podkreśla Paulina Jedlińska, pełniąca w firmie funkcję New Business & Recruitment Director oraz prokurenta.

Pracownik pilnie poszukiwany


Współpraca z sieciami detalicznymi w zakresie obsługi procesów kompletacji to jednak dla zewnętrznej firmy nie lada wyzwanie. Stały rytm szczytów zamówień wyznaczają: zbliżający się początek sezonu urlopowego, początek roku szkolnego i sezony zakupów przedświątecznych.
 – Ze względu na skrócenie się cykli handlowych, coraz częstszą indywidualizację partii produkcyjnych, jak i wymaganych operacji nasza praca jest bardzo dynamiczna. W zasadzie każda branża ma swoje sezony i w ten sposób nasze zlecenia na wykresie wyglądają jak wzburzone morze – obrazowo porównuje rzecznik prasowy Work Express.
Doświadczone firmy nie mogą sobie więc pozwolić, by w ostatniej chwili przed nadejściem piku sprzedażowego zaskoczył je niedobór pracowników. 
– Rekrutacje prowadzimy systematycznie, w taki sposób również budujemy bazę, która daje naszym klientom pewność i bezpieczeństwo w razie nagłego zapotrzebowania. Bardzo często bierzemy udział w lokalnych targach pracy i dbamy o współpracę z miejscowymi urzędami pracy – informuje Paulina Jedlińska. Według niej w branży outsourcingowej istotnym elementem jest ciągłość. – Nasza praca polega na nieustającej rekrutacji, znajomości regionu i stawek, jakie dany rynek proponuje. To bardzo ważne, abyśmy doskonale znali rynkową mapę stawek. W benett People prowadzimy tygodniowy „Raport z rynku kandydata”, co pozwala nam być ekspertem i jednocześnie liderem elastycznych rozwiązań w pracy tymczasowej – dodaje przedstawicielka spółki.
Jedną z głównych korzyści dla klienta jest przejęcie przez usługodawcę wszelkich obowiązków wobec pracowników. 
– Przejmujemy wszystkie czynności związane z rozpoczęciem i ustaniem stosunku pracy, sporządzaniem list płac, dokonywaniem wypłat wynagrodzeń, nawiązaniem i rozwiązaniem umowy, administrowaniem dokumentacją pracowniczą i ewidencjonowaniem szkoleń BHP – wylicza Jedlińska.
Oczywiście sam proces rekrutacji nie jest prosty i często nie ogranicza się do zwykłego zamieszczenia ogłoszeń i spotkania z kandydatem. 
– Osobę do prostych prac łatwo pozyskać, ale trudniej jest zrekrutować pracownika, od którego wymagamy już konkretnych kompetencji, potrzebnych do wykonania zadania, jak np. obsługa wózka widłowego, terminala mobilnego czy aplikacji do zarządzania stanami magazynowymi. Na pewno trzeba zwrócić uwagę na to, czy firma outsourcingowa zbadała nasze potrzeby i rekrutuje ludzi, szukając konkretnych kompetencji. Czasem jej zadaniem jest również przeszkolić i przygotować pracowników do wykonywania pracy – zauważa Artur Ragan.
Paulina Jedlińska dodaje, że pracownicy wyznaczeni do kompletacji są sprawdzani przez benett People przede wszystkim pod kątem zdolności manualnych i spostrzegawczych.

Specjalizacja kluczem do sukcesu


Działają także na rynku firmy, które wyspecjalizowały się w świadczeniu usług outsourcingowych dla określonego grona klientów. Przykładem może być firma Cursor, która specjalizuje się w realizacji niestandardowych projektów z zakresu logistyki materiałów marketingowych. 
– Kompletacja jest tylko jednym z elementów naszej oferty outsourcingu, w skład której wchodzi przede wszystkim transport i magazynowanie. Świadczymy także usługi z zakresu copackingu, konfekcjonowania oraz instalacji i serwisu materiałów wspierających sprzedaż. Zapewniamy klientom nie tylko potrzebną infrastrukturę i pracowników niezbędnych do realizacji tego procesu, ale także wiedzę, jak zorganizować go w sposób optymalny – mówi Grzegorz Wroniszewski, group account manager w firmie Cursor. – Część produktów, np. materiały poligraficzne, nie ma kodów...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy