Według amerykańskiej psycholog C. Anderson można wyodrębnić cztery elementy mające wpływ na kulturę organizacyjną.
REKLAMA
- Ekologiczny (zewnętrzny – otoczenie, które wpływa na klimat instytucji i wewnętrzny – architektura, estetyka, kolorystyka, oświetlenie, rodzaj i jakość sprzętu).
- Skumulowane cechy zespołu – są to cechy zespołu, które przeważają w danej instytucji, np. płeć, wiek, generacja, doświadczenie itp.
- System społeczny instytucji, czyli struktura/hierarchia.
- System normatywny (normy, wartości, system znaczeń).
Jak widać, pojęcie kultury organizacyjnej jest złożone same w sobie i wprowadzenie kultury lub ustrukturyzowanie istniejącej już kultury stanowi nie lada wyzwanie. Wyzwanie jest tym większe, im większa i zróżnicowana jest organizacja.
Po co właściwie kultura organizacyjna?
W jakim celu definiuje się kulturę organizacyjną? Powodów jest wiele i myślę, że każda firma mogłaby podać inny. Jako główne zalety jasno określonej kultury organizacji można wymienić:
- wyróżnienie się na tle konkurencji,
- jasno określony zestaw norm funkcjonowania w organizacji,
- przeniesienie wartości firmy na jej codzienne funkcjonowanie,
- integracja pracowników wokół misji, wizji i wartości firmy,
- ukazanie pracownikom, w jaki sposób w firmie postrzega się kwestie najistotniejsze z jej punktu widzenia,
- przekazanie pracownikom wzoru zachowania w określ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
- Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
- ... i wiele więcej!