Dołącz do czytelników
Brak wyników

Znamy plany silosu Škoda Parts Center

Baza wiedzy | 10 czerwca 2021 | NR 4
0 123

Škoda Auto już rok temu zdecydowała się na intensywną rozbudowę Škoda Parts Center w Mlada Boleslav, jednego z trzech europejskich magazynów centralnych koncernu Volkswagen. Inwestycja zakłada m.in. budowę nowego automatycznego magazynu wysokiego składowania. Specjalnie dla czytelników „Nowoczesnego Magazynu” polskie biuro Miebach Consulting zdradza plany koncernu.

Rok 2011 okazał się dla czeskiego producenta samochodów Škoda Auto wielkim sukcesem. Prezes zarządu, prof. dr Winfried Vahland, oznajmił, iż w 2011 r. czeska córka koncernu VW sprzedała o 15% więcej samochodów niż w roku poprzednim – czyli 900 tys. aut. Szczególnie wysokim wzrostem cechowały się nowe rynki: Rosja (+60%), Indie (+50%) oraz Chiny (+22%). Bardzo realne wydaje się więc przełamanie w najbliższym czasie przez Škodę tak ważnej bariery 1 mln sprzedanych samochodów w roku obrotowym. Przyczynami tego są z jednej strony wzrost popularności całej marki, jak i rozwój portfolio oferowanych modeli. Z wielkim zainteresowaniem oczekiwane jest wprowadzenie na rynek pod koniec 2012 r. nowego modelu Škoda Rapid.

 


Jednak zwiększająca się liczba produkowanych samochodów i rosnące ilości kombinacji poszczególnych wariantów danego modelu stawiają coraz większe wyzwania logistyce produkcji. Nie tylko linie montażowe muszą zostać zaplanowane elastycznie i zaopatrzone w materiały. Również wzrasta liczba i różnorodność części zamiennych, które muszą zostać dostarczone punktualnie do klientów na całym świecie. Aby dostosować system dystrybucji oryginalnych części zamiennych do przyszłych oczekiwań rynku, Škoda zdecydowała się na silną rozbudowę Škoda Parts Center (SPC) w Mlada Boleslav, jednego z trzech europejskich magazynów centralnych koncernu Volkswagen, dysponującego pełnym asortymentem części zamiennych Škody, jak również VW, Audi i Seata.
Jednym z kluczowych elementów wspomnianej rozbudowy SPC jest budowa nowego automatycznego magazynu wysokiego składowania. W projekcie tym Škoda Auto podjęła współpracę z polskim biurem Miebach Consulting ze względu na jego długoletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów logistycznych, poczynając od koncepcji, a na oddaniu do eksploatacji kończąc. 

 


Škoda Parts Center aktualnie znajduje się w fazie wzrostowej. Obecnie w SPC i w zewnętrznych magazynach buforowych składowanych jest około 130 tys. aktywnych pozycji asortymentowych. Ta liczba ma zostać zwiększona do 214 tys. w 2018 r., co stanowi wzrost o ponad 50%. Magazyn przetwarza dziennie 2400 pozycji zamówieniowych, przy czym ciężar pracy rozłożony na dzień ulega silnym zmianom. Jako iż SPC dostarcza materiały do klientów regionalnych, jak również do odbiorców ponadregionalnych, występują różne typy zamówień, a w konsekwencji zmieniają się tryby pracy magazynu. Do codziennych zadań SPC należy realizacja zleceń zawierających dużo pozycji przy małych ilościach sztuk na pozycję – dla regionalnych magazynów oraz warsztatów, jak również obszerne zamówienia do wysyłki za ocean kompletowane przez kilka dni. Tak więc poza rzetelnością dostaw elastyczność jest jednym z głównych założeń podczas planowania rozbudowy magazynu.
Automatyczny magazyn wysokiego składowania ma uzupełnić obecnie funkcjonujące techniki magazynowe – magazyn paletowy wąskokorytarzowy, skład blokowy oraz automatyczny magazyn do pojemników (miniload). W 2013 r. ma on zostać oddany do użytku. Magazyn ten o wysokości 42 m, 100 m długości oraz o pojemności 30 000 nośników jest realizowany jako tzw. silos – tzn. jego ściany i dach są zintegrowane z konstrukcją regałową. Konstrukcja ta składa się z 11 alejek regałowych, w których poruszać się będą automatyczne układnice. W magazynie funkcjonować będą dwie strefy: klasyczna strefa składowania ABC, skąd pobierane są artykuły do kompletacji zleceń, oraz strefa rezerw, gdzie będą składowane ilości rezerwowe dla magazynu wysokiego składowania, jak i dla obecnie istniejących manualnych obszarów magazynowania. Wszystkie ruchy palet w magazynie wysokiego składowania, jak również w obszarach powiązanych funkcjonalnie, takich jak komisjonowanie, strefa wejścia i strefa wyjścia, wykonywane będą automatycznie. W regale pracować będzie 11 układnic wyposażonych w regulowane widły dostosowane do transportu jednostek ładunkowych różnej wielkości. Poza strefą regałów zostaną zastosowane kolejne techniki transportowe: konwencjonalne przenośniki paletowe (łańcuchowe i rolkowe) oraz tzw. system Monorail. Składa się on z indywidualnie napędzanych bezzałogowych wózków kolejki szynowej z własnym sterowaniem, prowadzonych oraz zasilanych przez szynę ze zintegrowanym przewodem zasilającym. Każdy z wózków ma na swoich platformach przenośniki łańcuchowe służące do pobierania i oddawania palet na przenośnik. System Monorail sprawdza się zwłaszcza w transporcie długodystansowym, gdzie ma przewagę nad konwencjonalnymi przenośnikami ze względu na cenę i mniejszą podatność na awarie. Dlatego też w przypadku SPC Monorail wykorzystywany jest jako centralne połączenie pomiędzy strefą wejścia i strefą wyjścia a magazynem wysokiego składowania z dołączonym obszarem komisjonowania. 
Z magazynu automatycznego materiał może zostać bezpośrednio przetransportowany do strefy wyjścia (wysyłka kompletnych palet do hurtowni) lub do strefy komisjonowania. W strefie komisjonowania artykuły zostają skompletowane według zleceń klientów, a następnie przetransportowane do strefy wyjścia. Strefa komisjonowania dzieli się na dwa poziomy, z których każdy zawiera pięć stanowisk kompletacyjnych. Takie rozwiązanie zapewnia wymaganą redundancję, a w konsekwencji zdolność dostawczą całego zakładu. Pojed...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy