Bądź – słuchaj – doceniaj

TEMAT NUMERU

Po pierwsze, higiena…


Często korzystam z modelu motywacji Herzberga, ponieważ dzieli on motywatory na dwie grupy: czynniki higieny i czynniki motywacji. Czynniki higieny to te, których brak powoduje, że będziemy zdemotywowani do pracy. Czynniki motywacji motywują nas do działania, dają poczucie rozwoju.
Jednym z czynników higieny jest bezpieczeństwo. Drugim są pieniądze. Tak, tak, to nie pomyłka. Pieniądze są czynnikiem higieny.
W chwili obecnej, w czasie pandemii koronawirusa, szczególnego znaczenia nabiera poczucie bezpieczeństwa. Bezpieczeństwo jest rozumiane jako bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. Martwimy się o zdrowie swoje i naszych najbliższych. To powoduje, że niektórzy na początku pandemii decydowali się na pozostanie w domu. Dotyczy to oczywiście osób, które nie mogły pracować zdalnie. Korzystali ze zwolnień lekarskich, opieki nad dziećmi i innych form, które pozwalały odseparować się od innych. Troska o zdrowie znajduje się na jednej szali wagi. 
Na drugiej szali wagi są pieniądze, których potrzebujemy do funkcjonowania. To powoduje, że po pierwszej reakcji wycofania – pozostania w domu pracownicy postanowili do pracy wrócić. Zarówno obawa przed zachorowaniem, jak i przed brakiem pieniędzy to tzw. motywacja od problemu, motywacja, która wynika z chęci uniknięcia przykrych konsekwencji. W czasie pandemii poczuciem bezpieczeństwa wręcz trzeba się zająć, ponieważ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy