Dołącz do czytelników
Brak wyników

Czas na Toruń?

Baza wiedzy | 15 czerwca 2021 | NR 3
0 43

Rozbudowa sieci szybkich połączeń drogowych ma duży wpływ na poziom konkurencyjności poszczególnych regionów kraju. O lokalizacji nieruchomości logistycznych i przemysłowych decyduje m.in. ich dobre skomunikowanie. Nic zatem dziwnego, że przy okazji nowych inwestycji drogowych na logistycznej mapie Polski pojawiają się nowe obszary, dotychczas mniej popularne. Zdaniem wielu Stryków jest i pozostanie najatrakcyjniejszą lokalizacją logistyczną. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by nowe inwestycje pojawiały się w innych miejscach, gdzie tereny są atrakcyjne, a liczba dostępnych działek – większa.

W latach 2007-2012 w Polsce przybyło ponad 600 km autostrad i ok. 800 km dróg ekspresowych. Wielka mobilizacja w zakresie inwestycji drogowych „na Euro” doprowadziła do znacznego zwiększenia ilości dostępnych dla kierowców dróg krajowych i autostrad. – Infrastruktura transportowa jest dla całej gospodarki tym, czym sprawny krwioobieg dla człowieka. Zgodnie z tą terminologią byliśmy ociężałym, ledwo dyszącym organizmem. Dotychczasowe inwestycje poprawiły nieco naszą sylwetkę, ale jeszcze daleko nam do stanu, aby bez zadyszki wbiec na 4. piętro. Inwestycje w infrastrukturę umożliwiają efektywny rozwój sieci dystrybucji oraz skrócenie czasu realizacji transportu, wszystko z korzyścią dla optymalizacji przebiegów procesów logistycznych – komentuje Grzegorz Lichocik, prezes Dachser w Polsce.
To nie koniec inwestycji w drogi szybkiego ruchu. W czerwcu tego roku Rada Ministrów przyjęła załącznik do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 zakładający, że możliwe będzie ogłoszenie kolejnych postępowań przetargowych na drogi ekspresowe. Jeszcze w 2013 r. mają zostać ogłoszone przetargi na budowę ponad 700 km dróg szybkiego ruchu, a nowelizacja ma być początkiem nowego, kompleksowego programu budowy infrastruktury. Da to możliwość przejścia do nowej, unijnej perspektywy finansowej, która ma pozwolić w latach 2014-2020 na kontynuację procesu realizacji inwestycji drogowych zapoczątkowanego już wcześniej. W ramach załącznika nr 5 realizowane będą inwestycje na drogach ekspresowych: S3 (Sulechów – Legnica, Legnica – Lubawka), S5 (Wrocław – Bydgoszcz, odcinek Poznań – Wronczyn, Radomicko – Kaczkowo, Korzeńsko –
Wrocław, Gniezno – Mielno), S7 (Warszawa –
Gdańsk, odcinek Olsztynek – Miłomłyn, Nidzica – Napierki; Warszawa – Rabka, odcinek Radom – Skarżysko Kamienna wraz z obwodnicą Radomia, Chęciny – granica woj. świętokrzyskiego, Igołomska – Christo Botewa, Lubień – Rabka), S8 (Radziejowice – Białystok, odcinek Radziejowice – Paszków, granica woj. mazowieckiego – Zambrów, Wiśniewo – Jeżewo), S17 (Warszawa – Lublin, odcinek węzeł Zakręt – Kurów), S19 (Lublin – Rzeszów, odcinek obwodnica Lublina, węzeł Sokołów Małopolski Północ – Stobierna, węzeł Świlcza – węzeł Rzeszów Południe) i S51 (Olsztyn – Olsztynek). 

 

Błażej Ciesielczak
dyrektor regionalny Goodman na Polskę
Goodman docenił Toruń
Rozbudowa sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz budowa obwodnic sprawia, że deweloperzy szukają nowych interesujących terenów pod swoje projekty magazynowe. W ostatnich latach miał miejsce bardzo wyraźny postęp w tym zakresie, co pozwoliło wielu ośrodkom zaistnieć lub umocnić pozycję na logistycznej mapie Polski. Nowa, lepsza infrastruktura drogowa w Polsce przyczynia się również do poprawy konkurencyjności na rynku magazynowym z korzyścią dla klientów. Na przykład dzięki nowo wybudowanej autostradzie A1 zdecydowanie poprawiła się atrakcyjność inwestycyjna Torunia. Za sprawą swojego strategicznego położenia pomiędzy Gdańskiem a Łodzią, bezpośredniemu dostępowi do autostrady oraz funkcjonującej specjalnej strefie ekonomicznej Toruń staje się coraz ważniejszym centrum transportowym w Polsce.
Goodman już kilka lat temu docenił Toruń jako miejsce do prowadzenia działalności gospodarczej, otwierając swoje centrum logistyczne na terenie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w Łysomicach. Centrum jest dobrze skomunikowane zarówno z zachodnimi, jak i wschodnimi rynkami poprzez multimodalną sieć transportu, włączając w to lotnisko w Bydgoszczy, port w Gdyni oraz pobliskie skrzyżowanie dróg A4/S10. Dużą zaletą naszego parku jest również fakt, iż dysponujemy gotową powierzchnią dostępną od zaraz pod wynajem.

 

Szczecin i okolice


Coraz ważniejszą lokalizacją na logistycznej mapie Polski stają się okolice Szczecina. Naturalne sąsiedztwo infrastruktury transportu morskiego to tutaj jedno, drugie to potencjał regionu zachodniopomorskiego wynikający z coraz wyższej dostępności komunikacyjnej i rozbudowującego się zaplecza infrastrukturalnego. Dla potencjalnych inwestorów przygotowano m.in. tereny w ramach Goleniowskiego Parku Przemysłowego, gdzie obecnych jest dziś ok. 50 firm różnych branż. Potencjał regionu wynika z bliskiej odległości od granicy polsko-niemieckiej (ok. 50 km), dostępu do transportu wodnego (przez sąsiedztwo Jeziora Dąbie) czy kolejowego (linia Szczecin – Świnoujście). W Goleniowskim Parku Przemysłowym ulokowało się m.in. kilka firm logistycznych i transportowych: Andaro International Transport, DPL Transport Spedition, PT Jachnik, Prologis, Rhenus Contract Logistics SA czy VTS Hermanus Verdijk. Region szczeciński jest ważną lokalizacją m.in. dla firmy Rhenus. Operator logistyczny to część międzynarodowej Grupy Rethmann, w zasobach której są marki Remondis (m.in. recycling), Rhenus (logistyka) czy Saria (przemysł biochemiczny). Firma obecna jest w Polsce od dwudziestu lat, a jej pierwszą lokalizacją był właśnie oddział szczeciński. W 2012 r. poszerzyła usługi logistyki kontraktowej o kolejne branże, a bazą dla e-commerce stał się właśnie oddział w Goleniowie. Z kolei oddział w Szczecinie jest dla spółki m.in. zapleczem kadrowo-personalnym. Szczecin specjalizuje się w tym przypadku w ładunkach masowych i drobnicowych (przede wszystkim w produktach stalowych), realizując usługi związane z przeładunkami, spedycji morskiej, obsługę frachtów morskich czy czarterowanie statków. W planach na dalsze lata i wizji rozwoju jest m.in. stworzenie własnego terminala w porcie morskim; przykład firmy Rhenus pokazuje, że Szczecin jest postrzegany jako miejsce, gdzie skutecznie można rozwijać swój biznes.

 


Podobnego zdania jest kolejny z operatorów logistycznych, który zdecydował się zainwestować w to miejsce. Mowa o niemieckiej Grupie FIEGE, która ogłosiła niedawno, że szuka ok. 150 pracowników do obsługi nowego klienta z branży e-commerce. W najbliższych miesiącach w Goleniowskim Parku Przemysłowym uruchomione zostanie centrum dystrybucyjne realizujące działania dla duńskiej firmy SmartGuy Group A/S. Firma ta znana jest ze sprzedaży odzieży pod różnymi markami na większości europejskich rynków, a sprzedaż ta realizowana jest przez internet. W Polsce FIEGE zatrudnia obecnie ok. 500 osób, dodatkowych 150 pracowników znacznie zatem wzmocni struktury FIEGE w Polsce. – Szukamy ludzi otwartych na wyzwania, elastycznych, zmotywowanych do pracy. Oferujemy pracę w międzynarodowej firmie oraz systemy wspierające rozwój zawodowy, np. szkolenia językowe i specjalistyczne – mówi Andrzej Wątrobiński, dyrektor personalny FIEGE Sp. z o.o. Całe centrum ma mieć ok. 14 tys. m2 powierzchni, a docelowo jeszcze o 10 tys. m2 więcej. Przeniesienie operacji logistycznych z Danii do Polski to efekt rozwoju SmartGuy, a nowa lokalizacja ma zapewnić warunki optymalne dla dalszej ekspansji. 

 


Nie tylko miedź


Inwestycje logistyczne to często element str...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy