Czy baterie Li-Ion zdominują zasilanie widlaków?

WEWNĘTRZNY TRANSPORT

W stosowanych powszechnie wózkach do zasilania używano od lat baterii kwasowych, ołowiowych z elektrolitem w postaci płynnego roztworu kwasu siarkowego lub tego elektrolitu w postaci żelu, jak również baterii zasadowych, niklowo-kadmowych, gdzie elektrolitem jest zasada potasowa. Obecnie największe zainteresowanie budzą baterie litowo-jonowe.

Mariusz Szewczyk, dyrektor sprzedaży na Europę Środkową i Wschodnią Benning Power Electronics, podkreśla, że zasadniczo w ciągu ostatnich ponad 100 lat niewiele zmieniło się w konstrukcji baterii kwasowych. Producenci opierają się na tych samych normach i standardach i tylko niektórzy z nich wprowadzają unowocześnienia, np. płytę miedziową czy płytę pełną ołowianą. – Rozwiązania te wprowadzają pewne udogodnienia, jednak posiadają również wady. Ciekawostką jest, że bez większych zmian właściwie wszyscy producenci wydłużyli żywotność baterii liczoną w cyklach z 1200 do 1500, a nawet do 1800 cykli. Trudno to skomentować. Podawanie tych parametrów może być wyłącznie zabiegiem marketingowym – wszyscy zdają sobie sprawę z tego, jak trudno jest zliczyć liczbę cykli wykonanych przez baterię bez zainstalowanego systemu monitoringu, jakim jest np. kontroler baterii Batcom Plus. Sytuacja ma się natomiast zupełnie inaczej, gdy mówimy o systemach wymiany baterii. Systemy te weszły do powszechnego użycia znacznie później i ich rozwój ciągle jest w dość intensywnej fazie. Dzięki zmianom przepisów coraz więcej klientów interesuje się wyposażeniem swoich akumulatorowni lub miejsc ładowania w sprzęt do wymiany baterii lub wspomagający tę wymianę – mówi Mariusz Szewczyk.
Typowa bateria trakcyjna do niewielkiego wózka widłowego waży ok. tony, do większych maszyn nawet 1,5-2 t. Wymaga ładowania co najmniej raz dziennie, a nawet częściej, gdy mamy do czynienia z pracą w trybie zmianowym. Sam proces już z racji wagi baterii może być trudny i niebezpieczny, jeśli chcemy wykonywać go bez użycia specjalistycznego sprzętu.
O tym, że nie jesteśmy „skazani” na baterie litowo-jonowe, przekonują m.in. dostawcy akumulatorów, np. XFC (FIAMM Motive Power). Akumulatory są bezobsługowe, a ich producenci niemal do zera zredukowali emisję gazów. Wśród ich zalet wymienia się możliwość szybkiego ładowania oraz podładowywania bez utraty żywotności (np. w ciągu godziny można naładować taką baterię z poziomu 25 do 75% pojemności użytkowej). Dostawcy prz...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 6 papierowych oraz elektronicznych wydań magazynu
  • Nieograniczony – przez 365 dni – dostęp online do aktualnego i archiwalnych wydań czasopisma
  • ... i wiele więcej!

Przypisy